Pinni Lukijatutkimus
”Kiva selata, ja asiakkaat tykkää kurkistaa kampaajan maailmaan”
Pinnin lukijatutkimus marraskuulta liputtaa printtilehden puolesta. 99% pitää printtiä parempana.
Printtilehdestä siis tykätään. Edelleen. Moni lukee sen moneen kertaan, osa selaa tauoilla pienissä pätkissä. Joku kerää vuosikertoja. Ilman että sitä erikseen kysyttiin, hyvin moni ilmaisee toivovansa, että printti säilyy.
– Printtiä on mukavampi lukea ja paperilehden ääreen on helpompi palata. Myös asiakkaat tykkää selata paperiversiota.
- Laadukas. Selkeä. Ammattimainen.
- Näyttävä. Parantunut.
- Hyvät kuvat.
- Ajan hermolla.
- Uudistunut tyylikkäällä tavalla.
- Tykkään uudistuneesta visusta.
Mutta risujakin tuli:
– On nätti, mutta liikaa isoja kuvia (varsinkin liikkeistä ja sisustuksista).
– Lehden materiaali hyvä, vaikka se välillä saapuukin vähän ruttuisena postin jäljiltä.
– Toivoisin toimittajaa, joka tuntisi kaikki.
– Menkää maakuntaan! Pieniä kampaamojakin löytyy. Kaikki ei ole Hesa- glitteriä.
– Liikaa pääkaupunkiseudun korostusta.
VERKOSSA ILMESTYVÄ digi-Pinni eli se joka toinen-Pinni, jota ei paineta, on löytämässä lukijansa varsin hitaasti.
– En ole lukenut yhtäkään numeroa, tunnustaa moni. Jotkut kokevat, että eivät pääse lukemaan sitä. ”Mihinkähän minä sen tunnuksen panin?
– En periaatteessa lue digilehtiä.
– Digilehti on jäänyt kokonaan lukematta ja todella tylsää muutenkin kun liikkeeseen tilattu Pinni ei ole diginä kaikille liikkeen tekijöille saatavilla.
MUTTA ON sellaisiakin, jotka lukevat mieluiten verkosta:
– Digilehti on hyvä, sillä se on aina mukana ja saatavilla.
Toiset ovat kompromissin kannalla:
– Jotain voi toki julkaista sähköisenä kuten ammattilaisen sivut tapahtumista ja ilmiöistä.
– Paperilehteä on kiva hiplailla. Saattaa samalla löytää sellaista mielenkiintoista mitä ei Digin sivuilta osaa etsiä.
(Seuraavassa numerossa kerromme mistä sisällöistä erityisesti tykätään ja mikä herättää agressioita ja mitä uutta lukijoiden mielestä kannattaisi kokeilla. Ja mehän kokeilemme, sillä kehitys kehittyy.)
PINNIN TEKIJÖILLE palaute antaa miettimistä. Mitä verkkonumeroissa voisi ja pitäisi olla sellaista, joka saisi tilaajan näpyttelemään käyttäjätunnuksen ilomielin? Toimitus suree, että osa hyvästä materiaalista jää lukijoiden ulottumattomiin.
Pääkaupunkikeskeisyydestä yritetään päästä eroon. Uusia palstoja ja teemoja on kehitetty ja toimitus kiertää jo ympäri maata. Jos ei junilla ja autoilla, etänä. Se hyvä nykyajassa on, että naamakkain voidaan istua, vaikka välillä olisi satoja kilometrejä.
Hyviä neuvojakin saatiin:
– Älkää koskeko logoon kun sen uudistaminen menee aina pieleen kaikilla.
– Häiritsee, jos kannessa PINNI osuu kuvan päälle. – Saksitut palat” kannattaa tuoda takaisin.
– Kampauksia ja ylipäätään hiuskuvia lisää.
Onko PINNIsi myös asiakkaan saatavilla?
– Ei. Luen sen kotona. Se on henkilökohtainen juttu. – On ehkä enemmän kampaajalle tehty kuin kuluttajille, mikä on hyvä, mutta ei ehkä siksi niin kiinnosta asiakkaita.
– Hiuskuvia tykkään itse katsella ja saada niistä inspistä. Myös asiakkaat hakevat lehdestä uusia muotijuttuja ja ideoita omiin hiuksiin.
– Hiuskuvia lisää. Niitä asiakkaatkin siitä eniten hakevat.
– Kyllä. Asiakas ottaa lehden käteensä ja kääntää auki: ”No mitäs uutta trendikästä me tänään keksittäisiin?” – Jos lehdessä on ollut erityisen mielenkiintoinen tai asiakkaitakin mahdollisesti kiinnostava ja hyödyttävä artikkeli, pyrin mainostamaan sitä asiakkaille ja toivon että he lukevat sen.