Syitä siihen, miksi niin moni kuluttaja värjää hiuksensa kotona itse, on monia: ajan puute, ujous, raha, luottamuksen puute kampaajaa kohtaan, tapa tai vaikka tunne siitä, että värjäisi itse hiuksensa paremmin kuin kampaaja. Alan ammattilaisen kädenjälkeä ei kuitenkaan voita mikään, mutta silti kuluttaja pyörii ahkerasti siellä markettien hiusvärihyllyjen välissä. Miksi näin on päässyt käymään? Honey Beige vai Nutty Bright Blond. Siinäpä pulma.

Hannu Ojala, monelle Unikan perustajana ja opettajana tuttu yrittäjä, yhdessä kollegapuoliso Mare Ojalan kanssa saivat neljä vuotta sitten idean siitä, kuinka nämä itsevärjäävät kuluttajat saataisiin kilauttamaan hiusväriostonsa kampaajan kukkaroon. Syntyi Vivahde Hair.
– Haluamme kehittää kampaajan bisnestä ja työstää siitä yhä kannattavampaa. Onhan se aivan älytöntä, että hiusvärimarkkinoilla suurin raha liikkuu markettien hyllyjen välissä. Tämä raha, kun saataisiin liikkumaan kampaamoihin, niin kampaajan työn kannattavuus nousisi aivan omaan luokkaansa, Hannu ja Mare Ojala Vivahde Hairista kertovat.

Vivahde Hair alkaa syksyllä myymään hiusväri- ja vaalennusainesarjaansa kampaajille kuluttajamyyntiin. Ajatus tarvitsee pienen aivonkääntötempun – siis että kampaaja alkaa myydä hiusvärejä kuluttajalle! Kyllä – jälleenmyyntituotteena kuten hopeashampoota, hoitoainetta ja muotoilutuotteitakin, kynsilakkoja ja vaikka pantoja.
– Nyt satsataan myös siihen kuluttajaryhmään, joka ei kampaamoon tule hiuksiaan värjäämään lainkaan vaan ostavat hiusvärinsä täysin sokkona markettien hyllyiltä. Käännetään heidät kampaamoiden asiakkaiksi! Ojalat hehkuttavat.
Kampaajat voivat nyt auttaa kuluttajaa valitsemaan hiusvärinsä oikein, mitkä värjäysmenetelmät ja värisävyt ovat sopivia ja mahdollisia saavuttaa asiakkaalle. Samoin kertoa milloin ja millaisia töitä ei suositella kotona tehtäväksi.
Samalla ammattilaiset osaavat suositella parhaat hoitotuotteet asiakkaalle, jotta väri säilyy hiuksissa pitkään hyvänä.
– Ja totta kai kampaaja voi halutessaan ottaa hinnan tästä osaamisestaan. Eli parhaillaan kampaajayrittäjä saa myytyä asiakkaalle konsultaation, hiusten hoidot ennen ja jälkeen värjäyksen, leikkauksen ja muotoilutuotteet. Ja totta kai sen väripaketin, jolla tyytyväinen asiakas ohjataan kotiin, Hannu lisää.
– Kampaamossa hiuksensa värjäävä kuluttaja ostaa palvelun sen palvelun ja ammattilaisen osaamisen takia. Emme usko, että nykyiset asiakkaat siirtyisivät kokonaan kotivärjäreiksi vain siksi, että voisivat ostaa kampaajalta hiusvärejä. Kampaajahan voi esimerkiksi myydä jo olemassa oleville leikkausasiakkailleen hiusvärit kotiin tai tarjota monipuolisemmat värituotteet hiusvärien ylläpitoon kotona muun muassa vaalennuksen tai raidoituksen jälkeen.

Vivahde Hair aloitti toimintansa 6.1.2020. Verkkokauppa avattiin tammikuussa 2021. Seuraajia somekanavilla on jo tuhansia ja verkkokauppa on saavuttanut ostajia todella mukavasti. Sarjaa onkin markkinoitu strategian mukaisesti tähän mennessä vahvasti kuluttajille tehden brändiä tutuksi suurelle yleisölle. Mukana markkinoinnissa on nimekkäitä somevaikuttajia, jotka ovat pitkästä aikaa uskaltautuneet värjäämään hiuksiaan itse kotona aikaisempien huonojen kokemusten jälkeen.
– Palaute on ollut erittäin positiivista ja he ovatkin sanoneet, että parasta on ollut juuri ammattilaisen konsultaatio ja apu oikeiden menetelmien ja sävyjen valinnassa. He ovat kaivanneet tällaista tuotetta, millä voi ylläpitää sävyään itse kampaamokäyntien välissä. Etenkin turvalliset kiiltosävytyspaketit ovat olleet huippusuosittuja tutustuttaessa Vivahteen hiusväreihin, Ojalat kertovat.

Vivahde Hairin osaomistajat toimitusjohtaja Hannu Ojala ja operatiivinen johtaja Mare Ojala kehittivät Vivahde Hair -tuotteet omien kokemusten kautta yhdessä suomalaisten ammattilaisten kanssa. - Meille on tärkeää, että värit tehdään Suomessa Avainlippu-tuotteena, ne ovat hajusteettomia, vegaanisia ja hoitavia. Hoitavana öljynä tuotteissa käytetään kauraöljyä suoraan Fazerilta, Hannu ja Mare hymyilevät.

Nyt on aika rakentaa jakelukanava kampaamoihin tuoden asiakkaat ammattilaisten osaaviin käsiin

Kummasta luulette kuluttajan ostavan mieluummin hiusvärinsä? Itse ilman neuvoja kaupasta vai ammattilaisen opastamana kampaamosta?
– Vivahde Hair hiusvärien ensisijainen myyntipaikka, suositteluun ja opastukseen perustuvana, ei voi olla marketti. Se olisi aivan liian monipuolinen sinne laatikkovärien väliin. Meille on tärkeää, että me olemme voineet kampaajina meidän tiimissämme ohjata ammattilaisen neuvoin kuluttajia ja suositella juuri hänen tarpeisiinsa sopivat tuotteet. Tätä samaa toivomme jälleenmyyjäkampaamoiltakin ja siksi koulutammekin jälleenmyyjämme tuotteen käyttöön ja myyntiin, Ojalat kertovat.
Koulutuksen lisäksi Vivahde Hair tuottaa kampaajille käyttöön valmiit sosiaalisen median markkinointipohjat ja muuta kuluttajille suunnattua markkinointimateriaalia.
– Haave on, että saamme kampaamoihin uuden kuluttajaryhmän, jota kampaamoissa ei ole ennen nähty. Näemme tässä mahtavan potentiaalin nostaa hiusalan yrittäjien menestys ja ansainta uudelle tasolle, Ojalat sanovat.