Sami Heino yritti ostaa parturituolin, mutta loikin 27 liikkeen GROOM Parturit -ketjun
Kun Sami Heino osti parturiliikkeen irtaimiston hetken mielijohteesta vuonna 2005, hän ei osannut aavistaa, että siitä alkaisi vuosikymmenten mittainen yrittäjätaival. Nyt GROOM Parturit on kasvanut 27 liikkeen ketjuksi.
Kun yrittäjä kokee, että 20 vuoden yrittäjyyden suurin saavutus on, ettei ole ”onnistunut romuttamaan tätä himmeliä”, ollaan syvien kokemusten, ylä- ja alamäkien sekä suurten oppien äärellä.
Veikkaan, että samaa ovat miettineet monet muutkin Sami Heinon tuntevat. Tämä mies kun vaikuttaa sinkoilevan paikasta toiseen kuin keskittymishäiriötä poteva teini ja näyttävän keskisormea myös niille, joita muut kumartavat. Ehkä mielikuva Groom parturiketjun perustajasta ei pidäkään paikkaansa, ehkä kaikki onkin ollut kapinallisen parturiketjun brändimielikuvan rakentamista. Tosin tässä tilanteessa Heino ei kokisi itse muuttuneensa yrittäjävuosiensa aikana.
– Ehkä olen ihmisenä ja yrittäjänä vähän rauhoittunut. On löytynyt parempi fokus tekemiseen eikä tarvitse enää kimpoilla ja olla rebel joka suuntaan, Heino, 48, sanoo.
GROOM PARTURIT täyttää tänä vuonna 20 vuotta. Groom-liikkeitä on 27, joista suurin osa sijaitsee pääkaupunkiseudulla, loput etelä-Suomen alueella. Uusin liike GROOM Telakka avattiin joulukuussa Telakkakadulle Helsinkiin. Ensimmäisen liikkeensä Heino avasi Helsingin Kalevankadulla vuonna 2005 vappuna. Parturiliikkeen omistaja Heinosta tuli ylimalkaisen parturituolin ostoyrityksen päätteeksi: tarkoitus oli kohteliaasti perääntyä parturiliikkeen irtaimiston kaupoista, mutta käteen jäikin koko kalusto sekä tilaongelma. Heino ei uskonut, että hänen aivan liian edullista tarjoustaan lopettavan parturiliikkeen irtaimistosta hyväksyttäisiin.
– Sen verran pohjalaista verta virtaa suonissani, että kauppojen peruminen tai taka-askelten ottaminen ei ollut vaihtoehto, joten ainoa suunta oli siis tulta päin. Sovimme, että noutaisin irtaimiston kuluvan kuukauden lopussa.
Heinolta puuttui kuitenkin tila, mihin irtaimiston laittaisi odottamaan parempia aikoja. Entä jos niitä ei siirtäisi ollenkaan, jos perustaisi liikkeen tilaan, missä irtaimisto on nyt: 35 vuotta tässä tilassa toimineen ja nyt lopettavan parturiliikkeen tiloihin. Tämä tarkoittaisi oman liikkeen perustamista.
– Meillä oli irtaimisto, sillä hetkellä kaupparatsuna edustamani miesten tuotesarja American Crew hyvällä ideologialla ja erinomaiset suhteet tuotesarjan myyjään. Pidin tukkimiehen kirjanpitoa liikkeen ohi menevistä miehistä ja laskelmat osoittivat, että tosiaan alueella kulkee paljon miehiä. En tiedä oliko sillä sitten tekemistä sen kanssa, että naapurissa toimi lounasruokaravintola, baari ja privateshow- stripteasepaikka.
GROOM PARTURIT -liikeidea ei ole muuttunut viimeisen 20 vuoden aikana. Vuonna 2005 Heino koki, ettei tarjolla ollut ainuttakaan yritystä, joka olisi tosissaan panostanut miesten palveluihin ja tuotteisiin miehille.
– Oli helpompi saada VR:tä veturi lainaksi kuin miehenä hyvä hiustenleikkaus, miesten tarpeisiin suunniteltu hiustuote, saati sitten miehelle suunniteltua palvelua. Vahva uskomus vallitsi alalla, että vain naisten palveluilla sekä tuotteilla voisi pärjätä. Miehet olivat kiva lisä, tai joillekin jopa ongelma. Tästä syystä perinteiset parturipalvelut kuten parranajo uhkasivat kuolla sukupuuttoon, Heino kuvailee silloisia ajatuksiaan sivustolla www.groom.fi.
– Päätimme siis perustaa miesten hiuksiin ja partoihin erikoistuneen parturiliikkeen, joka panostaa erinomaiseen palveluun ja tekniseen osaamiseen ja siinä ollaan pysytty. Miksi muuttaa hyvää ja toimivaa konseptia?
KUKA SIIS on Sami Heino nyt 20 vuotta myöhemmin?
– Vaikea kysymys, mutta sanoisin että olen aviomies, isä, parturi-kampaamoalan moniottelija ja yrittäjä.
Järjestys, missä Heino mainitsee asiat kertoo paljon. Vaikka hän on toiminut nokkamiehenä koko Groomin historian, on taustalla koko ajan vaikuttanut oma vaimo Sanna Heino. Sami muistaa myös mainita parhaan ystävänsä Samin, vaimon veljen ja appivanhemmat, kun aletaan kaivaa niitä peruspilareita, joihin Heinot ovat tukeutuneet vuosien varrella.
– Kun erehdyin ostamaan hetken mielijohteesta parturiliikkeen irtaimiston, oli meille juuri syntynyt esikoisprinsessa. Viisi vuotta myöhemmin perheeseen syntyi kaksoset. Suurin saavutukseni henkilökohtaisessa elämässäni onkin, että olen onnistunut pitämään perheen kasassa ja hyvät välit vaimoon sekä lapsiin.
Sanna on myös vahvasti mukana parturibisneksessä, itse asiassa voisi jo puhua perheyrityksestä. Groom Parturit on kasvanut yhden liikkeen yrityksestä parturiketjuksi ja miesten parturituotteiden maahantuojayritykseksi. Yhteisyrittäjyyttä Sami kuvailee sekä vaikeaksi että helpoksi.
– Yritystoiminta on minulle osaksi myös harrastus ja olen onnekas, että voin sparrailla vaimon kanssa myös työasioista. Toki harjoittelemme jatkuvasti myös sitä, että työasiat eivät valtaisi liikaa meidän yhteistä aikamme ja, että muistamme tehdä muutakin kivaa yhdessä.
HEINO EI vielä paljasta, mitä yrityksen 20-vuotisjuhlavuosi tuo tullessaan. Asenne tulevaa kohtaan on dramaattisen toiveikas.
– Onhan se hienoa päästä tasolle 20 tässä pelissä, missä mitä pidemmälle pelaa, sen varmemmin häviää. Juhlavuosi tulee varmasti jotenkin näkymään toiminnassamme, mutta muutenhan tämä on tätä samaa polkemista, vuodet vaan vaihtuu.
Kasvua on kuitenkin luvassa ja uskoa siihen, että asiat aina järjestyvät.
– Kaikki järjestyy, kun pistää asiat järjestymään, kuuluu Samin yrittäjävuosien isoin oppi.
- Nimi: Sami Heino
- Perhe: Vaimo, 3 lasta ja 2 koiraa Pasi (chihu), Kari (griffon)
- Asuu: Helsinki (Punavuori)
- Yritykset/liikkeet: GROOM Parturit
- Motto: ”The gravity of the battle means nothing to those at peace”
- Idolit: Kimi Räikkönen
- Kerro parturivitsi: Kaksi parturia meni baariin, toinen lensi ulos.