Porkkanakauppa 10 v.
”Porkkanana” kaikkea muuta vaan ei porkkanoita.
– Oli päätetty perustaa kaverin kanssa firma. Muistan, kun kävelin Fredalla ja mietin sille nimeä, sellaista, jonka verkko-osoite olisi helppo muistaa ja joka taipuisi hyvin suomalaiseen suuhun. Siinä se sitten tuli: Porkkanakauppa, kertoo Jani Tirinen, kun Porkkanakaupan perustamisesta on kulunut 10 vuotta.
Eikä yhtään porkkanaa ole myyty.
TÄNÄÄN PORKKANAKAUPPA on suomalaisen parturi-kampaamokentän hyvin tuntema tukkunettikauppa.
Se myy omasta varastostaan laajaa valikoimaa hiusalan ammattilaisen päivittäisessä työssään tarvitsemia aineita ja tarvikkeita.
Pinnin tilaajille Porkkanakauppa on tuttu liitteestä lehden välissä. Laaja valikoima ja hyvät alennukset kiinnostavat ja Porkkiksen esite otetaan visusti talteen.
PORKKANAKAUPAN OMISTAVAT Jani Tirinen ja Pekka Lehto yhdessä muutaman muun sijoittajan kanssa.
Tirinen ja Lehto tapasivat vuonna 2014 kauppatilanteessa ja huomasivat heti, että kummankin osaamisalueet täydentävät toisiaan. Molemmat ovat suomalaisessa kampaamokentässä tuttuja nimiä.
Tirinen tunnetaan sarjayrittäjänä. Ideoihin tarttuvana, uutta kokeilevana tyyppinä, joka tulee toimeen kaikkien kanssa. Tirisellä on yli 25 vuoden kokemus alalta ja yli 30v kokemus myynnistä ja markkinoinnista. Myös 37 -vuotiaalla Lehdolla on jo 15 vuotta monialayrittäjyyttä takanaan, aina talouden konsultoinnista verkkokauppojen rakentamiseen. Lehto on opiskellut maa- ja metsätaloustieteiden maisterin tutkinnon, mutta alan haasteet ovat pitäneet Lehdon mielenkiinnon parturi-kampaamoalalla.
Innovatiivista Tiristä ja järjestelmällistä Lehtoa voisikin pitää erottamattoman kaksikkona, joka pyrkii murtamaan alan normeja ja auttamaan alan ammattilaisia muuttuvassa maailmantilanteessa.
Porkkanakaupan toiminta-ajatus on alusta asti ollut sama: tukea parturikampaajia edullisempien käyttöaineiden hankinnassa.
– Aika yksinkertainen ja aatteellinen lähtökohta, eikö vain? kysyy Jani Tirinen. -Iskulauseitamme on ”Kaikille kuuluu sama hinta” ja ”Osta vaikka yksi oikeaan hintaan”, joilla haluamme viestittää, että meiltä ei tarvitse ostaa suuria määriä, jotta saa tuotteet oikeaan hintaan. Lupauksen pitämisen tietysti takaa historiamme ja kokemuksemme kampaamotuotteiden parissa.
Tirisen mielestä ”osta vaikka yksi” -kehotus on erityisen hyvin juurruttanut heitä kampaamokenttään. Se, ja toimitusten nopeus.
– Lupaamme toimituksen lähialueelle jopa kolmessa tunnissa ja pidemmällekin vuorokaudessa, sanoo Tirinen.
– Vantaankosken noutotukusta voi kiireiseen tarpeeseen itse käydä hakemassa avun nopeamminkin.
Porkkanakauppa myy tuotteet siis omalla riskillään ja omasta varastostaan. Markkinointikanavina ovat suoramarkkinointi ja puhelinmyynti. Jatkossa myyntiä tekevät myös edustajat.
MIKÄ ON ESTÄNYT samalla konseptilla toimivia kilpailijoita ilmestymästä markkinoille?
– Ehkä se, että ala on valmiiksi hyvin kilpailtu. Me olemme haastaja markkinoilla, joten tällä hetkellä me kilpaillaan kaikkien kanssa. Samalla me teemme yhteistyötä kaikkien kanssa.
Tirinen ja Lehto uskovat vankasti tulevaan.
– Valikoima laajenee ja saatavuus paranee uusilla järjestelmillä. Asiakaspalveluakin laajennetaan.
Kun toimittaja kysyy mitä vetäjät haluaisivat Porkkanakaupasta puhuttavan seuraavan 10 vuoden kuluttua, vastaa Jani Tirinen:
– Olisin iloinen, jos meidät tunnetaan nopeana ja luotettavana kumppanina päivittäisessä bisneksessä. Ekstra toivottavaa on, että pystymme auttamaan asiakkaitamme pärjäämään muuttuvassa kampaamobusineksessa.