Cutrin torppaa lopettamishuhut ja lanseeraa uusia innovaatioita
Premium-hiustenhoitotuotteiden ja erityisesti hiuspohjaa hoitavien ja hiustenlähtöä ehkäisevien ammattilaistason tuotteiden myynnin raportoidaan kasvaneen globaalisti yli 10 prosentilla 2024 ja olevan edelleen kasvussa.
Silti monella kansainvälisesti toimivalla yrityksellä on ollut tiukkaa, vaikka moni onkin löytänyt uusia jakelukanavia. Brändejä myös vedetään pois markkinoilta.
Miten voi suomalaisten ylpeys, Cutrin? Huhut sen ympärillä ovat velloneet jo pidempään. Haastattelussa Cutrinin markkinointijohtaja Nina Lindroos.
1. Norjalaislähtöinen pääomasijoitusyhtiö Verdane on omistanut Lumenen, jonka osa Cutrin on, vuodesta 2021. Pitänee paikkansa?
Tämä pitää paikkansa. Lumene Groupin enemmistöomistaja on vuodesta 2021 lähtien ollut eurooppalainen pääomasijoitusyhtiö Verdane.
2. Verdane sanoo keskittyvänsä sijoitusfilosofiassaan digitalisaatioon ja hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen. Sopiiko Cutrin portfolioon?
Verdane investoi kasvaviin yrityksiin, joille vastuullisuus on olennainen osa kasvustrategiaa. Lumene Groupissa vastuullisuus on strategian keskiössä, ja Cutrin noudattaa näitä vastuullisuuden periaatteita.
Olemme vastikään saavuttaneet kansainvälisesti tunnetun B Corporation (B Corp) -vastuullisuus-sertifikaatin. Tuotekehityksemme perustuu vahvasti luonnollista alkuperää olevien pohjoisten ainesosien käyttöön, ja Cutrin -tuotteet sisältävät jopa 98 % luonnosta peräisin olevia ainesosia. Lisäksi keskitymme Lumene Groupissa yhä enemmän vastuullisempiin pakkausratkaisuihin. Tekemällä vastuullisia pakkausmateriaalivalintoja, kuten käyttämällä kierrätettyä tai biopohjaisia pakkausmateriaaleja, saamme vähennettyä tuotteidemme päästöjä.
Yksi vastuullisuusohjelmamme kolmesta osa-alueesta on ilmastotoimien edistäminen päästöjä vähentämällä. Tavoitteemme on vähentää CO2-päästöjämme 42 % vuoteen 2030 mennessä vuoden 2021 vertailuvuodesta. Viimeisen vuoden aikana kokonaispäästömme väheni 4 % (2023– 2024).
Digitalisaation saralla olemme Cutrinilla avanneet hiljattain kampaajille suunnatun verkkokaupan sekä laajentaneet verkon yli tapahtuvan koulutuksen osuutta.
3. Cutrinista liikkuu huhuja. Sen sanotaan lopettavan toimintansa. Lumene on jo tuonut päivittäistavaramarkkinoille shampoita ja hoitoaineita omissa nimissään.
Cutrin ei ole lopettamassa toimintaansa, vaan keskitymme edelleen sekä tuoteinnovaatioiden luomiseen että liiketoimintamme kehittämiseen. Viime vuosi oli meille merkittävä, sillä lanseerasimme uuden innovatiivisen Nordic Lights -kosteuttavan kiiltosävysarjan vaaleiden hiusten taittamiseen ja sävyttämiseen. Lisäksi olemme juuri lanseeranneet täysin uudistuneen Ainoa -hoitotuotesarjan, joka tarjoaa asiakkaillemme entistä parempia hoitotuotteita.
Lumene toi markkinalle shampoot ja hoitoaineet vuoden 2023 alussa. Johtavana kotimaisena kauneusbrändinä Lumenella on laaja osaaminen ja ymmärrys hiusten ja hiuspohjan hoitamisesta, minkä vuoksi hiustenhoitotuotteet sopivat luonnollisesti brändin tuotevalikoimaan. Tämä ei kuitenkaan vaikuta Cutrinin toimintaan tai tuotevalikoimaan. Cutrin on yksi Lumene Groupin brändeistä, ja sen tarjoamat laadukkaat kampaamotuotteet palvelevat eri kohderyhmää myös jatkossa.
4. Luovuttaako Cutrin ammattilaissektorilla? Jotkut hiusalalla väittävät Cutrin-tuotteiden olevan jo hyvin piankin menossa supermarketin hyllyyn?
Cutrin jatkaa kampaamotuotteiden kehittämistä ja jakelua parturi-kampaamoille myös jatkossa.
Cutrin on ollut muiden kampaamobrändien ohella Prismojen yhteydessä toimivien kampaamoiden kautta Prismojen valikoimissa jo vuosien ajan. Vastikään olemme laajentaneet jakeluamme monien muiden kampaamobrändien ohella myös K-Citymarket-myymälöihin.