Mitä tulevaisuuden kampaamoasiakas haluaa?
Hiukset ovat uusiutuva luonnonvara, jonka hyvinvoinnista kantaa huolta kokonainen teollisuudenala. Hiuksilla viestitään.
Tämän hetken piiloviesti on: Olen hyväkuntoinen ja terve. Huolehdin itsestäni.
Mietitkö koskaan mitä tulevaisuuden asiakas tahtoo ja mitä hiuksillaan viestii? Miten pitkälle luonnollisuuden ja helppouden tavoittelussaan huomisen kuluttaja haluaa mennä? Harventaako hän kampaamokäyntejä? Tekeekö itse? Riittääkö parturi-kampaajille töitä? Millaisille tuotteille on kysyntää?
Hiusala tähystää tulevaisuuteen. Tuoreiden hiustrendien ja tuoteinnovaatioiden seuraamisen lisäksi valpas parturi-kampaaja on kiinnostunut asiakkaastaan. On hyvää yritysjohtamista pohtia kuka asiakastuolissa istuu huomenna ja miten häntä silloin palvellaan. Mikä muuttuu, kun nykyajan teini elää ruuhkavuosiaan? Pinni kysyi alkajaisiksi muutamien bränditalojen asiantuntijoiden näkemyksiä siitä, miten nämä näkevät asiakkaiden toiveiden ja kulutustapojen muuttuvan lähivuosina.
Hiusasiain konsultti ja räätäli kohtaavat
Ulkonäkökeskeisyys vaikuttaa ottaneen tukevan jalansijan nyky-yhteiskunnassa. Kinnunen Oy:n myyntipäällikkö Katja Rusanen uskoo ulkonäköön panostamisen lisääntyvän entisestään tulevaisuudessa.
– Ulkonäkö on tärkeä osa persoonaamme. Moni on valmis tinkimään tarvittaessa muista asioista, että rahat riittävät upeisiin hiuksiin. Rahalle halutaan kuitenkin vastinetta, eli kampaajan ammattitaito, asiakaspalvelun laatu ja kampaamon imago ovat tärkeitä valintakriteereitä kuluttajille nyt ja tulevaisuudessa.
Katja Rusanen kuitenkin muistuttaa, että kuluttajakäyttäytyminen on polarisoitunutta ja jatkossakin on kuluttajia, jotka arvojensa takia hakevat edullista palvelua.
Asiakas viestii arvojaan ostamalla. Kukaan ei halua olla kuka-tahansa -kuluttaja.
IDHAIR FINLANDIN toimitusjohtaja Elina Lievonen uskoo yksilöllisen palvelun kasvuun. Hän arvelee, että kampaamoasiakkaat odottavat kampaamokäynniltä entistä enemmän tarpeisiinsa räätälöityä palvelua ja odotusten ylittämistä.
– Tulevaisuuden asiakas on tutustunut trendeihin ja tuotteisiin etukäteen ja odottaa samaa myös kampaajaltaan. Hiusten hyvinvointi korostuu kampaamokäynneillä ja jälleenmyynnissä, Lievonen sanoo.
RONJA ALMQVIST Pohjoismaiden Head of Marketing Headbrandsilta näkee hänkin tulevaisuuden kampaamoasiakkaan tiedostavana individualistina, joka haluaa omiin tarpeisiinsa räätälöityjä tuotteita, olipa sitten kyseessä hiusten rakenne, huokoisuus, elämäntapa tai persoonallinen tyyli.
– Asiakkaat haluavat aitoutta, terveellisyyttä ja yksilöllisyyttä, ja odottavat hiustenhoitorutiininsa heijastavan tätä kaikkea. He etsivät asiantuntijaneuvoja, uskottavaa tietoa ja avoimuutta pelkkien trendien sijaan. Tulevaisuuden asiakas haluaa tuntea olevansa osa yhteisöä, joka jakaa tietoa ja arvoja, sen sijaan että hän olisi pelkkä kuluttaja, Almqvist summaa.
Hiusalalla ovat aina pärjänneet etevät käsityöläiset, rohkeat visionäärit ja lahjakkaat luottokampaajat. Myös tulevaisuuden kampaajan rooli nähdään yhdistelmänä konsulttia ja räätäliä.
Ronja Almqvist korostaa tulevaisuuden kampaajan tehtävää kouluttajana, joka toimii asiakkaan oppaana yksilöllisessä hiustenhoidossa tarjoten tieteeseen pohjaavia ratkaisuja, joita asiakas voi ylläpitää myös itsenäisesti.
– Samaan aikaan kampaaja on ”räätäli”, joka mukauttaa leikkauksia, värejä ja muotoilutekniikoita sellaisiksi, että ne korostavat asiakkaan piirteitä ja persoonallista tyyliä.
Elina Lievosen mukaan kampaajan rooli on yksinkertaistettuna olla jatkossakin asiakkaansa hiusten asiantuntija.
– Asiakas luottaa kampaajaansa eikä hae häneltä vain hiustenleikkausta vaan myös neuvoja ja apuja hiuksiin liittyen. Neuvoissa korostuvat asiakkaiden henkilökohtaiset tarpeet ja asiakkaaseen keskittyminen, Lievonen toteaa.
Asiakas luottaa kampaajaansa eikä hae häneltä vain hiustenleikkausta vaan myös neuvoja ja apuja hiuksiin liittyen.
Tuotekehitys tarjoaa jokaiselle jotakin
Tuotekehityksen on pysyttävä kuluttajan kyydissä. Tiedostavat kuluttajat vaativat valitsemiltaan brändeiltä läpinäkyvyyttä ainesosien suhteen.
Niin Kinnusella, IdHAIRilla kuin HeadBrandsilläkin nähdään hiustuotteiden ekologisuuden ja funktionalisuuden merkityksen kasvu. Personointi lisää tuotteiden vetovoimaa.
– Kuluttajat ovat yhä tarkkaavaisempia; he haluavat tuotteita, jotka on suunniteltu heidän ainutlaatuisille hiustyypeilleen, rakenteelleen ja huokoisuudelleen, HeadBrandsin Ronja Almqvist sanoo ja nostaa esiin myös hiusterveyden.
– Ihmiset haluavat monikäyttöisiä tuotteita, jotka tukevat kokonaisvaltaista, pitkäkestoista tapaa saavuttaa terveet hiukset.
Kauneusteknologian innovaatioille, kuten infrapunalämpötyökaluille, jotka parantavat hiusterveyttä, riittää kysyntää tulevaisuudessakin.
– Kuluttajat vaativat lisääntyvissä määrin tuotteilta samanaikaisesti tehokkuutta, innovatiivisuutta ja ympäristöystävällisyyttä. Sekä tieteeseen pohjautuva tuotekehitys että mielenkiintoiset uudet tuotemerkit ovat kasvussa, toteaa myös Katja Rusanen Kinnuselta.
Entä onko nähtävissä jotain selkeää tapaa valita hiustuotteita? Esimerkiksi halutaanko minimoida tuotemäärä vai ennemminkin laajentaa tuotehankintoja spesifeihin käyttötarkoituksiin?
– Uskoisin että hiustuotteiden määrä kasvaa, sanoo Elina Lievonen. Kuluttajat ovat tietoisempia tuotteiden käytön hyödyistä ja ihonhoidon skin care -rutiinit siirtyvät pikkuhiljaa myös hiustenhoitoon. On tietysti aina myös kuluttajia, jotka pyrkivät minimoimaan käyttämiensä tuotteiden määrän ja näissä tapauksissa korostuu tuotteiden monikäyttöisyys ja korkea laatu.
– Toisessa suuntauksessa ääripäinä ovat ekologisimmat mahdolliset tuotteet ja vastakohtanaan funktionaalisimmat mahdolliset high-tech -tuotteet luontoa imitoivilla ainesosilla, Elina Lievonen sanoo.
Kuluttajien jakautumiseen räätälöityjen hiustenhoitorutiinien suosijoihin ja minimalisteihin uskoo myös Ronja Almqvist.
– Näemme tulevaisuuden kuluttajien haluavan ymmärtää, miksi tuote toimii ja miten se sopii juuri heidän omaan hiustenhoitoonsa, sen sijaan, että noudattaisivat yleisiä suosituksia.
Katja Rusanen toteaa, että ammattilaisen neuvot ja opastus ovat tärkeässä roolissa kuluttajatyypistä riippumatta. Eli parturi-kampaajien tietotaitoa tarvitaan tulevaisuudessakin.
Kampaajasta ei hevillä luovuta
Kun kuluttaja joutuu kiristämään kukkaronnyörejä, ei kampaajalla käynti välttämättä ole ensimmäiseksi karsittavien kulujen joukossa. Ainakin bränditalot ovat optimisteja asian suhteen. HeadBrandsin Ronja Almqvist uskoo, että hiustenhoitoja salonkipalvelut säilyvät myös epävarmoina taloudellisina aikoina edullisena luksuksena, josta ollaan valmiita maksamaan.
– Kun kuluttajat leikkaavat suuria kulujaan, he haluavat silti tuntea olonsa hyväksi, ja investoimalla terveisiin hiuksiin tai persoonalliseen tuotteeseen, joka saa aikaan jotain näkyvää, he saavat pientä mutta merkityksellistä luksusta. Arvoon panostetaan kuitenkin entistä vahvemmin: tuotteiden ja palveluiden on tuotettava tuloksia. Siksi asiakkaat kaipaavat päätöksenteon tueksi yhä enemmän asiantuntijoiden neuvoja, Almqvist toteaa.
Taloutta seuraaville tuttu termi on huulipunaindeksi, jolla tarkoitetaan sitä, että huulipunan myynti poikkeuksellisesti kasvaa vaikeina taloudellisina aikoina, koska ihmiset satsaavat elämää keventäviin pieniin iloihin. Huulipunien myyntikäyriä tarkkaileville tiedoksi, että IdHAIRilla on samaan tarkoitukseen käytössään oma mittari.
– Meillä on yrityksen sisäinen ”pidennysbarometri”, jossa kuluttajien käytössä olevaa rahaa verrataan siihen, miten pidennyskauppa käy. Taloustilanteella on aina vaikutus kuluttajakäyttäytymiseen. Tällä hetkellä pidennyskategoriassa näemme pientä kasvua ja uskon että ahdas taloustilanne helpottaa tulevaisuudessa ja kuluttajien usko tulevaisuuteen palautuu. Pikaiset käsittelyt ja hoidot leikkauksen yhteydessä kasvattavat suosiotaan, kun pidempiä värikäsittelyjä siirretään pidemmälle, Elina Lievonen kertoo.
Bränditalojen kustannustehokkaat vinkit: Näin vastaat kysyntään myös tulevaisuudessa!
- Investoi koulutukseen. Pysy ajan tasalla trendeistä, hiustutkimuksesta, ainesosista ja teknologioista. Käänny edustamiesi brändien kouluttajien puoleen. Asiantuntijuus on kilpailuetu, jolla rakennat luottamusta.
- Tarjoa eri hintaluokan palveluita ja personoi palvelusi. Hoitokäsittelyt ja nopeat värikäsittelyt kasvattavat suosiotaan. Tarjoa konsultaatiota ja auta asiakasta ymmärtämään omien hiustensa tarpeet.
- Ota valikoimaan laadukkaita ja monikäyttöisiä tuotteita. Optimoit näin kustannuksia, ja tuotesuosittelu ja hoito-ohjeet tekevät asiakkaan tyytyväiseksi.
- Aseta hiusten terveys etusijalle. Terveet hiukset ovat uutta ylellisyyttä. Suosittele hoitoja ja rutiineja, jotka tukevat pitkäkestoista hiusten terveyttä, vaikka ne olisivatkin yksinkertaisia ja kustannustehokkaita.
- Hyödynnä sosiaalista mediaa. Some on edullinen tapa markkinoida omaa osaamistaan ja lisätä asiakkaiden kiinnostusta.
- Ole läpinäkyvä. Asiakkaat arvostavat rehellisyyttä ja selkeää tietoa. Jos olet epävarma, sano se ja yritä löytää vastaus. Se rakentaa luottamusta.
- Tarjoa elämyksiä. Suunnittele rauhallisia hetkiä, joissa asiakkaat rentoutuvat. Nautinnolliset elämykset ovat sijoituksia kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin, ei vain ulkonäköön. Nämä kokemukset ylittävät rahalliset alennukset ja luovat kestäviä asiakassuhteita.