Cutrin brändiuudistus: Paluu ydinosaamiseen
47. toimintavuotensa käynnistävä Cutrin julkisti historiansa suurimman brändiuudistuksen, jossa kaikki laitettiin uusiksi. Bränditunnus eli logo on vaihtunut, mutta muutokset näkyvät hiusammattilaiselle eniten täysin uusissa tuotesegmenteissä sekä niiden suomalaisissa tuotenimissä ja pakkauksissa.
– Tämä ei ole mikään kosmeettinen kasvojenkohotus, vaan kokonaisvaltainen muutos kaikissa toimintamme osa-alueilla. Tätä on tehty hartaasti, huolella ja pitkään, kertoo Cutrin liiketoimintajohtaja Nina Simojoki päätoimittaja Rainer Nymanille, jonka kanssa he nauttivat busineslounaan.
Tapaamme Nina Simojoen kanssa ravintola Juuressa Helsingin Korkeavuorenkadulla keskellä hektistä viikkoa; huomenna on aika julkistaa Cutrinin kaksi vuotta valmisteltu brändiuudistus suurelle yleisölle ja medialle Kattilahallissa järjestettävässä iltajuhlassa. H-hetki oli hilkulla jäädä Ninalta juhlimatta, sillä nainen on sairastanut keuhkokuumetta yli kolme viikkoa, ja alkaa nyt vasta olla ”tolpillaan.”
– Ihan puskista sairaus tuli, ja on ollut aivan hirveä tauti, jollaista ei todellakaan soisi kenellekään, sanoo Nina, jolla on vielä sairauslomaa perjantaihin asti. Nainen näyttää tutulta itseltään, joskin ei kuulosta siltä, sillä tavaramerkiksi tullut, ihanan hersyvä ”Nina-nauru” jää nyt kuulematta, kun keuhkot ovat vielä arat. Mutta huumorintajua sairaus ei ole vienyt: – Nyt sitten maratonjuoksut vaihtuivat kertaheitolla villasukkiin ja neulontaan kotisohvalla, intohimoisesti juoksua harrastava Nina naurahtaa ja tekee sen hyvin varovaisesti.
– No, juna tietysti etenee ilman minuakin, mutta kyllähän minä huomenna tulen paikalle vaikka pää kainalossa, hän lisää eikä ihme, sillä niin keskiössä hän on ollut brändiuudistuksessa mukana.
Samalla, kun aloitamme alkuruokamme, ”Sorsaa ja viinirypäleitä”, nauttimista, on aika kerrata Nina Simojoen taustaa ja valottaa, kuinka uratie on tuonut tähän päivään. Silloinen Nina Nuutinen aloitti Noirossa vuonna 2000 Sebastianin tuotepäällikkönä, jatkaen Wellalla markkinointipäällikkönä. Yritysoston myötä matka jatkui Procter&Gamblelle, missä vuodet vierähtivät erinäisissä työtehtävissä PR:n ja markkinoinnin parissa niin Suomessa, mutta myös Ruotsissa Tukholmassa.
– Olin minä nelisen vuotta ihan kotiäitinäkin, kun Santeri ja Ilona syntyivät, hän muistuttaa.
Nina ei ole vuosien varrella paljoakaan muuttunut, ja hän on edelleen se sama, herkästi naurava, helposti lähestyttävä ja fiksu nainen, jonka älyä on turha vähätellä. Ideat pursuavat, syntyvät ja kehittyvät kovalla vauhdilla, sen olen kokenut, kun olemme vuosien varrella kehitelleet erilaisia yhteistyökuvioita. Ei siis mitenkään ihmeellistä, että Nina on nyt pistänyt hihat heilumaan niiden viiden vuoden aikana, jotka on Cutrinilla ollut.
– Olen aina uskonut siihen, että kun yhden oven sulkee takanaan, uusi ovi uusine mahdollisuuksineen on aina edessä, ja niin kävi vuonna 2012, kun Cutrinin Jyrki Taiminen soitti minulle vain päivä sen jälkeen, kun olin irtisanoutunut P&G:stä, Nina muistelee.
Markkinointijohtajana Cutrinilla aloittanut Nina kertoo heti miten tutkineensa tarkasti yrityksen taustaa ja historiaa. Aivan selkeästi sieltä erottui asia, johon hän halusi vaikuttaa.
– Tuotekehitys ja tuotteet olivat todella hyviä, mutta mielestäni Cutrinin sisin eli identiteetti oli hyvin häilyvä. Sain sellaisen kuvan, että aina markkinointipäällikön vaihduttua uudistettiin myös imagoa, joka oli siksikin aika poukkoilevaa. Halusin muuttaa tämän niin, että haemme takaisin ydinosaamisemme ihan sieltä, mistä Cutrin on lähtenyt liikkeelle 46 vuotta sitten, eli suomalaisuudesta ja pohjoismaisesta hiuksen asiantuntijuudesta.
”Pohjoismainen hius
nyt vaan on erilainen”
Simojoki kertoo, että Cutrinin markkinointiviestintään otettu slogan ”Koska pohjoismainen hius nyt vaan on erilainen” toimi myös varsinaisen brändiuudistuksen johtoajatuksena reilut kaksi vuotta sitten.
– Cutrinin brändiuudistusta lähdettiin tekemään asenteella, että uudistus on pysyvä, eikä vaihdu, jos ihmiset yrityksessä vaihtuvat, Nina kertoo ja toteaa, että tässä hänen kanssaan oli täysin samaa mieltä Michel Dallemagne, Lumene Group Oy:n toimitusjohtaja, joka toteutti kovasti kehutun Lumenen brändiuudistuksen.
– Michel on ihan hillitön sparraaja, joka näkee ulkopuolisena eri tavalla niin suomalaisuuden kuin brändimme hyvät ja huonot puolet. Hänen kauttaan olemme saaneet mahtavan verkoston ympäri maailmaa; niin pakkausdesign-osaajat kuin tuoksuasiantuntijatkin ovat oman alojensa huippuja.
Belgialaisen Dallemagnen tausta on Unileverillä, missä hän johti myös maailmanlaajuisesti tunnettuja kampaamokosmetiikkamerkkejä.
– Michelin viesti oli, että miksi me lähtisimme taistelemaan globaalien toimijoiden kanssa, vaan että meidän tulee hyödyntää tietotaitomme pohjoisen hiuksen asiantuntijana ja tehdä spesifisti tuotteita pohjoismaisille kampaajille ja kuluttajille. Kun tiedämme, että esimerkiksi puolet Suomen kansasta kärsii erilaisista hiuspohjan ongelmista, miksi emme keskittyisi tähän sen sijaan, että miettisimme, mitä keski-eurooppalainen kuluttaja Cutrinilta haluaa?
– Tähän asti Cutrin on yrittänyt tehdä samaa kuin muutkin alan toimijat, ja mennyt tässä kyllä hieman hakoteille. Nyt me teemme ihan täysin omaa, uniikkia ja Suomessa pohjoismaisille kuluttajille kehitettyä ammattisarjaa, Nina Simojoki toteaa.
Hän myös lisää, että uuden Cutrinin kehitystyötä on tehty vahvalla ”huikean taitavalla ja innostavalla” tiimillä, johon ovat kuuluneet markkinoinnista Maarit Klein ja Emilia Laaksonen, tuoteportfoliosta vastaava brändipäällikkö Emmi Salmi, tuotekehitysjohtaja Päivi Mäkinen sekä koulutuspalvelujohtaja Kaisa Vuorenpää tiimeineen.
– Heidän kanssaan ollaan jo ennen tätä brändiuudistusta tehty hyvää työtä, joten kaikki olivat ihan sataprosenttisesti innoissaan muutokseen ja uuteen. Onhan tämä kaksivuotinen projekti ollut ihan mieletön kokemus, vaikkakin täytyy myöntää, että myös melkoisen raskas sellainen, Nina tunnustaa ja vertaa kokemusta maratoniin, jossa maaliin päästyä pistetäänkin vielä juoksemaan toinen samanlainen matka.
– No nyt ollaan vihdoin maalissa, hän naurahtaa, ja jatkaa kertomalla yhden esimerkin, millaisiin yllättäviin asioihin uudistustyössä voi törmätä.
– Brändiuudistuksessa on sadoittain erilaisia yksityiskohtia, joita varten ei ole olemassa käsikirjaa, vaan kaikki pitää itse etsiä tai luoda. Esimerkiksi yhteenkin tuotepulloon jouduttiin pitkään etsiä ympäri Eurooppaa tiettyä puhtaan valkoista sävyä, kun sellaista ei löydy standardivalikoimista.
Aurorasta ainoaan,
vienosta voimaan
Uuden Cutrinin ensimmäinen tuotelanseeraus tapahtui elokuussa, kun Aurora -värisarja tuotiin markkinoille. Uusi hentojen hiusten täsmätuotesarja Muoto esiteltiin vast’ikään, ja tänä vuonna päivänvalon näkevät hajusteeton ja hellä Vieno, 35 + -naisille suunnattu ylellinen ja hemmotteleva Ainoa –hoitosarja sekä Voima, joka tarjoaa hiuspohjalle uutta voimaa. Tuotesarjojen yksinkertaiset, napakat nimet ovat kauniita, ja tuovat supersuomalaisina mieleen kansalliseepos Kalevalan.
– No ei mikään ihme, sillä Elias Lönnrot on meidän Ainoa-nimen takana. Ainoa-sana on Aino-nimen kantamuoto Lönnrotin tarkoittaessa Ainolla ”perheen tytärtä.” Koska meidän Ainoan kohderyhmänä ovat vahvat ja itsenäiset pohjoismaiset naiset, jotka haluavat päivittäin viettää ”oman, ainoan hetkensä” kylpyhuoneessa, nimi valikoitui aika sutjakasti. Kyllä me pyörittelimme erilaisia suomalaisia nimiä ja sanoja pitkään, ja ne vaihtuivatkin aika tiheään. Sanojakin oli kymmeniä ja koko tiimi pyöritteli iltaisin sohvalla synonyymisanakirjaa monta kuukautta, Nina naurahtaa.
Cutrinin nyt nähdyt uudet tuotepakkaukset ovat minimalistisen tyylikästä, Nordic-designia, jotka ihan sellaisine suomalaisine nimineen matkaavat markkinoille myös yrityksen vientimaihin, paitsi Pohjoismaihin, myös Viroon ja Venäjälle.
– Pietarissa on avattu uusi Cutrin-studio, jonka henkilöstö on ottanut uudet tuotteet innostuneesti vastaan. Ja ihan hyvin tuotenimet kääntyvät venäläisessäkin suussa, Nina toteaa.
Simojoki – kuten muutkin tiimissä – ovat olleet erityisen ilahtuneita koko syksyn jatkuneeseen ”Cutrin-hypetykseen”, sillä Aurora-värisarjan nimellä kulkenut koulutuskiertue täytti salit ennätysmäisesti joka puolella Suomea.
– Kyllä tämä kertoo, että asiakkaat ovat ottaneet uudistuksen innolla vastaan. Meillä on myös erittäin vahva ja osaava kouluttajatiimi, joka vie sanomaamme erinomaisesti eteenpäin, Nina kehuu.
Myös Cutrinin visuaalinen ilme on kokenut uudistuksen, ja se näkyy myös marraskuussa avatuilla nettisivuilla, mutta myös mainonnassa. ”Cutrin-nainen” on luonnollinen, puhdasta luontoa rakastava, järvessä uiva ja saunassa kylpevä, itseään arvostava ihminen, joka rakastaa laatua ja on kiinnostunut ympäristöstään.
– Tuotteissamme mennään laatu edellä. Käytämme luonnon antimia jatkossakin, ja muun muassa Muodossa on käytetty tehoaineena pohjoisen koivusokeria. Innovaatioita on tulossa lisää, joten pysykää kuulolla! Nina Simojoki päättää.
Nina Simojoki
Cutrin liiketoimenjohtaja. Yrityksessä syyskuusta 2012.
Asuu Espoossa, aviomies Sampo ja lapset Santeri, 13 ja Ilona, 12 sekä Yoda-koira. Harrastaa juoksua ja neulomista.
Työskennellyt: Vuodesta 2000 Noirossa Sebastian tuotepäällikkönä, Wellan markkinointipäällikkönä ja tiedottajana sekä vuodesta 2008 useammassa roolissa Wellan pohjoismaisessa markkinointiorganisaatiossa Tukholmassa.
Mikä motivoi hiusalalla? ”Tämä on kiehtova bisnes, jossa tehdään ihmisten elämästä parempaa. Hiusala tuottaa hyvää mieltä; tuotteet päätyvät kampaamoon, josta asiakas lähtee pois täynnä hyvää oloa. Hiusammattilaiset ovat aitoja, upeita ja luovia!”