Kuluttajat ostaneet Timman kautta lahjakortteja jo yli 120 000 eurolla – tulot suoraan yrittäjälle ilman komissiota
Hius-, kauneus- ja hierontapalveluiden digitaalinen markkinapaikka Timma on seurannut huolestuneena, kuinka koronavirus on tyhjentänyt kampaajien, kauneusyrittäjien ja hierojien varauskalentereita. Timma pisti oman kortensa kekoon luopumalla toistaiseksi omasta välittäjänkomissiostaan ja pidentämällä maksuaikaa ainakin toukokuulle.
– Mikäli käy niin ikävästi, että liike joutuu lopettamaan toimintansa koronakriisin vuoksi, emme laita erääntyneitä laskuja perintään, vaan kirjaamme ne itsellemme luottotappioksi, Timman toimitusjohtaja Lari Mykrä kertoo.
Suomessa Timmalla on yritysasiakkaina 3200 hius-, kauneus- ja hieronta-alan liikettä, joissa työskentelee yli 6000 yrittäjää.
Kuluttaja voi lahjakortin hankkimalla helpottaa oman luottokampaajansa, kauneus- tai hierontayrittäjän taloudellista tilannetta, vaikka ei olisi lähiviikkoina käyttämässä palveluita. Timma.fin tai Timman sovelluksen kautta lahjakortin voi ostaa ilman turhaa liikkumista, ja sen voi käyttää itselleen sopivana hetkenä. Suomalaisten halu auttaa ahdingossa olevia pienyrittäjiä on jatkunut voimakkaana, sillä lahjakorttien myynti on viikossa yli kaksinkertaistunut jo 120 000 euroon.
– Asiakkaiden auttamishalu on ollut koskettavaa – lahjakortteja on ostettu jo yli 120 000 eurolla. Lahjakorttien myötä taloudellista tukea saaneet hius- ja kauneusalan yrittäjät ovat reagoineet syntyneeseen ilmiöön suurella kiitollisuudella ja liikutuksella, Mykrä iloitsee.
Lahjakorttitulot ohjautuvat välittömästi palveluntarjoajalle. Summasta vähennetään vain maksunvälittäjän 1,5 prosentin osuus.
– Halusimme omalta osaltamme tukea yrittäjiä ja luovumme toistaiseksi omasta komissiostamme. Lisäksi vakuutamme jokaisen lahjakortin. Mikäli kävisi niin ikävästi, että kampaamo- tai kauneusalan yritys joutuisi lopettamaan liiketoimintansa, korvaamme asiakkaalle lahjakortin arvon Timma-saldona. Hän voi käyttää saldoa mihin tahansa palveluun markkinapaikassamme, Mykrä jatkaa.
Timman henkilökunta on saanut huolestuneita yhteydenottoja yrittäjien kyvystä maksaa laskuja, jos liike joudutaan sulkemaan koronakriisin vuoksi.
– Huoli on aiheellinen, sillä moni yrittäjä toimii toiminimellä ja siinä tapauksessa velvollisuus erääntyneiden laskujen maksamiseen ei häviä liiketoiminnan lopettamisen jälkeen. Haluamme, että heidän ei tarvitse murehtia maksukyvystään laskujemme osalta. Maksuaikaa on nyt pidennetty toukokuulle saakka ja katsomme sitten taas eteenpäin. Mikäli käy niin ikävästi, että liike joutuu lopettamaan toimintansa koronakriisin vuoksi, emme laita erääntyneitä laskuja perintään, vaan kirjaamme ne itsellemme luottotappioksi, Mykrä toteaa.
Viime hetken vapaita aikoja välittävä Timman markkinapaikka on avattu myös pienten paikkakuntien yrittäjien käyttöön ja kaikki paikkakunnat on lisätty palvelun kaupunkivalikkoon.
– Yritämme kääntää nyt kaikki kivet pienyrittäjien tukemiseksi. Timman markkinapaikka-ominaisuus on ollut aikaisemmin käytössä vain isoissa kaupungeissa, joissa on paljon volyymiä. Nyt olemme avanneet ominaisuuden käyttöön myös muualla sijaitseville yritysasiakkaillemme, Mykrä summaa.
Timma
Timma on vuonna 2014 perustettu suomalainen hius-, kauneus- ja hierontapalveluiden digitaalinen markkinapaikka, joka on aina avoinna timma.fi -sivustolla ja mobiilisovelluksella. Joka kuukausi yli 20 000 kuluttajaa varaa ajan Timman kautta paikallisiin hius-, kauneus- ja hyvinvointiyrityksiin. Timma tarjoaa myös alan yrityksille tehokkaita digitaalisia työkaluja muun muassa nettivaraukseen, kassajärjestelmään, raportointiin, asiakasrekisteriin ja markkinointityökaluihin. Timma toimii tällä hetkellä Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa auttaen yli 9000 paikallisen yrittäjän päivittäisessä liiketoiminnassa. Suomessa Timmalla on yritysasiakkaina 3200 hius-, kauneus- ja hieronta-alan liikettä, joissa työskentelee yli 6000 yrittäjää.
Lisää Pinni-lehden juttuja koronateemalla:
https://pinni.fi/korona/