Mariela Sarkima aloittaa Authentic Beauty Conceptin kouluttajana ja hyvinvoinnin asiantuntijana – ”Unelmatyö”
Authentic Beauty Concept -tiimi saa merkittävää vahvistusta, kun kauneusalan moniosaaja Mariela Sarkima liittyy mukaan kouluttajana ja hyvinvoinnin asiantuntijana.
– Marielan pitkä ura ja laaja osaaminen tuovat tiimiin uutta inspiraatiota, syvyyttä ja kokonaisvaltaista hyvinvointia korostavia näkökulmia, arvioi Brand manager Maria Laitala.
– Authentic Beauty Concept tuotteet luovat vaikuttavan kokemuksen, jossa yhdistyy kauneus ja hyvinvointi tavalla, joka puhuttelee minua syvästi, Mariela puolestaan sanoo.
Mariela Sarkima on työskennellyt kauneusalalla yli 20 vuotta. Hän on toiminut kampaajana, meikkaajana, kauneuskirjailijana sekä kauneusasiantuntijana ja sisällöntuottajana eri medioissa. Marielan erityisosaamisalueita ovat hemmotteluhoidot ja -hieronnat, joihin hän on syventynyt työskennellessään Barcelonassa, Lontoossa sekä luksusristeilijän spa-hoitolassa Karibialla. Mariela on myös julkaissut suositut kauneuskäsikirjat Make Up Bible ja Hair Bible sekä luonut oman meikki- ja hiusvälinekokoelmansa.
Mariela tuo nyt osaamisensa Authentic Beauty Conceptille, jossa hän toimii sekä parturi-kampaajana että hyvinvointiasiantuntijana. Hän itse kokee tämän uuden roolin olevan uraauurtava muutos hänen työurallaan.
– En ole koskaan aiemmin toiminut hiusalan kouluttajana, vaikka olenkin ollut mukana useissa projekteissa, kuten Remingtonin lähettiläänä ja Hair Bible -yhteistyössä. Tämä on minulle täysin uusi rooli, ja olen innoissani siitä, miten voin hyödyntää osaamistani monipuolisesti sekä parturi-kampaajana että hyvinvoinnin lähettiläänä, Mariela kertoo.
MARIELA KOKEE, että uusi rooli Authentic Beauty Conceptilla syntyi kuin kohtalon johdattamana. Syksyllä 2022 Mariela oli mukana ABC-koulutuksessa, jossa hän tarjosi osallistujille hyvän olon hetken päivän päätteeksi. Koulutukseen kuului luento, jossa hän käsitteli kauneusalan ammattilaisten hyvinvointia ja jaksamista sekä rentouttava äänimaljasessio. Osallistujat olivat haltioissaan, ja palaute oli ylistävää.
– Monet ovat sanoneet, että koulutus tuntui enemmän retriitiltä kuin perinteiseltä koulutukselta. Tämä oli juuri se tunnelma, mitä halusimmekin luoda, Sarkima sanoo.
Viime keväänä ABC lähestyi Marielaa yhteistyöehdotuksella. Tämä oli Marielalle täydellinen ajoitus.
– Olin juuri kaivannut takaisin kentälle, jossa pääsen yhdistämään kauneuden ja hyvinvoinnin – kaksi minulle läheistä teemaa. On upeaa olla mukana brändissä, joka jakaa saman arvomaailman ja jonka kanssa voin allekirjoittaa kaiken tekemäni sataprosenttisesti, Mariela sanoo.
– Marielan monipuolinen osaaminen ja intohimo hyvinvointiin ja kauneuteen tuovat tiimiimme uutta inspiraatiota ja syvyyttä. Olemme innoissamme saadessamme hänet mukaan ja odotamme innolla yhteistyötä hänen kanssaan. Mariela tunnetaan aidosta ja helposti lähestyttävästä tavastaan opastaa lempeästi erilaisten hyvinvoinnin ja kauneuden teemojen äärelle. Hänen panoksensa auttaa meitä edelleen vahvistamaan Authentic Beauty Conceptin brändiä ja tarjoamaan asiakkaillemme unohtumattomia kauneudenhoitokokemuksia, Authentic Beauty Conceptin Brand Manager Maria Laitala sanoo.
Hyvän olon akatemia ja äänimaljarentoutus osaksi kauneuskokemuksia
Yhdessä Marielan kanssa Authentic Beauty Concept lanseeraa Hyvän olon akatemian, joka tarjoaa koulutuskokonaisuuksia, kuten ensimmäisenä Suomessa kampaamoihin tuodun äänimaljarentoutuksen osana pesupaikkakokemusta.
– Hyvän olon akatemia on oma konseptini, jota olen kehittänyt ja koeajanut yli vuoden ajan. Sen tarkoituksena on tarjota parturi-kampaajille ja heidän asiakkailleen kokonaisvaltaisia hyvinvointikokemuksia. Tämä koulutus on herättänyt suurta kiinnostusta, ja odotan innolla, että pääsemme laajentamaan sen tarjontaa entisestään, Mariela kertoo.
Marielan mukaan Hyvän olon akatemia korostaa erityisesti asiakkaan läsnäoloa ja kohtaamista.
– Kun kampaaja voi hyvin ja on läsnä itsensä kanssa, hän pystyy olemaan aidosti läsnä myös asiakkaalleen. Tämä vaikuttaa positiivisesti paitsi asiakkaan kokemukseen, myös kampaajan omaan jaksamiseen ja työhyvinvointiin, Mariela kertoo.
Mariela puhuukin vahvasti omasta kokemuksistaan. Uransa ruuhkavuosina hän teki liiketyötä kampaamossa ja suhasi muoti-, mainos- ja musiikkivideoiden kuvauksissa, koulutti, luennoi sekä tuotti kauneussisältöjä ja -tapahtumia ympäri maata.
– Tein liikaa ja uuvutin itseni. Tästä kokemuksesta alkoi oma matkani kohti tasapainon etsimistä ja itsestäni huolehtimista. Samalla myös urani suunta alkoi kääntyä kohti kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin teemoja.
MARIELA EI OLE vain kouluttaja, vaan myös sertifioitu palautumisvalmentaja, äänivärähtelyrentouttaja ja kundaliinijoogaohjaaja. Hän on opiskellut meditaatiota, hengitystekniikoita, liikeilmaisua ja aromaterapiaa, joita hän hyödyntää vetämissään tapahtumissa, workshopeissa ja koulutuksissa.
– Tämä on unelmatyö siinä mielessä, että saan tehdä työtä brändin kanssa, jonka arvot ja filosofia kohtaavat omani täydellisesti. Authentic Beauty Concept tarjoaa niin paljon enemmän kuin pelkkiä hiustuotteita – se on kokonaisvaltainen kokemus, joka yhdistää kauneuden ja hyvinvoinnin tavalla, joka puhuttelee minua syvästi, Mariela toteaa.
Äänivärähtelyn voima
Hyvinvoinnin äänihoidot löysivät tiensä pesupaikalle.
” Vuonna 2012 löysin itseni matkalla kohti uudenlaista hyvinvointia, kun äänivärähtely astui osaksi elämääni. Taustani musiikkiluokkalaisena ja kuorolaulajana on aina liittänyt minut ääneen, vaikka en ole koskaan mieltänyt itseäni muusikoksi. Olen soittanut pianoa ja saksofonia, mutta todellinen muusikkous tuntui aina etäiseltä. Kuorossa olin takarivin tyttö, mutta äänimaljojen kautta ymmärsin, että kauniin äänen tuottaminen ei vaadi ammattitaitoa. Kuka tahansa voi luoda kauniita ääniä – omaa ääntään tai instrumenttia käyttäen.
Koronapandemia herätti monissa kiinnostuksen uusiin hyvinvointikeinoihin. Huomasin, kuinka monet joogaohjaajat ja hyvinvointialan toimijat kiinnostuivat äänimaljoista ja niiden käyttö yleistyi. Mitä enemmän näitä on tarjolla, sitä parempi. Siksi päätin kehittää Hyvän olon Akatemian koulutusohjelmat, joissa äänimaljat ovat keskeisessä roolissa.
Olen urani alkuajoista asti ollut hemmottelun ystävä, ja pesupaikkarituaalit ovat aina olleet lähellä sydäntäni. Vaikka en ole ollut aktiivisesti pesupaikan takana kymmeneen vuoteen, huomasin juuri Academy Studiolla asiakkaan hiuksia pestessäni, kuinka automaattisesti tietyt rutiinit palautuivat mieleen. Äänivärähtely on ollut minulle tärkeä väline, jolla olen pystynyt rentouttamaan yllättäviäkin tahoja, kuten isojen organisaatioiden johtoryhmiä.
Mariela Sarkima tunnetaan aidosta ja helposti lähestyttävästä tavastaan opastaa lempeästi erilaisten hyvinvoinnin ja kauneuden teemojen äärelle.
ÄÄNIVÄRÄHTELYYN LIITTYY jotain maagista. Se on helppoa ja yksinkertaista – kuuntele, ja keho aistii värähtelyn. Tämän ymmärtäminen on vienyt minut kehittämään uusia tapoja yhdistää äänimaljoja pesupaikkarutiineihin. Kyse ei ole vain rentouttamisesta, vaan myös yhteyden luomisesta itseen, yllättävässäkin paikassa kuten kampaamon pesupaikalla. Näen tässä suurta potentiaalia, vaikka moni saattaa ajatella, että äänen tuottamiseen tarvitaan muusikon taitoja. Tämä ei pidä paikkaansa.
Hyvän olon Akatemian koulutuksissa korostuu, kuinka kahdella pienellä äänimaljalla ja parilla eri välineellä voidaan luoda ääniympäristö, joka rentouttaa kehoa ja mieltä. Olen myös kehittänyt kolme erilaista rituaalia: tasapainottava, rauhoittava ja energisoiva. Näitä voidaan käyttää pesupaikalla hoitojen aikana. Äänimaljojen tuottama ääni hämää aivojamme ja hermostoamme, mikä saa aikaan rentoutumisreaktion – ikään kuin vahingossa.
NÄISSÄ RITUAALEISSA ei ole tarkoitus tainnuttaa asiakasta meditatiiviseen tilaan, vaan tarjota lyhyt, mutta vaikuttava kokemus, joka voi tapahtua jopa hoitoaineen vaikuttaessa hiuksissa. Tämä ei vaadi jokaiselta omaa maljaa – yksi tai kaksi settiä riittää, ja kaikki liikkeessä voivat oppia käyttämään niitä.
Olen erittäin innoissani tästä uudesta suunnasta. Rituaalien tueksi olen luonut koulutusmateriaaleja, videoita ja kysymyspatteristoja, jotta jokainen voi nopeasti löytää asiakkaan tarpeisiin sopivan hoidon. Tässä on kyse yksinkertaisesta, mutta tehokkaasta hyvinvoinnin edistämisestä – ja siitä, että äänihoidot ovat vihdoin löytäneet tiensä pesupaikalle. ”