Sisustuskikkoja asiakkaan hyväksi
Kauppakeskus Niitty Espoossa avautui yleisölle nyt kesällä. Liiketilat sieltä varattiin kuitenkin jo kolme vuotta sitten. Liikkeellä oli tällöin myös Heini Mustonen, jonka unelma omasta liikkeestä täyttyi, kun Bob&Bangs avasi ovensa liiketilassa, joka Heinin mielestä on koko keskuksen paras.
Heini toimi kampaajana yhdeksän vuotta Niittykummun vanhassa ostoskeskuksessa Hiusstudio PS:ssä. Kun tieto mahdollisuudesta perustaa oma liike vastarakennuttuun uuteen kauppakeskukseen, epäröi Heini vain hetken.
– Tuntui, että oli aika jatkaa uusiin haasteisiin, vaikka uskallusta tämä muutos vaati, Heini kertoo.
Heinille tarjottiin uudesta kauppakeskuksesta useaakin tilaa, mutta Heinille oli tärkeää, että liiketila sijaitsisi mahdollisimman keskeisellä paikalla lähellä ihmisten kulkureittejä.
– Totesin, etteivät ihmiset välttämättä löydä keskuksen ulkopuolella, katutasossa sijaitsevaan liiketilaa. Mielestäni tämä meidän paikka on nyt koko keskuksen paras, Heini iloitsee.
Ennen kuin liikkeen ovensuuhun saatiin laulava lintu kertomaan sisälle saapuneesta asiakkaasta, oli itse remonttimatka pitkä ja myös voimia vievä. Heini positiivisena ihmisenä kuitenkin toteaa nyt: ”Loppu hyvin, kaikki hyvin!”
– En ole ilman hammasten kiristelyä tästä selvinnyt, sillä olisihan se pitänyt arvata, että kun tehdään näin isoa keskusta, ei välttämättä jokaista toivomusta oteta huomioon, vaikka on näin ensin sovittu. Esimerkiksi keittiötilamme meni täysin uusiksi ja muutama kohta yleistilassa olisi tehty toisin, jos alkuperäiset suunnitelmat olisivat pitäneet, Heini kertoo.
Tilasuunnittelussa Heiniä auttoi Studio Ulla Uitto. Heinillä oli vuosien kampaamokokemuksen ansiosta jo mielessään muutamakin sekä töitä helpottava että asiakastyytyväisyyttä lisäävä sisustuskikka.
– Sosiaalitilasta tahdoin ehdottomasti suuremman, kuin mitä aikaisemmassa liikkeessä oli. Nyt tähän mahtuu kunnolla syömäänkin, Heini naurahtaa.
– Ja yksi niin yksinkertainen asia, kuin pesupaikkatilan katto, on saanut asiakkailta suurta kiitosta. Mietin asiaa ihan asiakasnäkökulman kannalta ja eihän se ole mukavaa tuijotella kattoa putkistoineen tai valospotteineen. Halusin pesupaikasta oikeasti viihtyisän kokonaisuuden ja siksi päädyimme sekä erottamaan tilan muusta, että sijoitimme kattoon kaunista katsottavaa – heleän taivaan, Heini kertoo.
Asiakasmukavuutta on ajateltu myös pesupaikkojen tuoleissa, joissa asiakas saa nauttia hieronnasta jalat ylös nostettuna. Pesupaikkatuolit sekä neljä Maletin kampaamopaikkaa on hankittu IdHairilta. Vanhat parturituolit Heini löysi parturi-kampaajien Facebook-ryhmästä.
– Toisen roska voi olla toisen aarre, Heini tietää.
– Tärkeää oli, ettei lähdetty säästämään väärästä paikasta, vaan mielestäni tämä kokonaisuus on nyt juuri sitä mitä halusin.