Nimensä veroinen Simply Natural
Yritys kotimaisen Simply Natural -brändin takana on Kinnunen Oy. Suomessa nelisenkymmentä henkilöä työllistävän perheyrityksen johdossa on nykyisin Tommi Kinnunen, joka itse keskittyy hiustenpidennysten markkinointiin.
– Isäni Veijo Kinnunen perusti peruukkiliikkeen Jyväskylään 1970-luvun alussa, kun peruukit olivat iso buumi ja trendikäs asusteen jatke. Vuonna 2020 ostimme kilpailijan ja konseptoimme peruukit omaksi palvelukseen. Olemme nyt peruukkienkin saralla markkinajohtaja, Tommi Kinnunen kertoo taustoja.
Myös hiustenpidennysten osalta yrityksellä on markkinajohtajan asema Suomessa, ja kasvua on tullut yli kymmenen prosentin vuosivauhdilla. Suomessa Simply Natural pidennyksiä tehdään pohjoisinta Lappia myöten.
– Satsaamme henkilökunnan osaamiseen entistä enemmän.
Meidän pitää tuntea tuotteet vähintään yhtä hyvin kuin asiakkaamme, vaikka emme niitä itse työssämme käyttäisikään. Tiedon välittäminen ja koulutus ovat ihan keskeisiä asioita. Simply Naturalia myymme vain kampaajille ja Mago-tekniikkaa vain siihen erikseen koulutetuille kampaajille. Haluamme olla kampaajan paras kumppani, Tommi Kinnunen sanoo.
Kaikki lähtee kuitenkin korkealaatuisesta tuotteesta, josta Kinnusella ei tingitä. Maailmalla myydään eurooppalaisia, kiinalaisia ja intialaisia hiuksia. Intialainen hiuslaatu sopii paksuutensa, pehmeytensä, värinsä ja tasalaatuisuutensa ansiosta parhaiten hiuspidennysten tekemiseen.
Simply Natural -pidennyksiä tekevät kampaajat käyttävät useita eri tekniikoita. Näistä patentoitu Mago -solmupidennystekniikka soveltuu useimmille asiakkaille, ei vaurioita omia hiuksia ja antaa luonnollisimman lopputuloksen. Mago -nimi tulee koreasta ja tarkoittaa luontoäitiä.
Hiuksen uusi elämä
Simply Natural käyttää ainoastaan intialaisia hiuksia, joiden alkuperä tunnetaan. Leikkaamista tarkoittava Tonsuring on yli 900 vuotta vanha perinne, jossa hindut uhraavat hiuksensa jumalille. Seremonian taustalla on uskomus, että hiukset ovat jäänne edellisestä elämästä. Temppeli myy kerätyt hiukset ja käyttää saamansa tulot temppelin ylläpitoon, kouluihin ja ruokaloihin.
– Tämä on eettisin mahdollinen tapa tehdä hiustenpidennyksiä, koska voimme olla varmoja siitä mistä hius tulee ja että hiuksista on luovuttu vapaaehtoisesti, Tommi Kinnunen toteaa.
Vain parhaat hiussuortuvat päätyvät jatkojalostukseen Simply Naturalin omalle tehtaalle Indonesian Bogoriin. Siellä hiuksista tehdään korkealaatuisia, ammattikäyttöön suunniteltuja hiustenpidennyksiä. Pidennysten valmistus on sananmukaisesti hiuksenhienoa käsityötä, jossa ei käytetä koneita eikä vahvoja kemikaaleja. Hiukset desinfioidaan, vaalennetaan ja lopuksi värjätään tai lajitellaan lukuisiin eri sävyihin. Prosessin aikana jokainen pidennysosioon päätyvä hius lasketaan.
Simply Natural -pidennykset ovat Double drawn -hiuksia, jotka päihittävät ominaisuuksiltaan Single drawn -hiukset.
Simply Naturalin käyttämässä metodissa hiukset valikoidaan tarkasti mahdollisten pituus- ja värierojen minimoimiseksi ja takkuuntumisen välttämiseksi. Tasapituiset latvat lisäävät helppohoitoisuutta ja yhtenäinen pituus tekee pidennetyistä hiuksista runsaat.
– Käsityönä valmistetut Double drawn -hiukset ovat tasaisen paksut ja tuuheat tyvestä latvaan. Kampaaja päättää miten lisähius viimeistellään asiakkaan hiuksiin sopivaksi. Simply Naturalin ideana on, että hiusta käsitellään prosessin aikana mahdollisimman vähän ja sekään vähä ei vaikuta hiuksen rakenteeseen, Tommi Kinnunen kertoo ja näyttää konkreettisesti, miten musta ja vaaleinkaan hius eivät eroa sormituntumalla toisistaan.
Simply Naturalin laadusta kertoo myös tehtaalle myönnetty TÜV ISO 9001-2015 -sertifikaatti. Laatu- järjestelmään mukaan päässeet yritykset voivat varmistaa tuotteidensa ja palveluiden laadun johdonmukaisesti. TÜV -organisaatio valvoo laatua säännöllisillä auditoinneilla ja ohjaa tarvittaessa parannusten tekemiseen.
– Meidän tehtaanjohtajamme ja käytetty tuotanto- teknologia tulevat Etelä-Koreasta. Ihan kaikesta on check-listat ja voimme luottaa tuotannon tasalaatuisuuteen, reklamaatioita on alle 0,4 prosenttia. Tämä on toimintamme kahdeskymmeneskolmas vuosi ja voimme haastaa minkä tahansa järjestelmän, Tommi Kinnunen sanoo.
Kasvun vuosi 2024
Simply Naturalin jälleenmyyjät ovat kampaajia, mutta uudistuneilla verkkosivuilla on myös paljon mielenkiintoista luettavaa hiuspidennysten loppukäyttäjille, eli kampaajien asiakkaille. Lisäksi kouluttajille ja kampaajille on omat alasivunsa, joihin pääsee vain kirjautumalla.
Tommi Kinnunen povaa vuodesta 2024 Simply Naturalille jälleen kasvun vuotta. Suomessa Simply Natural – pidennyksiä tekeviä kampaamoita on jo yli seitsemänsataa. Pohjoismaissa suositaan maltillisia ja luonnollisia hiustenpidennyksiä, joten Suomen lisäksi brändi on jo edustettuna Norjassa ja Ruotsissa. Nyt Simply Naturalin uutena markkina-alueena on myös Hollanti ja lisää maita liittyy joukkoon ensi vuoden alussa.
– Koulutamme jokaisen uuden maan myyntijohdon ja kouluttajat itse. Kasvun pitää olla hallittua ja brändin tulee toimia samalla tavalla kaikkialla maailmassa, Tommi Kinnunen kiteyttää.