Ripsari ja rusketus mukaan
– Yrittäjyys on DNA:ssa. Äitini oli yrittäjä ja omisti 70- ja 80-luvuilla kemikalioliikkeitä, joissa tuli opiskeluaikana työskenneltyä kesäisin. Valmistuttuani toimin kirjanpitäjänä, sisäänostajana ja tuotebrändääjänä useammassakin eri firmassa. Kun olin tarpeeksi hankkinut kokemusta ja käynyt yrittäjäkurssit, tunsin kykeneväni pyörittämään omaa yritystä, kertoo Nina Riikonen.
Yrittäjänpäivänä 2012 toimintansa aloitti La Nina Oy ja palaset alkoivat loksahdella paikoilleen.
– Löysin samana vuonna Bolognassa Cosmoprof-messuilla australialaisen Silk Oil of Morocco brändin ja tiesin heti löytäneeni etsimäni: vegaanin mineraalimeikkisarjan, jollaista Suomessa ei vielä ollut myynnissä. Olin etsimässä tuotteita, joiden takana pystyisin seisomaan ja jotka olisivat arvojeni mukaisia niin laadun kuin etiikkansa suhteen. Myös tuotteiden kaunis ulkonäkö puhutteli, sillä siihen asti markkinoilla mineraalimeikit tarjottiin mielestäni tylsän näköisissä pakkauksissa. Arjen luksus ei ole pahitteeksi kenellekään, sanoo Nina Riikonen.
Tällä hetkellä La Ninan valikoimassa on australialaisen mineraalimeikki- ja hiustenhoitosarja Silk Oil of Moroccon lisäksi amerikkalainen suihku- ja itserusketussarja Norvell.
Mikä myy parhaiten?
– Silk-sarjassa hittituote on kappalemäärissä Fibre Lash Mascara, kuituripsiväri, jolla saadaan päiväksi ripsipidennys- ja -tuuhennus ilman liimoja tai irtoripsiä. Se on helppokäyttöinen, toimii kuten luvataan ja on kivaa lisämyyntiä. Siksi se löytyy myös monen kampaajan valikoimasta.
– Norvell-sarjan suihkurusketusnesteiden myynti on ollut tasaisesti nousujohteista ja siitä on tullut erittäin pidetty sarja. Norvell on ihotautilääkärin kehittämä, vegaaninen ja ainoa Suomessa myytävä sarja, jolla on PETAn Cruelty Free and Vegan – sertifikaatti. Sarjaan kuuluvat myös kuluttajille suunnatut itserusketus- ja rusketuksen ylläpitotuotteet.
– Kun yli kymmenen vuotta sitten perustin yrityksen, ei vegaanisuudesta ja eläinkokeettomuudesta puhuttu paljonkaan. Taisin itsekin olla aiheesta alussa aika hissukseen, vaikka se oli ollut minulle kyllä tärkeä kriteeri Silkin brändiä valitessani. Nyt nämä kriteerit ovat monelle itsestään selviä, joten hyvään suuntaan on menty.
La Nina Oy myy selektiivisesti, vain kauneushoitoloiden ja kampaamoiden kautta.
– En lähde tarjoamaan tuotteita marketteihin tai ketjuihin. Verkkokauppamme palvelee kuluttajia samoilla hinnoilla, joilla tuotteet ovat esimerkiksi kampaamoissa myynnissä.
– La Nina on yhden naisen organisaatio, mutta taustalla on perhe. Palkkaan tapahtumiin ja messuille tarvittaessa myyjiä ja meikkaajia. Lisäksi olen ulkoistanut osan kirjanpidosta ja some-tilien ylläpidon. Mieheni Jopi on ollut alusta asti tukena kaikessa, niin mentaalisesti kuin fyysisestikin. Hyvä roudari. Julia-tyttäremme auttaa tarvittaessa messuilla.
Ensimmäistä kertaa järjestettävä hyvinvointiviikonloppu Eerikkilässä avasi ovensa kahdeksalle rohkealle ammattilaiselle, jotka yhdistivät voimansa verkostoitumisen ja rentoutumisen merkeissä. Kaikilla tavoitteena luoda uudenlainen luku kampaaja-alan tapahtumakartalle.
Eerikkilä paikkana antaa kampaajille tilaisuuden paeta kiireistä arkea tarjoamalla täydellisen miljöön rentoutumiseen ja itsensä kehittämiseen. Viikonlopun aikana järjestettävissä koulutuksissa keskitytään ajanhallinnan parantamiseen ja itsevarmuuden vahvistamiseen.
”Näiden taitojen avulla pyrimme tehostamaan työskentelyä ja rakentamaan vahvempia asiakassuhteita”, kertoo Sanna ja jatkaa: ”Viikonloppu ei suinkaan ole pelkkää koulutusta. Se on myös mahdollisuus nauttia hyvästä ruoasta, ihanista kollegoista ja rentouttavasta yhdessäolosta. Pienellä osallistujaporukalla varmistamme, että jokainen saa henkilökohtaista huomiota ja voi todella syventyä viikonlopun antiin. Jokaisella on myös mahdollisuus rentoutua yksin, eikä painetta ryhmässä olosta ole. Halusimme luoda mahdollisimman monipuolisen ja kattavan kokonaisuuden, joka tukee kampaajien hyvinvointia niin työssä kuin vapaa-ajalla.
Kun Ninalta kysyy suunnitelmia jatkosta, hän nostaa esille erityisesti yritysyhteistyön.
– Järjestän mielelläni meikki-iltoja yrityksille, sillä ne tukevat sekä yrittäjän tuoteosaamista että myyntiä.
– Etsin jatkuvasti uusia asiakkaita hius- ja kauneusalalta meikki- ja suihkurusketusmyyntiin ja pyrin näkymään brändien kanssa messuilla ja mediassa.
La Nina keskittyy kohtuuhintaiseen laatukosmetiikkaan, jossa on hoitavat ja pigmenttiset raaka-aineet.
– Laatu, lainsäädäntö ja tuotteiden turvallinen käyttö ovat itsestäänselvyyksiä. On tärkeää, että maahantuojana voin luottaa sarjan taustaan ja kehittäjiin ja tiedän, että pystyy tarvittaessa vaikuttamaan tuotekehitykseen itsekin, painottaa Nina Riikonen.
Alalla on kova kilpailu. Miten sillä voi pärjätä isojen puristuksessa?
– Totta. Haasteita on riittänyt ja uusia brändejä tulee kuin sieniä sateella. Yrittäjän on usein vaikea punnita kenen kelkkaan lähtee ja arvioida miten pitkäaikainen yhteistyöstä tulee. Moni ottaa katteen kulloisestakin hittisarjasta ja pyrkii löytämään nopeasti seuraavan. Itse rakennan mieluiten vakaata ja pitkäaikaista yhteistyötä asiakkaitteni kanssa sellaisilla ehdoilla, jotka palvelevat pitkäjänteisesti myös pienyrittäjää.
– Ja vaikka sarjan nimi pysyy samana, kyllä se silti uudistuu ja elää ajan hengessä.