L’Oréal ja ympäristöteknologiayritys GJOSA yhteistyöhön: shampoon huuhteluun tarvittava vesimäärä väheni viidesosaan
Yksi ajankohtaisista maailmalaajuisista ongelmista on puhtaan veden saatavuus. L’Oréal ja Gjosa tarttuivat haasteeseen: yhteistyön tuloksena shampoo on mahdollista huuhtoa hiuksista käyttämällä vain 1,5 litraa vettä tavanomaisen 8 litran sijaan.
Sveitsiläinen startup-yritys Gjosa on kehittänyt suihkupään, joka pätkii veden virtausta ja samalla lisää pisaroiden nopeutta. Teknologian ansiosta vettä kuluu vain kaksi litraa minuutissa suihkun menettämättä pesutehoaan. L’Oréal-tuotekehityksen panos vedenkulutuksen vähentämiseksi on koostumukseltaan helpommin huuhtoutuva shampoo, joka voidaan annostella hiuksiin suihkupään avulla. Vesisuihkun optimaalista voimakkuutta on tutkittu käytännön kokein, jotta hiukset saadaan puhtaiksi ilman kiusallisia pärskeitä ja veden sekä energian kulutusta vähennettyä lähes 70 %.
Puhtaan veden saatavuus on kasvava ongelma ympäri maailman, sillä vedenkulutus lisääntyy kaksinkertaisesti väestönkasvuun verrattuna. YK:n arvion mukaan vuonna 2025 jopa 2/3 maapallon väestöstä kärsii akuutista vesipulasta. Toisaalta shampoiden ja suihkugeelien käyttöön liittyy runsas vedenkulutus. Siksi on tärkeää kehittää ratkaisuja, joiden avulla jokainen vesipisara saadaan käytettyä mahdollisimman hyödyllisesti.
Yksi ratkaisu on yhdistää juokseva vesi ja hiustenpesuaine. ”Kyseessä on ainutlaatuinen yhteistyökuvio, joka pohjautuu kuluttajien odotuksiin. Innovaatiomme edustaa huipputeknologiaa, jonka avulla kestävää kehitystätoteutetaan käytännön tasolla. Samalla voimme tarjota kuluttajalle täysin uuden palveluelämyksen”, sanovat Gjosan perustajat Amin Abdulla ja Luc Amgwerd.
”Tähän mennessä saavutetut testitulokset ovat erittäin lupaavia; tämä innovaatio todella vähentääpäivittäiseen hygieniahuoltoon liittyvää vedenkulutusta. Edelläkäyvä teknologia on täydellisesti linjassa innovaatioita koskevan kestävän kehityksen sitoumuksemme kanssa”, toteaa Laurent Attal, L’Oréal VPResearch & Innovation.
Uusi suihkupää testataan perusteellisesti, ennen kuin sen kaupallinen versio esitellään hiusalanammattilaisille. Prototyyppitestit suoritettiin L’Oréalin laboratorioissa, ja paraikaa suihkupäitä koekäytetään useissa kampaamoissa muun muassa Etelä-Afrikassa ja Yhdysvalloissa.