Hyvissä käsissä
Miten läsnäolon voima valjastetaan asiakastyöhön ja miten kosketuksella synnytetään pitkäaikaista luottamusta?
Näitä ja muita palvelun tuottamiseen liittyviä asioita harjoiteltiin Mariela Sarkiman johdolla pidetyssä kampaajille suunnatussa koulutuksessa. Koulutuksen järjesti Authentic Beauty Concept.
Mutta ennen kuin harjoittelemaan päästiin, piti selviytyä hurjassa lumimyräkässä Helsingin Radisson Blue Seasiden kattoloungeen. Tehtävä ei ollut kaikille helppo, mutta kun se onnistui ja lumiset autot oli saatu sulamaan hotellin halliin, oli aika nauttia runsaista aamiaistarjoiluista, vaihtaa villasukat jalkaan ja rentoutua rauhoittavan musiikin soidessa taustalla. Päivä saattoi alkaa.
Kuinka asiakas kohdataan ja kuullaan? Onko paha keskustella peilin kautta? Miten hyödyntää satulatuolia läsnäolon tehostamiseen? Paljon hyviä aiheita.
Mariela Sarkima on hius- ja kauneusalan moniosaaja, sertifioitu kundaliinijoogaohjaaja, äänivärähtelyrentouttaja ja palautumisvalmentaja. Hän kävi läpi päivän aikana sekä teoriaa että ohjasi käytännön harjoituksia.
Sarkima, jolla on itselläänkin kampaajatausta, korosti, että asiakkaan huomioiminen kokonaisvaltaisesti on avain onnistuneeseen kampaamokäyntiin. ”Kun asiakas tuntee olevansa nähnyt ja kuultu, syntyy vahva yhteys”, hän painotti. – Ja hyvällä yhteydellä syntyy pitkäaikaisia asiakassuhteita.
Luja ja lempeä ote
Ryhmä jaettiin pareihin ja jokainen sai harjoitella sekä kokea mini-hoitoja: päähierontaa, niska-hartiahierontaa, kasvohierontaa ja käsihierontaa. Osallistujat saivat kokea konkreettisesti miten oikea otteiden ja liikkeiden yhdistelmä luo ainutlaatuisen kokemuksen. Rauhallinen ilmapiiri on ensiarvoisen tärkeä. Asiakas ei saa joutua kokemaan kiireen tuntua.
– Hoitojen tulisi virrata luontevasti ja rauhallisesti. Se luo harmonisen tunnelman.
– Se miten keho ja mieli otetaan mukaan on ensisijaisen tärkeää, Sarkima painottaa.
Kampaajan kosketuksen merkitys korostui. Otteen tulee olla moniulotteinen: itsevarma ja vakuuttava, mutta kuitenkin lempeä ja hellä. Myös hengitykseen tulee kiinnittää huomiota. Oikeanlainen hengitys on rauhallinen ja syvä. Se auttaa rentoutumaan ja luomaan miellyttävän ilmapiirin.
Hyvissä käsissä
– Asiakkaan tulee tuntea olevansa hyvissä käsissä, sananmukaisesti ja kuvaannollisesti, Sarkima muistuttaa.
Kampaajan oma mielen- ja kehon tila vaikuttaa suuresti asiakastyytyväisyyteen ja kampaamokäyntiin. Sarkima kannustikin kampaajia pitämään ajatuksensa läsnä ja kehonsa rentoutuneena. ”Lempeys itseä kohtaan ja yhteys asiakkaaseen ovat avaimia onnistuneeseen hoitoon”, Sarkima toteaa.
Äänikin on työväline. Koulutuksessa esiteltiin energisoiva äänivärähtelyrentoutus, joka auttaa sekä kampaajaa että asiakasta rentoutumaan syvemmin. Äänen harmonia yhdistettynä kosketukseen luo poikkeuksellisen yhteyden.
Päivä päättyi keskusteluun hoitokokonaisuuden koostamisesta. Osallistujat saivat vinkkejä siitä, miten yhdistää elementtejä kuten, hierontaa, kosketusta, hengitystä ja ääntä ja luoda ainutlaatuinen ja vaikuttava asiakaskäynti. ”Jokainen asiakas on yksilöllinen ja hoito tulee räätälöidä yksilön tarpeiden mukaan”, Sarkima korosti.
Innostuneesta puheensorinasta päätellen ideat lankesivat otolliseen maaperään ja läsnäolijat ryhtyivät heti suunnittelemaan uusia tapoja tuoda ja luoda kauneutta ja hyvinvointia asiakkailleen.