”Booksalon tarjoaa pankkipalveluita” Mitä ihmettä?
Tässä maassahan pankit hoitavat rahaliikennettä ja te kirjaatte varaustapahtumia?
– Aivan, mutta maailma on muuttumassa siihen suuntaan, että niin sanottuja perinteisiä pankkeja eivät pienet yritykset kiinnosta. Lisäksi on äärettömän kätevää, kun pankkipalvelut löytyvät integroituna samaan näkymään kuin kaikki muutkin työkalut, joita yrittäjät käyttävät päivittäin. Booksalon, joka jo tilittää päivittäin korttimaksut asiakkailleen, halusi löytää heille myös nopean ja ilmaisen tavan vastaanottaa tilityksiä, valottavat Booksalonia vetävät Jonne Castrén ja Harri Myllylä. Yhteistyökumppaniksi valikoituivat kansainväliset ja arvostetut finanssilaitokset Mastercard ja Swan.– Palvelun nopeus ja edullisuus ovatkin suurimmat valttimme, kertoo Jonne Castren.
– Tilin saa auki jopa 24 tunnin sisällä ja sen jälkeen rahaliikenne on reaaliaikaista kaikkiin SEPA alueen pankkeihin. Lisäksi pystymme kehittämään pankkipalveluiden päälle todella edistyksellisiä palveluita kuten automaattisen tekoälypohjaisen kirjanpidon. Tällainen tulee asiakkaillemme tarjolle vuoden 2025 aikana.
SUOMALAISET MUISTAVAT ajan, jolloin pankit alkoivat karsia konttoreita ja tavallisten talletusasiakkaiden vitsailtiin tuovan vain hiekkaa konttorin lattialle. Nyt ollaan edetty niin pitkälle, että pankki haluaa eroon osasta yrityksiä. Varsinkin pienet ovat ”hiekkaa” sen kannattavuudelle.
Hius- ja kauneudenhoitoalan yrityksistä valtaosa on hyvin pieniä.
– Pienen palveluyrityksen rahaliikenne on tyypillisesti 4000-5000€ kuukaudessa. sanoo Jonne Castren.
– Pienyrittäjää harmittaa ison pankin palveluissa kasvottomuus, hitaus ja hinnoittelun epäselvyys. Jos palveluita ylipäätään saa auki yritykselleen.
Booksalon selvitti tietävätkö asiakkaat mitä he maksavat pankkipalveluista.
– Saimme satoja vastauksia ja yli puolet ei tiennyt omia kulujaan, kertoo Jonne Castren. – Monet toisesta puolikkaasta, jotka kulunsa tietävät, pitivät niitä korkeina.
– Pankeilla on todella kirjavia käytäntöjä ja monesti esimerkiksi rahan vastaanottaminen maksaa, niin hassulta kuin se kuulostaakin.
– Pankkien de-risking toiminta eli tilien yksipuolinen sulkeminen, palvelumaksujen koettu kalleus ja tapahtumapäivitysten hitaus, siinä syitä uuden palvelun markkinoille tuomiseen, luettelee Harri Myllylä.
Yrittäjä-lehti kirjoitti joulukuussa 2024: Pankki voi sulkea toimivan yrityksen pankkitilin mm seuraavaa:
”Pankkipalveluiden tarjoamisesta kieltäytyminen on valitettavasti yleistynyt. Taustalla on monia syitä kuten esimerkiksi sääntelyn lisääntyminen. Näiden syiden seurauksena pienet yritykset eivät ole pankeille yhtä kannattavia kuin aikaisemmin, ja pankkien mielenkiinto tarjota pienille yrityksille peruspankkipalveluja on vähentynyt.”
Pankki ei kysele ja tunkeile ilkeyttään. Niitä sitoo lain määräämä velvollisuus tuntea asiakkaansa ja asiakkaan koko rahaliikenne ja siksi ne kyselevät säännöllisesti. Pieni yrittäjä kokee kyselemisen byrokraattisena, aikaavievänä ja palvelumaksujen kautta kalliina.
Palvelut yhdessä näkymässä
– Päätimme kehittää pienille yrityksille pankkipalvelun, joka on supernopea, byrokratialtaan kevyt ja jossa rahan vastaanotto ei maksa mitään ja jonka saa pienellä kuu- kausimaksulla. Miksi tehdä sellaisesta monimutkaista, joka ei ole monimutkainen.
– Salaisuus on pankkialusta, jolle booksalon palvelut on rakennettu. Yhteistyökumppaneina ovat Mastercard ja Swan, kummatkin arvostettuja ja luotettuja finanssilaitoksia. Booksalon yritystileillä on täysin sama eurooppalainen talletussuoja kuin muillakin Suomessa ja EU:ssa rekisteröidyillä pankeilla.
Pankkipalvelut lanseerattiin pienelle pilottiryhmälle joulukuussa ja vastaanotto on ollut todella positiivinen ja innostunut, sanovat Booksalonia vetävät Jonne Castrén ja Harri Myllylä.
Booksalon tarjoaa kaikki palvelut samassa näkymässä; ajanvaraus, kassa, maksupääte, asiakasrekisteri, arvostelut, markkinointi, kotisivukone ja nyt myös pankkipalvelut.
– Raha kiertää nopeasti ja maksu saapuu sekunneissa vastaanottajan tilille. Ei tarvitse odottaa, että huomenna ilmestyy vaan päivän myynnit voi ottaa tilille pikatilitys toiminnolla, jos normaali automaattinen tilitysnopeus ei riitä, sanoo Harri Myllylä.
– Toisaalta hyvää tässä palvelussa on myös omien ja firman rahojen pito erillään. Moni käyttää toiminimiyrityksen pyörittämiseen omaa henkilökohtaista tiliä, jolloin omat ja firman rahat ovat sekaisin samalla tilillä. Lain mukaan näin on mahdollista toki tehdä, mutta moni ei tiedä, että pankkien ehdoissa se on lähes poikkeuksetta kiellettyä ja ns. perinteisten pankkien yritystilit voivat olla huomattavankin kalliita toiminimiyrityksen toiminnan kokoon nähden.
Booksalon -palveluun kuuluu mukaan maksukortti, jolla on helppo tehdä yrityksen ostoksia. Kehitystyön alla on kirjanpidon automatisointi, mikä jatkossa helpottaa entisestään yrittäjän elämää.
Pankkipalvelun saa auki parhaimmillaan vuorokaudessa ja viimeistään 3 pankkipäivän sisällä. Perinteisissä pankeissa pitää usein käydä henkilökohtaisesti avaamassa tili tai avaaminen voi kestää 3-4 viikkoa ja päätyä hylkäykseen.
BOOKSALON-YRITYSTILI mahdollistaa kirjanpitäjälle pääsyn suoraan tilille ja pankkiaineistojen noutamisen. Pankkipalvelut toimivat kätevästi myös kokonaan mobiililaitteella. Sovellus on myös uusittu, navigointia tehty helpommaksi ja kalenteria selkeämmäksi. Kassatoiminnot hoituvat suoraan sovelluksessa. Kirjautuminen on turvallista. Sovellus muuttuu myös maksupäätteeksi Applen Tap to Pay ja Androidin softpos toiminnoilla.
Mitä on de-risking?
Riskin välttelyä. Keinoina mm asiakassuh-teiden rajoittaminen tai lopettaminen. Yleistyvä ilmiö pankkitoiminnassa, kohteena erityisesti pienet yritykset.