Suomalainen kauneus- ja hyvinvointialoille erikoistunut ajanvaraus-, kassa -ja maksupalveluntarjoaja Book Salon on julkistanut uutta dataa sen yli 1000 kauneus- ja hyvinvointialan yrityksen tietokannasta. Uuden tiedon mukaan vain noin viisi prosenttia kaikista kauneus- ja hiussalonkien maksuista koostuu käteismaksuista.

Käteisen käyttöön liittyy lukuisia ongelmia. Sen tilittäminen on kalliimpaa, yrittäjän tulee viedä se työpäivän päätteeksi pankkiin, käteinen liikkeessä on turvallisuusriski ja se mahdollistaa harmaata taloutta paremmin kuin korttimaksut. Koronaviruspandemian aikana monet yritykset luopuivat käteisen käytöstä, sillä, sillä kädestä toiseen kulkeva raha kantaa mukanaan lukuisia bakteereja ja viruksia.

– Käteisen käyttö on vähentynyt merkittävästi viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana kaikilla eri elämän osa-alueilla. Datamme osoittaa, että käteismaksujen osuus kauneudenhoitoalan maksuliikenteestä on vain 4–6 prosentin luokkaa – ainoina poikkeuksina helmi- ja toukokuu, jolloin esimerkiksi nuorille suuret juhlat kuten vanhojen tanssit, penkkarit ja valmistujaiset, sekä äitienpäivä, saattavat vaikuttaa lisääntyneisiin käteisostoihin. Tässäkin puhutaan vain prosentin kasvusta”, kertoo Book Salonin toimitusjohtaja Harri Myllylä.

Book Salonin toimitusjohtaja Harri Myllylä.

Suomesta ponnistanut, kansainvälinen kauneudenhoitoalan ketju M Room kannattaa käteisestä luopumista. Yhtiö on kasvanut neljään eri maahan, ja sillä on yhteensä 80 liikettä eri puolilla Suomea, Norjaa, Ruotsia ja Viroa. Yhtiö kokeili jo vuonna 2018 käteiskaupasta luopumista. Hyvien tulosten pohjalta yhtiö alkoi vähitellen poistaa käteismaksuja koko ketjusta, ja työ on saatu lähes päätökseen vuoden 2021 aikana.

– Suurimmat syyt olivat käteisen vähäinen määrä ennen lopettamista, sekä sen käytön hankaluus ja hinta – käteisen käsittely vie hyvin paljon aikaa ja resursseja. On hyvin vaikea nähdä käteistä tulevaisuudessa kovinkaan isossa roolissa maksuliikennettä. Muutos ei vaikuttanut liiketoimintaamme mitenkää”, kertoo M Roomin toimitusjohtaja Markku Kosonen.

– Meille tärkeää on myös vastuullisuuskulma: mitä vähemmän käteistä, sitä vähemmän harmaata taloutta. Asiakkaamme ovat jopa kiitelleet muutoksesta”, Kosonen jatkaa.

Taina Saloriutta on toiminut Kauneuspiste Pionin yrittäjänä vuodesta 2012 lähtien, jolloin hän jättäytyi pois IT- ja rahoitusalalta. Hän on alusta asti suosinut korttien käyttöä, sillä ne lisäävät toiminnan läpinäkyvyyttä asiakkaalle. Monet alan yrittäjät eivät osaa laskea käteisen käsittelyyn menevää aikaa hinnoitteluunsa, joten palveluita, joita myydään käteisellä, myydään usein myös liian halvalla hinnalla.

– Korttimaksuista lähtee aina automaattisesti sähköinen kuitti, jolloin asiakas tietää, että maksu on todella mennyt kirjanpitoon. Toimitan itse myös käteismaksuista sähköisen kuitin, sillä se on osa ammattimaista yrittäjyyttä. Sähköinen kuitti myös auttaa esimerkiksi reklamaatiotilanteissa, sillä se pysyy tallessa sähköpostista, Saloriutta sanoo.

Lähde: Book Salon