Päätapahtumat Merihaassa, Amos Rexissä ja Aalto Yliopistolla: Fashion in Helsinki 2025 valtasi kesäkaupungin
Fashion in Helsinki on oikeastaan Fashion Week, joka pyrkii vahvistamaan Helsingin asemaa muotikaupunkina ja edistämään suomalaista muotiteollisuutta globaalisti.
Tapahtuma sai aikanaan alkunsa Aallon muotisuunnittelijaopiskelijoiden näytöksestä ja on yli kymmenen vuoden olemassaolonsa ajan jatkuvasti kasvanut ja laajentunut. Nyt se on tiivis näyttelyiden, näytösten, palkitsemisten ja erilaisten paneelien täplittämä tapahtumaviikko, jonka tavoitteena on suomalaisen muodin ja osaamisen esittely kansainväliselle yleisölle ja medialle.
– Päänäytöksen, Fashion in Helsinki Runway Shown, luova johtaja Minttu Vesala teki jälleen valtavan hienon työn. Tulos on näyttävä. Ei ihme, että liput myydään aina hetkessä loppuun ja kutsuvieraspaikat ovat haluttuja, kehuu kampauksista vastuussa ollut Miika Kemppainen. Miikalla itsellään on kokemusta Fashion Weekin kampaustiimin johtamisesta alusta asti.
Fashion in Helsinki nostaa vuosittain esiin suomalaista muotia ja suunnittelua. Viikon aikana uusilla kyvyillä on mahdollisuus nousta näkyviin ja päätyä puheenaiheiksi. Heille ja yleisölle viikko on monine tapahtumineen ainutlaatuinen kokemus.
Linda Kokkonen
”Näytti hienolta. Ympäristö oli huikea. Lookit olivat vahvoja. Yleisö oli vaikuttunut.”
Kampauksista vastannut Miika Kemppainen Fashion in Helsinki Runway – kutsuvierasnäytöksestä.
Linda Kokkonen
Punkinpaa
– Catwalk-kampaukset korostavat ensisijaisesti vaatekokoelmaa, mutta kyllä niissäkin hiustrendit näkyvät, sanoo Miika Kemppainen. – Ei ole muotia ilman trendiä. Se mikä puhuttelee ajassa juuri nyt, näkyy.
Spreijaukset, graffitit, abstraktit kuviot ja punk -estetiikka olivat tämän vuoden näytöksessä vahvasti esillä. Klassista kauneutta näkyi vähemmän.
– Jotenkin kytken tämän tietoisen valinnan yleiseen poliittiseen tilanteeseen, sanoo Kemppainen. – Kun tasapäistetään, pitää koettaa erottua. Tuottaa vastakohtaa, poikkitaiteellista ja punkimpaa, hän sanoo.
Sini Saavala
Sini Saavala
Rolf Ekroth
Rolf Ekroth
Hedvig Collection
Luottotuotteet bäkkärillä
Hiuslookit viimeisteltiin Authentic Beauty Conceptin tuotteilla, jotka toivat hiuksiin kevyttä rakennetta, kosteutusta ja hallittavuutta.
– Authentic Beauty Concept toimi näytöksen virallisena hiussponsorina, ja yhteistyö tuntuu aina yhtä luontevalta, Kemppainen kertoo. -Käytän brändin tuotteita päivittäin työssäni, ja voin luottaa siihen, että ne toimivat juuri niin kuin lupaavat. Näytösten takahuoneissa mikään ei saa pettää, siellä tuotteet testataan kovimmissa mahdollisissa olosuhteissa, ja nämä ovat aina lunastaneet odotukset.
Hedvig Collection
Latimmier
Moniosaajien tiimi:
Näytöksessä nähdyistä hiuksista vastasi Miika Kemppainen yhdessä hiustiiminsä kanssa. Tiimiin kuului kahdeksan Authentic Beauty Concept -kampaajaa: Sirkku Lampinen, Fanny Kanninen, Iris Virtanen, Heidi Hänninen, Valma Forsell, Maija Harju, Konsta Kuvaja ja Katja Hämäläinen. Lisäksi hiustiimissä työskentelivät: Meron Laine, Tracey Idehen, Jonna Ojala, Panu Männikkö, Belicia Owusu Ansah, Liisa Lähdeaho sekä Hawa Kani.