Hiustenpesukin voi olla ekoteko
Taiwanilaisen O’right hiustenhoitobrändin kehittäjä Steven Ko vieraili Suomessa Q Hair –liikkeessä Helsingissä sarjansa lanseeraustilaisuudessa. Steveniä kiinnostaa kasvipohjaisten tuoteainesosien lisäksi myös vihreä tuotanto, suunnittelu, tuotekehitys, myynti, palvelu ja markkinointi.
Videolla Stevenin terveiset suomalaiskampaajille
Mitä henkilökohtaisia ekologisia valintoja olet tehnyt elämässäsi?
– Olen ottanut Suomesta oppia ja meillä on kotona oma komposti, jonka mullilla kasvatan kotona kasviksia ja yrttejä. Lisäksi syön mahdollisimman lähellä tuotettua luomuruokaa. Kiinnitän huomiota myös hiilijalanjälkeeni.
Entä mitä ekologisia valintoja teette työpaikallanne?
– Käytämme tuotannossa aurinkoenergiaa. Lisäksi toimistoomme tuodaan läheltä joka päivä luomusalaattiaineksia, jotka työntekijät pesevät ja tekevät niistä jokainen oman salaattinsa.
Mikä sai ajattelemaan vihreästi?
– Olen aina ollut hyvin allerginen lähes kaikelle. Kun vanhempani kuolivat lähes yhtäaikaisesti, toinen syöpään ja toinen munuaissairauteen, havahduin siihen, kuinka paljon ympärillämme on haitallisia kemikaaleja. Haluan kääntää kulutuksen suunnan toisin päin – jokainen kulutusteko voi olla myös hyvä ja ekologinen – hiustenpesukin.
Perustit yrityksesi 15 vuotta sitten. Onko ekologinen ajattelu kantanut eteenpäin alusta asti?
– Olimme monesti, varsinkin alkuvuosina konkurssin partaalla. Uskoimme kuitenkin itse liikeideaan ja tuotteisiimme, tutkimme asioita, haimme lisää tietoa ja kehitimme aivan uusia tapoja tuoda ekologisuus ei vain itse tuotteeseen vaan myös esimerkiksi sen paketointiin – esimerkiksi shampoopullo maatuu kuukausissa ja sen pohjalla on valmiina siemeniä, joista kasvaa maailmaan uusi puu!
Olet yli 50-votias. Mikä saa näyttämään noin nuorekkaalta?
– Voi kiitos kohteliaisuudesta. Vastaus on helppo – ehdottomasti hyvä vaimo! Hän pitää minusta erinomaista huolta. Vietämme paljon aikaa yhdessä esimerkiksi kokaten.