Henna teki unelmastaan totta Miami Beachillä
Pudasjärvellä syntynyt Henna Hiltunen on kulkenut pitkän matkan Oulun ammattikoulusta Miamin aurinkoisille rannoille. Hänen uransa ja elämänsä on ollut täynnä mielenkiintoisia käänteitä, haasteita ja onnistumisia. Nyt aurinko paistaa hänelle vuoden ympäri Floridassa, missä missä hänellä on nimeään kantava, menestyvä liike. Matkaansa Henna on tehnyt määrätietoisesti ja kokemuksista oppia ammentaen.
Henna Hiltuselle päätös hiusalalle suuntautumisesta oli peruskoulun päätyttyä täysin selvä: kauneusala oli aina kiinnostanut. Hän aloitti hiusalan opinnot Oulun ammattikoulussa peruskoulun päätyttyä. Opiskelu oli Hennasta kivaa, opetus monipuolista ja innostavaa. Henna piti erityisesti käytännön töistä. Tosin ensimmäinen oikea hiustenleikkuu päätyi itkuun.
– Ensimmäinen hiustenleikkausasiakas koululla taisi tirauttaa itkut, kun olisi halunnut jättää enemmän pituutta hiuksiin. Nythän se naurattaa, mutta olin tosi pahoillani kauan, Henna kertoo.
Ensimmäinen hiustenleikkaus ei siis mennyt aivan suunnitelmien mukaan, mutta vuosien varrella Henna oppi arvostamaan nimenomaan konsultaation merkitystä.
– Se on kaiken A ja O.
Kahden vuoden opiskelun jälkeen Henna pääsi kesätöihin Kampaamo Saraan, missä teki myös viimeisen opiskeluvuoden aikana viikonlopputöitä. Henna valmistui parturi-kampaajaksi etuajassa ja jäikin töihin Kampaamo Saraan, missä toimi myöhemmin myös myymäläpäällikkönä ja avusti yritystä laajentumaan viiden liikkeen ketjuksi.
Oman liikkeen perustaminen houkutti, mutta Henna koki, ettei ollut vielä valmis yrittäjäksi. Yrittäjyyttä enemmän Hennaa kiinnosti ulkomaille muutto. Unelma toteutui vuonna 2010, kun Henna pakkasi saksensa ja kampansa ja muutti Milanoon, Italiaan.
– Opin Milanossa ikään kuin aivan uuden ammatin. Hiusten muotoiluun käytetään Italiassa paljon enemmän aikaa ja työtä, kuin mihin Suomessa olin tottunut. Sain mielettömän kokemuksen ja uutta oppia sekä hiusten värjäyksestä että muotoilusta.
Kun työskentelyä Milanossa oli kestänyt kolme vuotta, Hennaa houkutteli jälleen muutto. Nyt vuorossa oli Aruba Karibianmerellä. Siellä Henna jatkoi myymäläpäällikön töitä paikallisessa kampaamossa. Sosiaalisen median ja markkinoinnin merkityksen kasvaessa myös sisältö muuttui sekin näinä neljänä vuonna. Lopulta, tuolla maapallon aurinkoisella laidalla, tarkalleen vuonna 2018, Henna tunsi olevansa valmis avaamaan oman liikkeen. Eikä mihin tahansa vaan Floridan Miami Beachille, paikkaan, josta oli unelmoinut vuosia.
– Ja täällä ollaan edelleen, Henna hymyilee.
HENNAH INTERNATIONAL SALON -liikkeen perustaminen Miami Beachille oli kyllä täynnä haasteita: viisumin hankkiminen, paikallisten lakien opiskelua yötä päivää ja uuden asiakaskunnan kalastaminen kilpaillussa ympäristössä.
– Alusta lähtien palkkasin viisi kampaajaa, jotka olivat myös uusia Miamissa eikä heilläkään ollut omaa asiakaskuntaa.
Ensimmäinen vuosi oli vaikea, ja juuri kun yritys alkoi löytää jalansijaa, koronaviruspandemia haastoi toimintaa entisestään.
– Mutta siitäkin selvittiin. Yrityksellä menee nyt erittäin hyvin ja se kasvaa joka vuosi.
”Oman liikkeen perustaminen houkutti, mutta Henna koki, ettei ollut vielä valmis yrittäjäksi.”
Henna Hiltunen opiskeli hiusalalle Oulun ammattikoulussa. Tie on vienyt monen kansainvälisen mutkan kautta Miami Beachille, missä Henna vetää omaa Hennah International Salon -liikettä.
– Olen satunnaisesti yhteyksissä muutamiin opiskelukavereihin. Vain muutama heistä on enää, ikävä kyllä, hiusalalla. Olisi mukava järjestää luokkakokous.
Kansainvälisyys on valtti
Hennan kampaamo on tunnettu monikulttuurisesta ilmapiiristään.
– Meillä puhutaan tosi paljon eri kieliä, koska kaikki kampaajat ovat syntyneet ulkomailla.
Henna puhuu itse sujuvasti neljää kieltä ja muiden työntekijöiden kielitaito kattaa yhteensä vielä laajemman kirjon. Monikulttuurisuus sekä ammattitaito eri maiden hiustrendeistä ja tekstuureista ovat kampaamon valttikortteja.
Hennan kaikki kampaajat ovat sopimusyrittäjiä ja palkka maksetaan provisiopohjaisesti. Tällä hetkellä Hennan kampaamossa on kuusi parturi-kampaajaa ja kolme kynsihuoltajaa. Liikkeessä tehdään myös ripsipidennyksiä.
– Kaikki kampaamot Miamin alueella käyttävät puhdasta provisiopohjaista palkkamallia. Se on muutenkin hyvin tavallista Amerikassa.
Miamin hintataso on kalliimpi kuin Suomessa. Hennan itsensä palvelut on lisäksi hinnoiteltu kalliimmin kuin muun tiimin. Esimerkiksi hiustenleikkaus ja föönaus Hennan tekemänä maksaa 175-195 dollaria, mikä on euroissa noin 160-180. Balayage-värjäys maksaa 360-460 euroa.
– Verrattuna alueen muihin kampaamoihin, olemme kalliimmasta päästä. Mutta kallista on eläminenkin Miamissa.
Amerikkalainen kampaamonpito on erilaista kuin Suomessa. Tulot ovat hyvillä sijainneilla erinomaiset, mutta kulut usein myös olla suuret. Yrittäjä vastaa kaikesta. Silti Henna elää unelmaansa ja luottaa itseensä.
”Monikulttuurisuus sekä ammattitaito eri maiden hiustrendeistä ja -tekstuureista ovat kampaamon valttikortteja.”
Balayagea ja blondeja
Hennan kampaamon asiakaskunta koostuu sekä turisteista että paikallisista. Turistit haluavat laittautua illallisille ja juhliin, kun taas paikalliset hakevat värjäys- ja leikkauspalveluja. Hiustrendit ovat muuttuneet maailmanlaajuisiksi sosiaalisen median ansiosta ja esimerkiksi balayage-värjäys on suosittu.
– Teemme myös paljon keratiini-suoristuksia, koska Miamin kuuma ja kostea ilmasto ei ole kiharoiden ystävä. Lyhyet hiusmallit eivät ole yhtä suosittuja kuin Suomessa, mutta ne muutamat naiset, joilla on lyhyet hiukset, vannovat etteivät mene enää kenenkään muun penkkiin leikkaukseen. Muilla ei ole samanlaista osaamista lyhyistä hiusmalleista kuin minulla.
– Lisäksi totta on, että kaikki haluavat olla blondeja, joten teemme todella paljon vaalennuksia.
Henna jatkaa kouluttautumista säännöllisesti. Vuosittain hän käy Orlando Premier -hiusmessuilla ja tänä vuonna lisäksi myös Behind The Chairin sosiaalinen media -koulutuksessa.
– Siitä aina saa uutta puhtia ja ideoita, kun käy opiskelemassa.
Henna aloittaa työpäivänsä yleensä yhdeksältä. Ensin on vuorossa kiireellisimmät sähköpostit ja ensimmäinen asiakas. Lounaan jälkeen päivä jatkuu erilaisten asiakastöiden parissa. Asiakkaiden välissä Henna hoitaa laskut ja muut juoksevat asiat, kuten tuotetilaukset ja palkanmaksut. Päivä päättyy yleensä ilta-seitsemän maissa. Kampaamo on auki seitsemän päivää viikossa, mutta Henna itse pitää viikonloput vapaana.
– Minulla on hyvä tiimi, joka huolehtii liikkeestä poissa ollessani.
Henna rakastaa elämäänsä Miamissa. Hän asuu meren rannalla lähellä kampaamoa ja nauttii vapaapäivinään rannasta ja auringosta.
– Miami Beach on melkein kuin pieni kylä, ja jos haluaa kaupunkifiilistä, ei tarvitse kuin ajaa sillan yli Miamiin.
Suomesta Henna kaipaa perhettään, ystäviään ja karjalanpiirakoita.
– Saunaa en niinkään – Miamin kuuma ja kostea ilma tuo jo itsessään saunan lämmön päiviin.
Tällä hetkellä aurinkoinen elämä oman yrityksen parissa Miamissa houkuttelee enemmän kuin paluumuutto.
– Tosin eihän sitä ikinä tulevaisuudesta tiedä, minne sitä seuraavaksi tie vie.
”Siitä aina saa uutta puhtia ja ideoita, kun käy opiskelemassa.”