Hannu Perkonsalolle Pinnin Elämäntyö-palkinto
Pinni-lehden perustaja Hannu Perkonsalo, 74, palkittiin lehden historian ensimmäisellä Elämäntyö-kunniapalkinnolla Pinni Gaalassa toukokuussa. Palkitsemisperusteet ovat kiteytettynä tässä: Hannun esimerkillinen rohkeus perustaa hiusalalle Pinni-lehti kantaa edelleen, 39 vuotta myöhemmin. Hannun idearikkaus, innostuneisuus ja visionääriys ovat tuottaneet tulosta, josta koko hiusala on ylpeä ja saa nauttia siitä jokaisena arki- ja työpäivänä.
Onnittelupuheen juhlassa piti itseoikeutetusti Pinnin nykyinen tuottaja, ja edellinen pitkäaikainen päätoimittaja Rainer Nyman, joka on tuntenut Hannu Perkonsalon 43 vuoden ajan.
– Olemme tunteneet 43 vuotta, sillä ennen Pinniä työskentelin kanssasi Alueuutiset-paikallislehdessä. Opin silloin tuntemaan leppoisan, avoimen ja huumorintajuisen sekä erittäin älykkään miehen, jollainen olet edelleen. Sinä nappasit minut mukaan tekemään uutta hiusalan lehteä Pinni, ja ensimmäisiä lehtiä kasattiin autotallissa, joka tosin oli remontoitu konttoritilaksi. Muistan, kun ensimmäisiä lehtiä kirjaimellisesti postitettiin käsin, osoitelappuja liimattiin autotallin lattialla. Urakka tuntui suurelta, vaikka alussa tilaajamäärä oli vaatimaton, 600 kappaletta. Välillä, kun lehdet tulivat painosta perjantaina, haettiin työmiehen eväät kaupasta ja kaljan voimalla tehtiin urakka loppuun, Nyman muisteli puheessaan.
– Siihen aikaan, 80-luvun lopussa, oli aivan normaalia yritystoimintaa viestittää, että autot olivat Mersuja ja Bemareita ja ranteissa on rolex. Sinulle sellainen ei ole koskaan ollut tärkeää, silloin ajelit rämällä pakettiautolla Lohjan ja Helsingin väliä. Minullakin oli työsuhdeautona jonkun vanha Seat. Se kertoo sinusta sen, että sinulle ulkoista habitusta tärkeämpää on sisin olemus, niin yksityis- kuin yritysmaailmassa. Sinulle henkilökohtaisuus on avainasia. Jos sovitaan, se pitää ja jos lyödään kättä päälle, ei siinä mitään papereita tarvita. Sanaan pitää luottaa. Sellaista tarvittiin sekin kerta, kun kassavirtaa ei ollut ja Tampereen Hiusfestivaaleille piti osallistua, kun osastokin oli sieltä varattu. Soitit järjestäjille, ja totesit, että rahaa ei ole, mutta kelpaako Helsingin Puhelin Oy:n osakekirjat pantiksi? Ja kelpasivathan ne, Rainer kertoi.


– Pinni kasvoi ja mekin siinä sivussa ainakin fyysisesti, ja menestysvuodet eivät muuttaneet Hannu sinun tapaasi toimia. Se on aina ollut idearikkaus, innostuneisuus ja rohkeus tarttua toimeen. Hiusalalla sinut opittiin tuntemaan hyvätapaisena herrasmiehenä, joka arvosti hyvää ruokaa, juomaa, seuraa mutta ennen kaikkea kaikkia ihania naisia. Sinä kohtelet naista kuin kukkaa kämmenellä, ja se on ollut yksi hurmaavimmista piirteistäsi. Se on myös auttanut Pinnin tietä eteenpäin – Pinni tunnetaan edelleen kaikkia ihmisiä arvostavana ja tasavertaisesti kohtaavana. Eli sinun opeissa jalanjäljissä tässä edelleen kuljetaan. Vuosien saatossa Pinni sai kilpailijoita uusista hiuslehdistä. Sinä et kertaakaan pelästynyt, totesit vain, että kilpailu on aina hyvästä, me skarppaamme entistä enemmän ja teemme omaa duunia. Sinun mottosi oli aina: Emme kommentoi julkisesti kenellekään mitenkään kilpailijaa, emme edes sitä, mitä mieltä olemme lehdestä. Ja tämä toimi: kaikki kilpailijalehdet hävisivät aika pian markkinoilta, eikä ihme, ne sortuivat toiminnassaan Pinnin arvostelemiseen ja haukkumiseen.
– Tänä päivänä Pinnistä on kasvanut hiusalan monimedia, joka täyttää ensi vuonna 40 vuotta. Pinnissä näkyy ja kuuluu Hannu Perkonsalo, sinä, joka aina korostit sitä, että Pinni on puolueeton, parturi-kampaajia isolla sydämellä ajatteleva, monimuotoinen, monikulttuurinen, kaikille tasa-arvoinen lehti, joka tarjoaa aina jotain uutta ja innostavaa, Pinnin näkökulmasta. Sinun perintösi näkyy Pinnissä siinä, että perheyrityksessä jatkavat lapsesi Jukka ja Elena, jotka minä olen saanut tuntea aivan pikkupaaperoista saakka. Tänään Hannu, kun olet arvostettu Mr. Pinni, ja jo operatiivisesta toiminnasta sivussa, sinä olet edelleen ja ikuisesti Pinni isoilla kirjaimilla. Minä henkilökohtaisesti ja uskon, että koko hiusala ja kaikki nämä ihmiset täällä yhtyvät siihen, että ilman sinua hiusala olisi ja näyttäisi erilaiselta. Kiitos, Rainer Nyman päätti puheensa.


Kuvat Tino-Viljami Vanhala


Vastaa
Sinun täytyy kirjautua sisään kommentoidaksesi.