Parturi-kampaamoissa tehdään paljon yhteiskuntavastuullisia tekoja, mutta niitä ei välttämättä tuoda esille vastuullisuusraportteina. Hiusalan mikroyritysten vastuulliset toimet liittyvät pääsääntöisesti asiakaspalveluun ja asiakkaan palvelukokemukseen. Hiusalalla asiakas kokee yrityksen tuottaman palvelun henkilökohtaisesti ja näin asiakas voi todeta yrityksen vastuullisuuden läpinäkyvästi ja luotettavasti.

Maikki-Noora Karvinen pohti opinnäytetyössään ”Totta, teenhän mie vaikka mitä! – Yhteiskuntavastuu hiusalan mikroyrityksissä”  hiusalan yrittäjien tekemiä yhteiskuntavastuullisia tekoja ja miten vähän niiden raportointia käytetään hyödyksi.

Yhteiskuntavastuullisia tekoja parturissa tai kampaamossa voi olla esimerkiksi kierrättäminen, sähkön ja veden käyttöön liittyvät vastuullisuusteot, huomion kiinnittäminen tuotevalikoiman vastuullisuuteen, tuotteiden oikean käytön ohjaus sekä asiakkaan ohjaus ajanvaraukseen, konsultaatioon tai hinnoitteluun liittyen. Myös koulutuksiin osallistumien ja opiskelijoiden kouluttaminen katsotaan yhteiskuntavastuullisiksi teoiksi.

Asiakkaat ovat yhtä lailla kiinnostuneita suurten yhtiöiden lisäksi myös pienien yrityksen vastuullisuudesta. Myös pienyrittäjän on kannattavaa tuoda esille yrityksen vastuullisuutta, sillä ilmastokriisin kautta kestävään kehitykseen ja vastuullisuuteen liittyvät asiat ovat tämän hetken megatrendi. Yhteiskuntavastuullisuus lisää liiketoiminnan kannattavuutta ja sen raportointi yrityksen toiminnan läpinäkyvyyttä.

Lähde: Maikki-Noora Karvisen mediatiedote opinnäytetyöstään ”Totta, teenhän miä vaikka mitä! – Yhteiskuntavastuu hiusalan mikroyrityksissä”