|

PINNI livelähetys Instagramissa pureutui jälleen ajankohtaiseen teemaan: kuinka koronatilanne on vaikuttanut hiusalan ammattilaisille suunnattuihin koulutuksiin? Pinnin toimituspäällikkö Pia Paalasvuon haastateltavina 9.4.2020 olivat IdHAIRin koulutuspäällikkö Samu Puhakka ja Kérastasen Brand Expert Kirsi Riikonen.

Alle kuukausi sitten maaliskuun puolivälissä monet bränditalot reagoivat koronatilanteeseen perumalla siinä vaiheessa kaikki koulutustilaisuudet huhtikuun loppuun saakka. IdHAIR:n koulutuspäällikkö Samu Puhakka kertoo, että niihin aikoihin tuli vedettyä viimeinen kasvokkain toteutettu viikonloppukoulutus Oulussa – ja maailma muuttui silloin niin nopeasti muutaman päivän aikana, että jo paluumatkalla lentokoneessa hän teki täysin uutta suunnitelmaa seuraavalle viikolle ja päätti siirtyä pitämään koulutuksia livelähetyksinä  sosiaalisessa mediassa.

– Esimerkiksi webinaareja meillä on ollut jo vuosia, ja kaikki somekanavat ja hästägit on kerrattu koulutuksissa. Eli tietyllä tavalla ollaan varauduttu tähän, mutta ei tietenkään tarpeeksi: kyllähän tämä löi nyt oikein huolella vasten kasvoja, kuvailee Puhakka uskomattoman nopeaa mullistusta.

IdHAIR on kouluttanut pitkään aktiivisesti hiusalan ammattilaisia, joten ehkäpä aiemmin luoduista koulutussuunnitelmista oli hyötyä nopeasti muuttuneessa tilanteessa:
– No oikeastaan se pelikirja meni kyllä roskikseen välittömästi kun tämä koronakriisi alkoi, Puhakka valottaa lähtötilannetta. Jos olisi ollu aikaa, niin tottakai olisimme rakentaneet hienon uuden koulutusmenuun!

Hyppy uuteen tapaan kouluttaa on vaatinut myös sen hyväksymistä, että on tehtävä niillä välineillä ja aikatauluilla mikä on kulloinkin mahdollista. Puhakan mielestä livevideot ja väriteoriat ovat aika samantyyppisiä toteuttaa somessa jutellen kuin kasvokkain, mutta leikkaustekniikkavideoita hän tekee nyt kellarikerroksen varastossa harjoituspäihin. Puhakka ottaa vastaan vielä muutamia asiakkaita ja välillä koulutusmateriaalia syntyy jopa asiakkaiden lomassa värin vaikutusajalla:
– Ei näistä videoista Oscareita jaeta, aika punk-henkisesti oon tehny do it yourself -tyyliin itse editoiden, mutta pääasia että ne vastaavat nyt ajan tarpeeseen.

Luovuutta siis tarvitaan nyt monella tapaa. Puhakan mukaan IdHAIR:n uusista nopeasti tuotetuista koulutusvideoista on tullut paljon kivaa palautetta ja erilaisia toiveitakin on jo ehditty huomioida.

– Onneksi tässä ajassa myös katsojat antaa paljon anteeksi sisällön toteutustavan suhteen, ja tässähän tehdään nyt yhdessä hyvää kaikille, Samu summaa.

Kérastase:n parissa jo pitkään työskennellyt Brand Expert Kirsi Riikonen kertoi, että L’Oréal:n hiusalan brändeillä oli nyt erinomainen valmius mukautua nopeasti uuteen tilanteeseen: kouluttajat olivat jo valmistautuneet alkuvuodesta livelähetyksien pitämiseen sisäisin koulutuksin ja uusi studio kaikkine tarvittavine varusteineen oli jo otettu käyttöön. Koronakriisiin lähdettiin reagoimaan helmikuun lopulla L’Oréal:n pohjoismaisen yhteistyön myötä.

Riikonen saapuukin livelähetykseen suoraan kahden livekoulutuksen jälkeen:
– Tämä on ollut äärettömän mielenkiintoinen harppaus tuntemattomaan myös minulle. Se tuntui aluksi oudolta, että vuorovaikutus, johon oli tottunut kasvokkain, jää puuttumaan kun puhun kameralle, mutta siihenkin tottuu aika nopeasti. Toisaalta nyt kaikilla taloilla ja brändeillä on sama tilanne, koko ajan opitaan lisää.

Osan koulutuksista Riikonen tekee kotistudiosta käsin Teamsin äärellä, mutta pääosin koulutukset tehdään L’Oréal akatemian tiloissa Helsingissä, minne on rakennettu kolmen eri brändin omat studionurkkaukset.

– Vielä toissaviikolla käytiin joissakin liikkeissä pitämässä koulutuksia, mutta nyt ollaan siirrytty toimimaan täysin digin välityksellä: Facebookin, WhatsAppin ja Teamsin kautta esimerkiksi.

Riikonen kertoo, että muutamia liikekohtaisia koulutuksia on jo toteutettu face-to-face -tapaamisten sijaan nyt Teams-videokoulutuksina – ja edelleen otetaan vastaan toiveita myös liikekohtaisista palvelu- tai tuotekoulutuksista. Kampaajilta on tullut paljon positiivista palautetta,

– Voit käydä katsomassa juuri silloin kun sulla on itsellä aikaa. Nyt voi olla omassa liikkeessä tai kotona ja sieltä käsin pystyy kouluttautumaan ja monenlaisia koulutuksia voi käydä katsomassa laajasta valikoimasta.

Koulutustoiveita on tullut väriteorioista – ja myös esimerkiksi konsultaation merkityksestä sekä asiakkaan huomioimisesta liikkeessä, joita Riikonen on huomioinut heti tarjonnassa:
– Meillä oli eilen livekoulutus Salon Emotions -aiheista, jotta me ollaan entistä vahvempia, kun me palataan takaisin, Kirsi kuvailee tilanteen positiivisia ulottuvuuksia.

Koronakriisin myötä vaikuttaa siis syntyneen myös jotain hyvää tulevaisuudenkin varalle: nyt  nopeasti yleistyvät digikoulutukset ovat parhaimmillaan loistavaa palvelua bränditaloilta hiusalan ammattilaisille ympäri Suomea. PINNI-livelähetyksen toimittaja Pia Paalasvuo kannustikin kouluttajia jatkamaan upeaa työtään:
– Oli mahtavaa kuulla, kuinka on lähdetty reippaasti ja avoimin mielin tällaiseen livekoulutukseen mukaan – kun osaa sen oman työn hyvin ja näyttää sen kameralle, niin mikä sen parempaa!

PINNI-livessä mukana olleita kouluttajia voit seurata Instagramissa: Samu Puhakka @samudoeshair ja Kirsi Riikonen @kirsiriikonen_pro.

Mistä IdHAIR:n ja L’Oréal:n eri brändien koulutukset löytyvät nyt?

Kaikkia koulutuksia pääsee katsomaan maksutta, joko liittymällä suljettuun Facebook-ryhmään tai rekisteröitymällä verkkokauppaan.

Tällä hetkellä IdHAIR kouluttaa väriteoriaan liittyviä teemoja Facebook-livelähetyksinä: liity Fb-ryhmään idhairpro.fi, siellä myös tallenteet pidetyistä koulutuksista – ja leikkaustekniikkaa käsittelevistä koulutuksista videotallenteet löytyvät kootusti myös IdHAIR:n YouTube-tililtä. Tulevista koulutuksista löytyy infoa kaikilta IdHAIR:n somekanavilta sekä koulutuspäällikkö Samu Puhakan Instagram-tilin @samudoeshair kautta.

L’Oréal:n videokoulutuksia löytyy monesta eri paikasta: liity Facebook-ryhmiin Redken Education Suomi, Kérestase Finland Education LIVE ja L’Oréal Professionel Finland Education LIVE. Lisäksi tallenteet koulutusvideoista löytyy verkkokaupasta L’Oréal proshop – jossa on katsottavissa laaja valikoima myös kansainvälistä koulutusmateriaalia.

Kuinka pääset katsomaan PINNIn sisältöjä koronateemalla?

PINNI livelähetys #ammattilaisenavuksi torstaina 9.4.2020 oli kolmas Instagramissa @pinnilehti kanavalla nähty hiusalan asiantuntijoiden haastattelu – tarjolla on nyt viikottain kaikille avoin live, joka on myös katsottavissa tallenteena aina 24 tuntia suoran lähetyksen jälkeen. Tulevista IG-lähetyksistä kerromme myös PINNI Facebook-sivulla, tervetuloa kuulolle & kommentoimaan jälleen seuraavan ajankohtaisen teeman äärelle! Kaikki Pinni.fi-sivustolla julkaistut jutut koronateemalla löydät kootusti staging.pinni.fi/korona.

Seuraavassa PINNI-lehden numerossa 4/2020 on mukana korona-spesiaali, jossa kerromme tarkemmin myös IG-livelähetystemme teemoista. Tilaamalla hiusalan ammattilaisille suunnatun PINNI uutiskirjeen saat 30.4. ilmestyvän PINNI 4/2020 digilehden lukuoikeuden maksutta: uutiskirje.staging.pinni.fi