Kauneusyrittäjälle 100 000 euron tuki koronakriisiin!
Kauneusalan yrittäjä Kati Mouhu yhdessä puolisonsa ja yhtiön osaomistaja Simo Näverin kanssa haki ja sai Business Finlandin tukea virtuaalisen meikkikoulun kehittämiselle. Tuki oli enimmäistuki, eli upeat 100 000 euroa.
– Totta kai nyt on helpompi jo hengittää, lahtelaista parturi-kampaamo ja meikkistudio Savon & Eko -liikettä pitävä Kati Mouhu kertoo.
Maaliskuun puolivälissä lahtelaisliikkeen puhelin alkoi soida ja pirinä jatkui aamusta iltaan yhtenä syöttönä. Lähes jokaisen puhelun aihe oli sama: asiakas halusi peruuttaa aikansa koronatilanteeseen vedoten. Koronakriisi iski Mouhun ja Näverin kivijalkayritykseen voimalla. Valitettavasti sama tilanne oli myös naapurikollegalla ja itse asiassa pitkälti ympäri Suomen.
– Ei kukaan voinut kuvitella, että tilanne voisi ikinä mennä tällaiseksi. Olo oli aivan lohduton ja itkin varmaan kaksi viikkoa putkeen aivan lamaantuneena. Tuntui, että vain loppu olisi edessä, Mouhu kertaa maaliskuun tapahtumia.
Kelkka kääntyi kuitenkin yhtä nopeasti kuin ammattilaisen käsi surauttaa jenkkisiilin kohdilleen. Kati sai tiedon yhteistyökumppaniltaan Business Finlandin jakamasta tuesta ja hakemus kehitystukea varten oli sisällä jo kello 9.03 samana aamuna kun palvelu avautui yrityksille. Hakemuksen Mouhu sai kasaan päivässä.
– Tiesin, että kaikki ovat samassa tilanteessa ja hakemuksia tulisi paljon. Siksi piti olla nopea, Mouhu tietää.
Mouhua kuunnellessa saa ensin mielikuvan, että hakemuksen teko olisi helppoa. Olihan se tavallaan, koska Mouhu on työstänyt hakemuksessa mainittua aihetta jo pitkään. Töitä on siis tehty. Tavoitteena olikin ollut hakea kehitystukea uudelle idealle, mutta ei vielä. Korona muutti aikataulun nopeutetuksi.
Mouhu valmistui tuotekehittäjän ammattitutkintoon viime keväänä keskittyen digiratkaisuihin. Opiskeluissaan Mouhu kehitti meikkikoulun palvelumuotoilua ja sitä miten sitä voisi hyödyntää digiratkaisuna. Kulma oli kuitenkin tällöin vielä vahvan somelinkityksen verkkokaupassa, mistä saisi myös meikkiopastusta. Mouhu pallotteli ideaa ohjelmistoyrittäjätuttunsa kanssa ja myös lopputyön arvioijana toiminut nainen näki Mouhun ideassa kansainvälistäkin potentiaalia.
Viime syksynä yritys sai 5000 euron yrityspalvelukehitysrahan verkkotoiminnan kehittämiseen.
– Näin me pääsimme Ladecin (Lahden seudun kehitys) asiakkaiksi ja saimme sparraushetket ammattilaisten kanssa. Tuntui pahalta avata koko konsepti konsultille, joka totesi heti, että meiltä puuttuu markkinatutkimus ja segmentointi. Että meidän juttuhan oli tehty ihan mututuntumalta! Mouhu kertoo.
Hetken tämä suora puhe kismitti. Lopulta Mouhu ryhtyi toimeen.
– Heräsi tarve hakea LUTin (Lappeenrannan-Lahden teknilisen yliopiston) digiratkaisujen tutkimusryhmän projektiin. Siinä tutkittiin hius- ja kauneusalaa ja sen mahdollisuuksia toimia erilaisilla digialustoilla, verkossa ja sovelluksilla. He tekivät myös asiakassegmentointia ja niissä segmenteissä tutkimusta. Saimme tästä valtavasti pohjatietoa, Mouhu kertoo.
Ideaa oli siis hiottu ja hiottu, kunnes viimeinen viilaus hakemukseen tehtiin vielä samana aamuna kun hakemus lähti eteenpäin. Mouhu pystyi sillä hetkellä enää vain sulkemaan hetkeksi silmänsä ja toivoa parasta. Ilmoitus täyden tuen saamisesta tuli viikossa.
– Me myös haimme juuri sitä isoa pottia, sillä olimme tehneet alun selvitystyön jo valmiiksi. Onneksi! Tämä tuki on pelkästään tutkimus- ja kehitystyöhön, Mouhu sanoo ja kertookin kirjaavansa työtuntinsa nyt hyvin tarkkaan ylös, sillä se on tuen myöntämisen edellytys.
Mouhulta löytyy hyviä vinkkejä siihen, kuinka tukia nyt kannattaa hakea. Ensinnäkin täytyy olla kristallin kirkkaana mielessä se, mihin tukea haetaan.
– Moni tekee virheen siinä, että hakee tukea väärään tarkoitukseen, kuten laitehankintoihin tai vuokriin, joihin käsittääkseni ei edes tukia nyt saa. Lisäksi taustatyötä idean eteen kannattaa tehdä kunnolla ja perustella hanke hyvin, Mouhu kertoo.
Mouhu myös kiittää yhteistyökumppaneitaan tuesta, mitä sai hakemusta työstäessä.
– Monen asian sujuminen on pitkälti kiinni myös siitä, minkälaisia ihmisiä saa matkalta mukaan avuksi. Meille sattui kumppanit, jotka olivat hyvin avoimia kaikelle ja osasivat neuvoa ne kohdat, mitkä tarvitsivat vielä tarkennusta. Hakemus oli hyvä myös kierrättää ammattitaitoisen rahoitusneuvojan kautta, Mouhu kertoo.
Omaa pääomaa Mouhu ja Näveri laittoivat projektiin 25 000 euroa. Uusi palvelu on tarkoitus avata kuluttajille alkuvuonna 2021. Mouhun työnkuva muuttui tuen saannin kautta täysin – seuraavaan vuoteen ei ole aikaa asiakastyölle.
– Projektin eteenpäin vieminen on nyt päätyömme. Työllistämme tällä myös viisi muuta tekijää, kuten brändisuunnittelijan ja video- ja elokuvaajan. Koska en tee asiakastyötä, tarvitsemme myöhemmin liikkeelle myös vetäjän, joten tämä tulee työllistämään myös kivijalkaliikkeessä, Mouhu iloitsee.
– Totta kai myönnetty tuki on tuonut toivoa ja iloa arkeen. Itse uskon perus positiivisena ihmisenä myös, että kun tämä koko koronakriisi on ohi, ovat käsityöammatit aivan toisessa arvossa kuluttajien keskuudessa kuin ennen. Asiakkaan näkökulmasta korostuu voimakkaasti kohtaamisen merkitys: Kosketusta, läsnäoloa ja aitoa kohtaamista ei voi siirtää digiin. Tämä on meille hius- ja kauneusalalla valtava valttikortti, Mouhu muistuttaa.
Lisää Pinni-lehden juttuja koronateemalla:
https://pinni.fi/korona/