Olli is Back in Business – ja Firenza Distributors syntyy
Olli Vähänen sai eväät kosmetiikka-alalle jo lapsena. Hänen isoäitinsä oli perustanut kemikaliokaupan Kemiin vuonna 1928. Liikettä jatkoi myöhemmin Ollin isä.
Kun Olli oli kymmenvuotias, perheen kesämökillä vieraili Noiron toimitusjohtaja Asko Perisalo. Perhetutun iso amerikanrauta teki poikaan lähtemättömän vaikutuksen.
– Kysyin Askolta, pääsenkö isona teille töihin. Vuosia myöhemmin, kun opiskelin Ruotsissa kauppiksessa, kysyin kesätöitä Noirolta ja sain paikan. Noirossa minulle keksittiin monipuolista tekemistä yrityksen eri osastoilla. Sitten tein graduni Lumenelle pohjoismaisista kosmetiikkamarkkinoista, ja minut palkattiin suoraan vakituiseksi työntekijäksi, Olli muistelee.
Ollin varsinainen oppi-isä Noirolla oli markkinoinnista vastannut Jouko Heinonen, joka tunsi kaupankäynnin salat. Noirolla vierähti kymmenen vuotta. Sinä aikana Olli Vähänen pääsi vastaamaan Lumenen ja Cutrinin viennistä ja näki Neuvostoliiton kaatumisen vaikutukset Venäjän kauppaan. Kasvu oli huimaa ja bisnes laajeni viiteenkymmeneen miljoonaan.
Vuonna 2000 Polar sai houkuteltua Ollin Ouluun, ja aluksi muutto sopikin lapsiperheelle hyvin. Mutta kun isä vietti 250 päivää vuodessa työmatkoilla, halusi perhe lähemmäs tukiverkkoja ja edessä oli paluu Etelä-Suomeen. Headhunter värväsi Ollin vetämään Lumenen ja Cutrinin markkinointia. Siinä asemassa hän viihtyi neljä vuotta, jonka jälkeen oli aika ottaa vuoden tuumaustauko. Sen pitempään Olli ei saanut laakereilla lepäillä, sillä hiusalan asiantuntija haluttiin taas töihin.
Vaikeuksien kautta vahvaksi
– Cutrinin Tanskan maahantuoja soitti ja pyysi kansainvälistämään Idhairia. Keväällä 2009 aloin kartoittaa uusia vientimaita. Ostimme Suomessa toimivan yrityksen osake-enemmistön ja vuonna 2010 Idhair Finland aloitti.
Yritys kasvoi merkittäväksi alan toimijaksi. Vuonna 2016 Olli kollegoineen osti firman tanskalaisilta. Hyvää aikaa kesti
vuosia. Sitten tuli vaikeaa.
Jokaiselle Pinnin lukijallekin on tuttua, miten kovalla kädellä koronavuodet kurittivat kampaamoalaa. Myös Idhairin liikevaihdosta ”häipyi iso pala”, kuten Olli Vähänen asian ilmaisee. Hänet tilanne ja rankka elämänvaihe veivät lopulta sairaalaan neljäksi kuukaudeksi.
– Sairaalassa mietin asioita ja päädyin siihen, että keksin jotain muuta tekemistä. Irtauduin Idhairista hyvässä hengessä.
Tälläkään kertaa Ollin tauko ei jäänyt pitkäksi, sillä alan ihmiset ympäri maailmaa kyselivät häneltä apua. Uuden toiminnan perustaksi muodostui Ollin perheyritys Firenza Oy.
Alueellinen tukkuyrittäjä tuntee asiakkaansa
Yksi avun tarvitsija oli pohjoismaisten tukkufirmojen yhteenliittymä ByWe, jonka omistaa v. 2012 perustettu sijoitusyhtiö Storskogen. ByWen tuoteportfoliossa on kansainvälisiä premium hiusbrändejä, omana tuotemerkkinään ruotsalainen Björk. ByWellä oli edustus jo Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa. Suomen markkinoilta puuttui vielä hittisarja Björk. Siihen tarvittiin Olli Vähänen.
– Kun minua pyydettiin mukaan, mietin, että miten tämä kuvio menisi Suomessa. Ja nyt ollaan tässä. Olin nähnyt miten vastaava toimi aikoinaan Cutrinilla eri Pohjoismaissa.
Olli otti yhteyttä alueellisiin suomalaisiin tukkureihin ja syntyi Firenza Distributors. Kokoonpanossa kaikki tukkurit toimivat omalla alueellaan itsenäisesti ja palvelu tuodaan lähelle asiakasta. Firenza koordinoi toimintaa päämiesten kautta, hoitaa kampanjat ja median.
– Tämä on kuin ”lähiruokaa” kampaajille. Kampaajat haluavat tuntea tukkurinsa ja tietää keneltä ostavat. Luotto pitää olla vahva. Näin palvelemme markkinaa kokonaisvaltaisesti.
Firenza Distributors -yhteistyöverkostossa toimivat kokeneet alan ammattilaiset yrityksineen. Nyt mukana on Etelä-Suomessa Jussi Ropanen, Power Hair Oy, Lounais-Suomessa Nina Palmroth, BjörkNina Oy, Länsi- ja Keski-Suomessa Pasi Raasakka, Pasin Tarviketukku Oy, Keski-ja Itä-Suomessa sekä Pirkanmaalla Teemu Vesterinen, Finwester Oy ja 1.1.2024 alkaen Pohjois-Suomessa Markus Schroderus, Make Hair Oy. Yhteensä asiakkaita palvelee näissä yrityksissä yli kaksikymmentä työntekijää.
Olli pitää suomalaisia kampaajia kovan luokan ammattilaisina, joilla on tukenaan hyvä koulutus. Hän kuitenkin näkee alan olevan edelleen murroksessa koronan jäljiltä.
– Olemme uuden alun edessä, eikä uusi aika ole sama kuin entinen aika. Mutta hyvien tuotteiden merkitys kasvaa ja sosiaalisuuden merkitys korostuu. Kampaajalla käynti on nyt luksusta, kun on oltu kopeissa ja komeroissa. Asioita pitää luoda osittain uusiksi. Kaikesta ei heti tokene, mutta uudessa ajassa on myös paljon positiivista.
Nyt kun ruotsalaista puhtautta ja skandinaavista designia huokuva Björk on rantautunut Suomeen, Olli Vähäsellä on lisää herkkuja tilauksessa, mutta niistä hän kertoo lisää vasta myöhemmin.
– Meillä on selkeä päämäärä, hyvät brändit ja koordinaatio toimii. Pääsemme kiinni uusimpiin trendeihin ja kuumimpiin brändeihin, Olli lupaa.
Olli Vähäsen lempilapset Björkiltä:
Tämja Flyaway Tamer
”Tämä innovatiivinen hiusmaskara on palkittu maailmalla. Se on ajankohtainen hiusten pörröisyyden poistaja erityisesti nyt talvella ja sopii myös kulmakarvoille.”
Fukt Hydrate Shampoo, Conditioner & Treatment
”Me suomalaiset unohdamme usein hiusten kosteuttamisen. Fukt on erinomainen sarja kosteuttamaan hiuksia.”
Forma Salt Water Cream
”Kreemimäinen koostumus antaa rakennetta, volyymia ja lämpösuojan hiuksille.”
Växa
”Dermatologisesti testattu sarja vauvoille ja lapsille. Siinä on kaikki mietitty vauvaöljystä lähtien.”