Kampaamosalonkien artesaani
Nyt pidetään pieni tauko eikä perusteta uutta ihan vähään aikaan, Shortcut-liikkeiden omistajayrittäjä Maria Mattsson naurahtaa.
Mattsson on perustanut uuden liikkeen aina parin vuoden välein. Tosin itse brändin historia ajoittuu vuoteen 1992, jolloin Mattssonin äiti perusti ensimmäisen Shortcut-liikkeen Tapiolan Heikintorille Espooseen. Täältä jo legendaariseksi paikkakunnan kampaamoksi muodostunut liike muutti kävelymatkan päähän kauppakeskus Ainoaan vuonna 2014.
Kun Mattsson lähti suunnittelemaan brändille seuraavaa liikettä, oli ensimmäinen kysymys: kuinka voimme palvella niitä asiakkaita, jotka eivät meillä vielä käy? Maskuliininen Shortcut Stockmann avattiin kauppakeskus Ainoassa vuonna 2017.
– Samalla päätimme erottaa liikkeet toisistaan myös nimellisesti. Ainoan ensimmäinen liike sai jälkiliitteen nimeensä. Siitä tuli Shortcut Classic.
Shortcut Stockmann
PARI VUOTTA tästä ja Mattsson perusti Ainoaan vielä kolmannen liikkeensä, nyt kauppakeskuksen uudelle puolelle.
– Teimme kampaamosta huvilamaisen ja feminiinisen butik -kampaamon. Nyt Ainoassa oli kampaamo jokaisen
makuun ja tämä näkyy vahvasti myös asiakaskunnassa. Uutta asiakaskuntaa löytyi Otaniemestä, minne avautui Shortcut Aalto vuonna 2021. Ennen liikkeen perustamista
Mattsson perehtyi alueeseen ja sen asukkaisiin.
– Nuorekas, vähän maskuliinisempi, tyylikäs ja klassinen. Halusimme kunnioittaa Alvar Aallon rakennusta, missä liike sijaitsee ja tuoda liikkeeseen kaupungin osalle tyypillistä punatiiltä.
Shortcut Flow
HELSINKILÄISEN LIIKKEEN perustaminen oli Mattssonille ja Shortcutille iso brändiliike. Lauttasaaren liike on paluu avaraan, valoisaan ja vaaleaan Shortcuttiin.
– Mietimme kovasti, mitä lauttasaarelaiset kaipaavat. Täällä on todella muotitietoisia ihmisiä, eikä olisi tullut kyseeseen perustaa ihan tavallista kampaamoa. Halusimme jotain ekstraa ja nimenomaan lauttasaarelaisille tehtyä modernia ja tyylikästä ilmettä.
Nyt Shortcut-liikkeitä on viisi. Palveluntarjontaa on joissakin liikkeissä laajennettu kohderyhmää ajatellen: kahdesta salongista saa myös kosmetologin palveluita, yhdestä myös kynsipalveluita.
Shortcut Classic
LIIKKEIDEN PERUSTAMINEN kivijalkaan tai kauppakeskukseen on ollut erilaista. Kauppakeskusliikkeessä itse kauppakeskus on hoitanut luvat ja muut viranomaisasiat. Mattssonin yllättikin se, kuinka paljon viestintää ja erilaisia lupia pitää kivijalkaliikkeen perustamisessa työstää.
– Lauttasaaren liiketila oli uusi, eli saimme sen ihan sementillä. Rakennuttajan kanssa jouduin käymään aika kiivaita keskusteluja tietyistä asioista, että kenelle mikäkin rakentaminen tai viimeistely kuuluu. En voi muuta sanoa kuin, että onneksi se on ohi, Mattsson sanoo.
Kivijalkaliikkeissä saa itse päättää aukioloaikansa, kauppakeskusliikkeessä pitää mennä yleisten aukioloaikojen mukaan.
– Olemme silti pitäneet brändin mukaisena sitä, että kaikissa liikkeissämme on samat aukioloajat. Tämä palvelee asiakasta, eli hänen ei tarvitse erikseen selvittää, milloin mikäkin liike on avoinna.
Shortcut Aalto
MONI YRITTÄJÄ miettii menestyvän yrityksensä monistamista. Mattsson uskoo, että monistaminen onnistuu, jos hajauttaa liikkeet maantieteellisesti eli havittelee erilaisia paikkakuntia.
– Meillä toimipisteet ovat lähekkäin, joten ei olisi järkeä tehdä toista samanlaista. Näillä erilaisilla liikkeillä pystymme palvelemaan erilaisia asiakkaita erilaisissa miljöissä. Ajatus olikin löytää aina ennen uuden perustamista se kohderyhmä, jota emme siinä kohtaa vielä palvelleet.
VAIKKA LIIKKEET ovat hyvin erilaisia, on niillä muutakin yhteistä kuin nimen etuliite. Jokainen on sisustettu tyylikkäästi ja laadukkaasti, parissa liikkeessä on käytetty samaa sisustussuunnittelijaa ja jokaisessa liikkeessä näkyy Mattssonin oma visuaalinen kädenjälki.
Yhteistä liikkeille ovat myös työntekijät, jotka lähes kaikki ovat palkansaajia ja Goldwellin värit, joilla asiakasta palvellaan joka liikkeessä.
– Jos tulee tilanne, että työntekijä lähtee paikkaamaan toista poissaolevaa työntekijää eri liikkeeseen, pystyy hän tekemään työnsä samalla tavalla kuin mitä tekisi omassa liikkeessäkin. Tämän mahdollistaa se, että olemme kouluttaneet henkilökuntamme tämän päivän ammattilaisiksi sekä tietysti se, että käytämme kaikissa liikkeissä samoja värejä.
UUSIN LAUTTASAAREN liike on lähtenyt käyntiin Mattssonin mukaan erityisen hyvin. Paikalliset ovat löytäneet uuden kampaamon, joka houkutteleekin paikalle isoilla ikkunoilla ja sijainnillaan pääväylällä.
JOS HISTORIAA katsoo taaksepäin, luulisi Mattssonin jo havittelevan seuraavaa liiketilaa. Mattsson on kuitenkin varma siitä, että Shortcut pitää nyt pidemmän tauon ennen uuden perustamista.
– Jokainen, joka on liikkeen perustanut tietää, mikä työmäärä siinä on. Lähitulevaisuudessa haluan satsata eniten henkilökuntaan, eikä se onnistu, jos aletaan taas rakentaa uutta. Aion järjestää tiimille koulutuksia ja matkoja. Viimeksi tarjosin viidelle tekijälle työmatkat Chigagoon ja pari vuotta sitten juhlimme porukalla firman kolmekymppisiä Vanajanlinnassa. Nämä kaikki ovat yhdistäneet meitä vahvasti ja tätä haluan lisää.
SHORTCUT
Viisi liikettä Espoossa ja Helsingissä Parturi-kampaamo, kauneushoitola ja verkkokauppa
Perustettu: 1992
Omistajayrittäjä: Maria Mattsson
Työntekijöitä: yli 20. Lähes kaikki palkkatyöläisiä. Jokaisessa liikkeessä oma myymäläpäällikkönsä.
Yhteistyöbränditalo: Goldwell