Kinnunen uudistaa myymälöitään
Muuttoja, uudistuksia ja kehitystyötä.
Tammikuun lopussa Jyväskylän myymälä muutti uusiin, nykyaikaisiin tiloihin kaupungin ydinkeskustassa. Uusi liiketila kokoaa toiminnot saman katon alle, tarjoten asiakkaille selkeämmän ja toimivamman asiakaskokemuksen.
– Aiempi tila oli yhdistelty useista tiloista. Se oli sokkeloinen eikä enää vastannut nykypäivän tarpeita, – esimerkiksi koulutustila sijaitsi pihan perällä autotallissa ja kulku sinne oli hankalaa. Nyt kaikki toiminnot ovat yhdessä yksikössä. Uudistettu tila on avarampi ja toimivampi, Kinnunen Oy:n toimitusjohtaja Tommi Kinnunen kertoo.
JYVÄSKYLÄN LIIKKEELLÄ on yli 50-vuotinen historia osana Kinnunen Oy:n menestystarinaa. Kinnunen Oy on perheyritys, jota vetää tällä hetkellä perustaja Veijo Kinnusen poika Tommi Kinnunen. Jyväskylän vanha liiketila ja myös se autotalli on siis tullut nykyiselle toimitusjohtajalle hyvin tutuksi jo pienestä pitäen.
– Siellä opittiin paljon ja se toimi tukikohtana kaikelle: myynti, logistiikka, kokoukset, koulutukset, messujen pakkaamiset, erilaiset sidosryhmien kohtaamiset, ja intensiiviset työpäivät veivät mukanaan – yrittäjyys tuli tutuksi käytännön kautta, Tommi Kinnunen kertoo.
Jyväskylän liikkeessä työskentelee tällä hetkellä vakituisesti kaksi hiusalan ammattilaista, joista toinen myymälän ja kenttätyön välimaastossa express-palvelussa. Express-henkilöt työskentelevät sekä kentällä että myymälässä ja heillä on erittäin vahva tuotetuntemus, mikä lisää asiakaslähtöisyyttä ja toiminnan joustavuutta. Express-palvelu on käytössä myös Oulussa, Turussa ja Lappeenrannassa. Jyväskylän tilojen ulkopuolella on myös noutoautomaatti josta asiakas voi noutaa tilauksensa aukioloaikojen ulkopuolella.
LAPPEENRANNAN MYYMÄLÄ on sekin siirtynyt uuteen, kompaktimpaan tilaan ja tuotteet ovat tässäkin myymälässä esillä virtaviivaisesti. Uutuudet, kampanjat ja valikoimat on helppo erottaa toisistaan.
Kinnunen Oy sai korona-aikaan tuen liiketoiminnan kehittämiseen. Tällä tuella muun muassa terävöitettiin brändiajattelua.
– Meillä on hyllyssä noin 10 000 tuotetta, joten sitä määrää ja eri brändejä voi olla vaikea hahmottaa. Nyt liikkeitä on uudistettu niin, että asiakas näkee hyvin nopeasti, mitä on tarjolla.
MYÖS HELSINGIN Kampin liiketilaa on uudistettu. Lisäksi Pohjoisella Rautatiekadulla sijainneen peruukkipalvelun toiminnot siirrettiin Kampin liikkeeseen.
– Peruukkipalvelut ovat nousseet entistä tärkeämpään rooliin. Yrityksen ensimmäinen tuote olikin peruukki ja olemme alan markkinajohtajia. Pidetään asia siis näin tulevaisuudessakin.
Kinnunen Oy toimii yhteistyössä kaikkien sairaanhoitopiirien kanssa. Omaan tyyliin sopiva peruukki on mittaamattoman arvokas kuluttaja-asiakkaalle, joka on menettänyt hiuksensa alopecian tai syöpähoitojen takia.
– Peruukkimallistoamme päivitetään jatkuvasti alan trendien mukaan. Suosittu uutuus on The Crown mallisto, joka tuo valikoimaan lisää yksilöllisiä mittatilausperuukkeja uudella tekniikalla.
Kampissa Kinnunen Oy:llä on tukkumyymälä ja koulutustilat. Lisäksi tilojen yhteydessä toimii korkeatasoinen parturikampaamo. Kampaamoa lähti huhtikuun alussa vetämään Jarmo Lehtinen Hairstyle Academyltä.
– Liiketila oli hyvin haluttu ja erinomaisella paikalla kahden ison kauppakeskuksen yhdistävällä käytävällä. Olemme aivan Helsingin ytimessä täydellisten kulkuyhteyksien varrella. Hairstyle Academy sopii hyvin Kinnunen brändin yhteyteen, kaikki tuotteet ja palvelut ovat Kinnuselta. Yhteistyössä pystymme kehittämään tukun ja kampaamon yhteistyötä josta hyötyvät sekä tukku- että vähittäisasiakkaat.
Meillä on hyllyssä noin 10 000 tuotetta, joten sitä määrää ja eri brändejä voi olla vaikea hahmottaa. Nyt liikkeitä on uudistettu niin, että asiakas näkee hyvin nopeasti, mitä on tarjolla.
KINNUNEN ON perheyritys, jossa usko omaan tekemiseen ja laadukkaaseen henkilökohtaiseen palveluun on vahva. Yrityksellä on 28 vakituista työntekijää ja myymälät toimivat osana laajempaa digitaalista uudistusta – mukaan lukien uusi toiminnanohjausjärjestelmä, webinaarit ja digitaaliset koulutukset.
– On meillä isompi AI-hankekin menossa, mutta uskon sitkeästi myynnin monikanavamalliin. Sen pitää kuitenkin tarjota todellista lisäarvoa. Eri valmistajat kouluttavat säännöllisesti ja suoraan myyjiämme, jotta koko porukka pysyy ajan tasalla. Koulutuksilla on merkittävä vaikutus myyntiin. Seuraavana on Y.S.Parkin myyjäkoulutus livenä Japanista. Päivä on siellä jo pitkällä kun yhteys avataan.
MYYMÄLÖIDEN ROOLI on kuitenkin edelleen keskeinen: etenkin uusia tuotteita esitellään, kokeillaan ja ostetaan yhä mieluiten ihmisten kautta – ei pelkästään verkosta.
– Hyvä esimerkki tästä on meille juuri tullut WAHLin edustus. Asiakas pääsee testaamaan esimerkiksi leikkureiden ja trimmereiden ergonomiaa kädessään ja saa neuvojaliikkeen ammattimyyjältä. Sama juttu myös esimerkiksi saksien kanssa, on tärkeää, että sakset istuvat käyttäjänsä käteen.
Vauhdikas alkuvuosi määrittää Tommi Kinnusen mukaan tulevaa kesää, talvea ja ensi vuottakin.
– Kehitys jatkuu vahvana. Kevät toi tullessaan uutta, ja kesä näyttää jo lupaavalta.
Kampissa Kinnunen Oy:llä on tukkumyymälä ja koulutustilat. Lisäksi tilojen yhteydessä toimii korkeatasoinen parturikampaamo.