Kosmetiikkamarkkinat vauhdittuvat ensi vuonna – jo joulupaketteihin kauneustuotteita kääritään viime vuotta enemmän

Kosmetiikkamarkkinat vauhdittuvat ensi vuonna – jo joulupaketteihin kauneustuotteita kääritään viime vuotta enemmän

Kosmetiikkatuotteiden kysyntä on kasvanut tänä vuonna vuoteen 2020 verrattuna. Kysynnän odotetaan kasvavan edelleen vuonna 2022. Pandemia-aika on rokottanut eniten meikkien ja hajusteiden ostamista, vähiten taas henkilökohtaisia hygieniatuotteita. Kosmetiikan myynnin odotetaan kasvavan erityisesti verkkokauppana.

”Muun muassa pikkujoulukausi ja yleistynyt työpaikoilla ja ravintoloissa käynti piristävät kosmetiikan kysyntää, mutta myös lahjapaketteihin niitä ennakoidaan päätyvän viime vuotta enemmän”, Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja kuvaa loppuvuoden odotuksia.

Kosmetiikkatuotteiden kysyntä pieneni vuonna 2020 edelliseen vuoteen verrattuna viisi prosenttia, elpyi se tänä vuonna vuoteen 2020 verrattuna pari prosenttia. Vaikka kysyntä on siis tänä vuonna kasvanut, odotettaan varsinaista kysynnän kasvua ensi vuodelle. Kaikenkaikkiaan kosmetiikkatuotteiden ostosten ennakoidaan kasvavan vuonna 2022 noin kuusi prosenttia, mutta meikkien jopa 15 prosenttia. Myös ihonhoitotuotteiden odotetaan kasvavan keskimääräistä nopeammin.

Pandemia vauhditti kosmetiikan digiostoksia pysyvästi

Kosmetiikkaa ostetaan yleisesti vähemmän verkosta, kuin esimerkiksi muotia tai elektroniikkaa. Pandemia vauhditti kuitenkin myös kosmetiikan digiostamista, ja Ruotsissa ja Norjassa jo 40 prosenttia kosmetiikkatuotteista ostetaan verkosta. Suomessa kosmetiikan digiostaminen on muita Pohjoismaita tai EU-maiden keskiarvoa vähäisempää, noin 22 prosentin tasolla. Osuus kuitenkin kasvaa kovaa vauhtia. Vuonna 2025 sen arvioidaan olevan lähes EU-maiden tasolla, noin 36 prosentissa, mutta selvästi Pohjoismaiden keskiarvoa pienempi.

Teknologia muuttaa markkinoita

Teknologia kehittää tulevaisuudessa myös kosmetiikan kuluttajamarkkinoita. Kokeiluja on esimerkiksi siitä, miten kuluttaja voi saada tekoälyavusteista yksilöityä ohjausta päivittäisiin ihonhoitorutiineihinsa, ja älyharja voi ohjata ja neuvoa hiusten hoidossa.

Myös lisätyn todellisuuden käyttöä kosmetiikkamarkkinoilla kokeiltu. Esimerkiksi älypeilin avulla voi analysoida ja seurata ihonsa kuntoa tai kokeilla erilaisia meikkituotteita. Jos palvelun tuottaja mahdollistaa peilin yhdistämisen some-alustoille, se voi myös nopeuttaa sosiaalista kaupankäyntiä (social commerce, ostosovellus kytkettynä sosiaalisen median alustaan).

Lähde: Kaupan liiton Kosmetiikan kuluttajamarkkinoiden raportti. Päälähteinä raportissa on Statistan Consumer Market Outlook sekä Global Consumer Survey, jossa Suomea koskevan kuluttajatutkimuksen otos on yli 12 000 18–64-vuotiasta Suomessa asuvaa aikuista.