Luonnonkosmetiikan myynti kasvoi vuodessa 47%
Pro luonnonkosmetiikkayhdistys tutkii vuosittain jäsenyritystensä myynnin kautta luonnonkosmetiikan käyttöä ja kasvua.
Vuonna 2020 luonnonkosmetiikan myynti kasvoi 47% vuoden 2019 tasoon verrattuna ollen yli 22 miljoonaa euroa, mikä on jäsen yritysten liikevaihtoa ja pääosin myyntiä jälleenmyyjille. Kuluttajahinnoissa luku olisi vieläkin suurempi.
– 47% kasvu kertoo siitä, että luonnonkosmetiikan suosio kiihtyy. Luonnonkosmetiikka ei ole enää vain ohimenevä trendi, vaan kuluttajien valinta vastuulliseen kulutuskäyttäytymiseen, mikä pakottaa perinteisetkin toimijat miettimään tarjontaansa. Vastuullinen kuluttaja on kiinnostunut siitä, mitä hän iholleen laittaa ja mitä kemikaaleja syntyy ympäristöön hygienian tai kodin hoidosta. Kuluttaja arvostaa sertifioidun luonnonkosmetiikan tarjoamaa varmuutta kosmetiikan suotuisasta vaikutuksesta kehoon ja ympäristöön, kertoo Pro luonnonkosmetiikkayhdistyksen puheenjohtaja, Anni Linnavirta.