||||

Ennakko / PINNI 4/2020 / Koronaspesiaali
Lue pian ilmestyvä lehti kokonaan rekisteröitymällä uutiskirje.staging.pinni.fi


Kuluttaja ostaa verkkokaupoista kosmetiikkaa koko ajan enemmän. Perinteisesti kampaamoliikkeestä asiantuntijan turvin valittu ja ostettu tuote on siis saanut verkosta kilpailijan, joka vie koko ajan pois euroja liikkeiltä. Bränditalot ovat vastanneet haasteeseen perustamalla verkkokauppoja, joiden kuluttajaostoista hyötyy myös hiusalan yrittäjä.

Kosmetiikan digiostaminen kasvattaa suosiotaan, sillä jo 44 prosenttia kuluttajista kertoo ostaneensa viime vuonna kosmetiikkaa verkosta. Suurinta ostovimma on nuorten aikuisten keskuudessa, joista kosmetiikan verkko-ostoksia teki 64 prosenttia. Kosmetiikan verkkokaupoissa hiustenhoitotuotteita ostoskoriinsa klikkasi puolet, kertoo tuore Teknokemian yhdistys ry:n kuluttajakysely.

Parturi-kampaamot ovat perinteisesti olleet paikkoja, joissa kuluttaja saa hiusalan asiantuntijan neuvon tehdessään tuotevalintoja. Tuotemyyntiä on näin tehty suoraan liikkeestä yleensä hiuspalvelun jälkeen. Koska ostaminen on siirtynyt vahvasti verkkoon, tulisi myös kampaamoliikkeen ja yksittäisen kampaajan ryhtyä verkkokauppiaaksi, saadakseen oman siivunsa tuotemyynnistä. Verkkokaupan pyörittäminen digi- ja logistiikkahaasteineen on kuitenkin monelle ylitsepääsemätön tehtävä. Kuitenkin, jos kampaamolla ei ole verkko-ostomahdollisuutta, siirtyy iso osa mahdollisesta myynnistä muihin kanaviin.

Bränditalot ovatkin heränneet verkko-ostamisen kasvuun – ja tästä on syntynyt uusi dilemma: Kuinka bränditalo voisi myydä tuotteitaan verkossa ilman, että tulo olisi pois kampaajan pussista? Entä kuinka pitää kuitenkin kampaaja kuluttajien puolelle tuoteasiantuntijana ja jälleenmyyjänä? Verkkokaupan kasvutrendi ja paineet jakelutiemuutoksiin ovat jo pitkään olleet nähtävissä, joten eri bränditalot ovat nyt kehittäneet ratkaisuja, jossa verkkokauppa hyödyttää sekä kampaajayrittäjää että bränditaloa. Koronakriisi vauhditti osaa näistä suunnitelmista tehokkaasti: bränditaloissa tehty erityisesti parin edellisen kuukauden ajan huimasti töitä, jotta verkkokaupparatkaisut ovat lanseerattavissa juuri nyt, kun sille tuntuu olevan erityinen tarve. 

Oman uuden verkkokauppansa ovat nyt avanneet kaksi suomalaista perheyritystä, Four Reasons ja Kinnunen Oy. Molemmat myyvät verkkokauppapalvelunsa kautta suoraan kuluttajalle niin, että myynti hyödyttää myös hiusalan yrittäjää. Myös Schwarzkopf Professional pisti nopeatempoisesti pystyyn oman kuluttajille suunnatun verkkokauppansa. Heidän Helpyoursalon.fi -sivustolta kuluttaja pystyy ostamaan lahjakortteja suosikkikampaamonsa palveluihin.
– Tämä on kansainvälinen, kampaajalle täysin maksuton idea, jonka toimme nyt Suomeen helpottaaksemme kampaajien koronakriisiä. Saksassa tämän verkkopalvelun kautta myydään jo tuotteitakin, mutta me Suomessa haluamme vielä jalostaa ideaa niin, että se olisi varmasti kampaaja, joka hyötyy tästä palvelusta eniten, Henkelin Suomen markkinointipäällikkö Päivi Korelin kertoo.

Päivi Korelin, markkinointipäällikkö Henkel Finland Oy

Kinnunen Oy:n kuluttajille suunnattu verkkokauppa Suortuva.fi toimii kauneudenhoitoalan ammattilaisen asiakkaalleen antaman koodin kautta. Tämän yrittäjäkohtaisen koodin avulla omat asiakkaat saavat kuluttajille suunnatun 10 prosentin hintaedun – ja verkkokauppapartneri 20 prosentin osuuden liikevaihdosta. Kampaaja voi omilla partner-sivuilla seurata myynnin kehittymistä (lisäinfoa). Verkkokaupassa on myynnissä kaikki Kinnunen Oy:n maahantuomat kuluttajatuotteet ja tarvikkeet.
– Noin vuosi sitten lanseerasimme Suortuva-lehden ammattilaisille ja tämä on odotettu jatkumo sille. Haluamme tällä uudella verkkokaupalla helpottaa kampaajan myyntityötä ja tuoda samalla kuluttajia takaisin ostoksille kampaamoon: tapahtuu ostos sitten itse liikkeessä tai kampaamoyrittäjän pussiin meidän verkkokaupassamme. Lähtökohtana oli vahvistaa kampaajan ja tukkuliikkeen yhteistyötä uuden myyntikanavan muodossa, Kinnunen Oy:n toimitusjohtaja Tommi Kinnunen avaa lähtötilannetta uuden palvelun äärellä.

Tommi Kinnunen, toimitusjohtaja Kinnunen Oy

Four Reasons -verkkokauppa tarjoaa kaikki valikoimassaan olevat tuotteet verkossa myytäväksi Fourreasons.fi -verkkokaupan kautta. Kun kuluttaja tekee ostoksia kauneusalan yrittäjän jakaman linkin kautta tai käyttää tämän antamaa alennuskoodia verkkokaupassa, kampaajalle kertyy ostoksista 30% myyntikomissiota ostoksen verottomasta loppusummasta (ohjeet). Verkkokauppamyynnistä yritysasiakkaalle kertyneet komissiot voi käyttää omiin verkko-ostoksiin Four Reasonsin myöhemmin tänä vuonna avattavassa, uudistetussa ammattilaisten verkkokaupassa.

Four Reasons -verkkokaupan yrittäjäasiakas saa kauppaan oman profiilisivun, joka mahdollistaa kampaajalle näkyvyyttä ja toimii samalla kuin kampaamon ihan omana verkkokauppana, omalla verkko-osoitteella. Profiilisivua voi käyttää myös kampaamon veloituksettomana kotisivuna, vaikka ei olisikaan mukana verkkokaupan komissiojärjestelmässä.
– Kampaamon oman kotisivun linkitys tunnetulle, isolle verkkosivustolle parantaa sen näkyvyyttä Googlen hakutuloksissa. Sen lisäksi profiilisivu on erinomainen mahdollisuus saada näkyvyyttä Four Reasonsin verkkosivustolla, jossa käy päivittäin tuhansia kampaamotuotteista ja -palveluista kiinnostuneita ihmisiä. Verkkosivuston jälleenmyyjä- ja kampaamohaku ohjaa Four Reasons tuotteista ja kampaamopalveluista kiinnostuneen kuluttajan lähimpään, hänen tarpeitaan vastaavaan kampaamoon profiilisivun avulla, markkinointipäällikkö Johanna Strömsholm kertoo.

Johanna Strömsholm, markkinointipäällikkö Four Reasons

Four Reasons profiilisivulla voi seurata reaaliajassa verkkokauppamyynnistä kertyneitä komissioita, joita voi käyttää omiin tukkuostoksiin myöhemmin tänä vuonna avattavassa uudistetussa Four Reasonsin ammattilaisten verkkokaupassa.
– Olemme kehitelleet tätä kampaajien verkkokauppaideaa jo yli vuoden. Haastattelimme ensin kampaaja-asiakkaitamme ympäri Suomen ymmärtääksemme paremmin kampaamoyrittämiseen liittyviä tämän päivän haasteita. Verkkokaupan kasvu oli yksi esiinnousseista asioista, jonka halusimme kääntää kampaajille mahdollisuudeksi. Ryhmä kampaajia on ollut mukana palvelun kehityksessä antamassa palautetta ja kehitysehdotuksia. Tästä on ollut meille suuri apu palvelun kehityksessä ja auttanut varmasti myös siinä, kuinka hyvin tämä on otettu asiakkaidemme keskuudessa vastaan, Strömsholm kertoo matkasta tähän päivään.

Asiakaskeskeinen verkkopalvelun kehittäminen onkin tässä ajassa enemmän sääntö kuin poikkeus. Kinnusella verkkokauppaprojektissa oli mukana kahdeksan kampaajaa. 
– Näiden koekäyttäjien avulla olemme viilanneet palvelua mahdollisimman helppokäyttöiseksi ja hyödylliseksi kaikkia osapuolia ajatellen, Kinnunen kertoo.

Sekä Four Reasonsin että Kinnusen verkkokaupassa kampaajan ei tarvitse tehdä muuta, kuin tulla tutuksi palvelun kanssa – nämä verkkokaupat huolehtivat kampaajayrittäjän puolesta tilausten toimitukset ja mahdolliset asiakaspalautukset, sivuston ylläpidon sekä taloushallinnosta ja verkkokaupan pyörittämisestä koituvat kustannukset. Näin säästetään myös luontoa, koska tuote matkustaa kuluttajalle suoraan tukkuliikkeen varastosta.
– Myös me Henkelillä tulemme satsaamaan mahdollisimman helppoon ostokokemukseen kampaajan näkökulmasta uudessa kesällä julkaistavassa, vain kampaajille tarkoitetussa verkkokaupassa, Korelin sanoo. 

On mielenkiintoista nähdä, miten suuri muutos koronan vauhdittamana vielä nähdäänkään kauneusalla. Jutussa haastatellut uudet palvelut saavat jokainen PINNI-tiimiltä ison peukun: yhdessä hiusalan hyväksi.

Teksti: Pia Paalasvuo

 

Ennakko / PINNI 4/2020 / Koronaspesiaali

Hiusalan yrittäjille avautuu nyt uusia ansainta- ja markkinointimahdollisuuksia

Koronan vauhdittama digiloikka on nyt monen hiusalan yrittäjän suunnitelmissa tai parhaillaan jo työn alla. Ehkä nämä uudentyyppiset verkkokauppapalvelut ja niiden myötä avautuvat mahdollisuudet ovat tässä koronatilanteessa se auringonsäde risukasassa: yhä useammalla on mahdollisuus myös uusiin ansainta- ja markkinointimahdollisuuksiin sen tärkeimmän arjen käsityön lisäksi.

Yksinyrittäjien kuntakohtaisen 2000 euron tuen lisäksi niille yrittäjille, joilla on työntekijöitä, on avautunut mahdollisuus hakea tukea koronakriisin mukanaan tuomiin haasteisiin. Nämä työntekijämäärän mukaan joko ELY-keskuksen tai Business Finlandin myöntämät rahoitukset painottuvat tukemaan uusien palveluiden innovointia. Ajantasaisen tietopaketin näistä teemoista tarjoaa Suomen yrittäjien koronasivusto – sekä tietenkin Suomen hiusyrittäjien jäsenpalvelu.

Ellei kuitenkaan kehittämisprojekti uuden palvelun parissa ole tällä hetkellä innostava tai edes mahdollinen hanke, voi uutta tulovirtaa hankkia myös tuotemyynnistä esimerkiksi jutussa esiteltyjen uusien verkkopalveluiden kautta. 

Lisätuloja suosittelemalla tuotteita omille asiakkaille

Four Reasonsin ja Kinnunen Oy:n verkkokaupat auttavat kampaajaa myös markkinoimaan tuotteita kuluttajille verkon kautta. Verkossa tapahtuvan tuotemyynnin kautta kampaamo voi tavoittaa uusia asiakkaita, jotka eivät muuten asioisi juuri hänen kampaamossaan.

– Somejulkaisusta saa verkkokaupan avulla enemmän hyötyä, kun julkaisun voi linkittää suoraan verkkokauppaan ja saada sitä kautta lisäansiota, Strömsholm muistuttaa.

Mutta mitä sinne someen sitten postailisi? Sekä Four Reasonsillä että Kinnusella on tarjottavanaan kampaajille valmiita eri sosiaalisiin medioihin brändättyjä markkinointimateriaaleja, joiden avulla kampaajan on helppo vahvistaa diginäkyvyyttään kuluttajien keskuudessa. Four Reasons lähettää verkkokauppa-asiakkailleen valmiiksi painettuja tuotesuosittelukortteja, joilla kampaaja voi halutessaan ohjata asiakkaansa tuoteostoksille kampaamon omaan verkkokauppaan kampaamokäyntien välillä.

–  Tulemme jatkossa edelleen kehittämään työkaluja, joilla voimme tavoittaa kuluttajan kampaajan avulla, Kinnunen kertoo lähitulevaisuudesta.

Yrittäjän omat sometaidot pääsevätkin nyt varsinaiseen hyötykäyttöön tällaisessa niin sanotussa affiliate-markkinoinnissa, jossa ansaitaan rahaa ohjaamalla kävijöitä verkkokauppaan: esimerkiksi kampaamoyrittäjän omassa henkilökohtaisessa linkissä on mukana seurantakoodi, joten sitä seuraamalla verkkokauppaan päätynyt asiakas osataan tunnistaa. Tämä mahdollistaa sen, että voidaan seurata kullekin yrittäjälle kertyviä provisiota juuri tämän asiakkaan tekemistä ostoista. Tai jos omalla liikkeellä on oma yrityssivu bränditalon verkkokaupassa, kaikki siellä tapahtuvat ostot kerryttävät suoraan lisätuloja.

Miten pääsen alkuun?

Hiusalan yrittäjille suunnattuihin verkkokauppapalveluihin rekisteröityminen vaatii usein toimimisen nimenomaan hius- tai kauneusalalla ja lisäksi vaaditaan y-tunnus, ennakkoperintärekisteriin kuuluminen ja alv-verovelvollisuus. Mitään erityisempää teknistä osaamista ei tarvita, palvelujen käyttämisestä on pyritty tekemään helppoa.

Jutussa mainittu Four Reasonsin verkkokauppa on veloitukseton lisäetu yrityksen keskittäjäasiakkaille: komissiojärjestelmään pääseminen edellyttää myös Four Reasons -tuoteostoja vähintään tuhannella eurolla vuodessa.

Kinnunen Oy:n Suortuva.fi -verkkokauppa on avoin sekä uusille että vanhoille asiakkaille, ainoana vaatimuksena on ennakkoperintärekisteriote. Suortuva.fi:ssä kampaamoyrittäjä saa komissionsa rahana suoraan tililleen.

Myöskään omia markkinointikampanjoita ei välttämättä tarvita, alkuun pääsee vaikkapa suosittelemalla uutta tuotteiden hankintakanavaa omille asiakkaille heitä kohdatessaan. Toki markkinointiosaamisesta on yrittäjälle aina hyötyä: koronatilanteen myötä nyt on tarjolla myös markkinointiteemoista monia maksuttomia webinaareja ja materiaaleja sekä erilaisia maksullisia verkkokursseja.

Tärkein asia alkuun pääsyssä on kuitenkin päätös ryhtyä rohkeasti kokeilemaan ja testaamaan – vain sillä tavoin saat selville sopisiko uudet tarjolla olevat mahdollisuudet omaan yritystoimintaasi.

Teksti: Marika Mantere

 

Ennakko / PINNI 4/2020 / Koronaspesiaali
Lue pian ilmestyvä lehti kokonaan rekisteröitymällä uutiskirje.staging.pinni.fi