Parturiasiakas on uskollinen asiakas
Partamuoti, maailman trendit, uudet palvelukonseptit, tyylitajuiset nuorukaiset, uskallus myydä, halu kouluttautua… ja ennen kaikkea osaavat ammattilaiset. Näillä eväillä parturiliikkeet nyt menestyvät.
Suomessa kouluttaudutaan perinteisesti parturi-kampaajiksi. Tämän perusteella voisi olettaa, että palvelu ja osaaminen on tasa-arvoista kaikille asiakkaille. Koulutuksesta ja ammattinimikkeestä huolimatta miesasiakkaat olivat lapsipuolen asemassa vuosikymmeniä, kun liikkeissä otettiin miesasiakkaita vastaan täytteeksi tai pikaisesti siihen hetkeen, kun permanenttiaine tai väri vaikutti naisasiakkaan päässä.
Viimeiset kymmenen vuotta ovat olleet suomalaisen parturikulttuurin murrosaikaa ja parturiasiakkaatkin saavat entistä helpommin toivomaansa palvelutasoa ja varmaa otetta hiustensa leikkaukseen. Alan kehityksen avuksi näyttävät tulleen maailmalta omaksutut tyylit ja alan kulttuurit sekä vaativat, trenditietoiset asiakkaat. Parhaat vinkit hiustrendeihin ovat jokaisen ulottuvissa. Ne löytyvät somesta tai kaverin päästä.
Palvellaan miestä
Shay:n varapuheenjohtaja ja M Roomin toimitusjohtaja Tero Hellgrén suhtautuu hiusalaan ja alan kehittämiseen intohimoisesti. Kolmekymmentäviisi vuotta alalla ollut Hellgrén sanookin ”elävänsä hiuskarvan varassa”. Hän on ilokseen voinut todistaa parturikulttuurin elpymistä.
– Viisitoista vuotta sitten parturibisnes oli kadonnut Suomesta. Nyt tilanne on toinen. Miesasiakkaat ovat kiinnostuneita ulkonäöstään ja vaativat kokonaisvaltaisempaa palvelua ja ammattitaitoa.
Silti edelleen on havaittavissa eroa naisten ja miesten asiakaskäyttäytymisessä. Miehille tarve päästä parturiin tulee ”vikkelämmin”, sillä parturikäyntiä ei suunnitella pitkälle tulevaisuuteen. M Roomin asiakkaille ajanvaraukseton hybridipalvelu vaikuttaa sopivalta, sillä viidenkymmenenkahdeksan liikkeen ketju palvelee Suomessa lähes 400.000 asiakasta vuosittain.
Viimeiset viisi vuotta ovat olleet Tero Hellgrénin mukaan räjähdysmäisen kasvun aikaa parturiliikkeiden määrän osalta, valitettavasti tarkkaa faktalukua pelkistä parturiliikkeistä ei ole saatavilla. Yleisesti hiusalaa tarkasteltaessa, Tilastokeskuksen tietojen mukaan, vuonna 2023 Suomessa oli reilu 11.000 y-tunnusta, joiden toimiala on parturi tai kampaamo, ja koko hiusalan liikevaihto oli noin 600 miljoonaa euroa. Erikoisen yhtälöstä tekee Hellgrénin mukaan se, ettei hiusala kokonaisuudessaan ole euroissa juurikaan kasvanut kymmeneen vuoteen. Kahdessakymmenessä suurimmassa kaupungissa parturikäynnin keskihinta on noin kolmessakymmenessäneljässä eurossa. Toki hinnoittelussa on paljon hajontaa.
Tero Hellgrén iloitsee kuitenkin alan palvelun kehityksen suunnasta. Ennen asiakas jäi usein ilman hiustenpesua ja keskustelu rajoittui siihen, tehdäänkö niska rajalla vai ilman, jätetäänkö hiuksia korvan päälle vai ei. Asiakas oli usein ulkona liikkeestä jopa kymmenessä minuutissa. Nyt parturin tuolissa viihdytään keskimäärin puoli tuntia, toki monissa tapauksissa pidempäänkin riippuen asiakkaalle tehtävistä palveluista.
Parturiasiakkaan ostopotentiaali – suosittele ja sinulta ostetaan!
Tukkuliike Komea Stock Oy:n toimitusjohtaja Sanna Heino seuraa läheltä, miten kiinnostus miehille suunnattuun kosmetiikkaan on kasvanut. Komea Stockin asiakkaita ovat hiusalan yrittäjät, oppilaitokset ja opiskelijat.
– Ennen käytössä oli yksi sampoo, mutta nyt ostetaan vahoja, partatuotteita, ihonhoitotuotteita ja parfyymeja. Aiemmin miesasiakkaisiin ei panostettu. Nykyisin miehet osaavat vaatia kuluttajina enemmän ja ovat tietoisia tyyleistä. Miehet ovat ylipäätään kiinnostuneempia satsaamaan omaan ulkonäköönsä, eikä se ole turhamaisuutta, Sanna Heino toteaa.
Sanna Heino päätyi itse hiusalalle, kun kaipasi elämäänsä pehmeämpiä arvoja työskenneltyään stressaavalla IT-alalla. Jo uransa alussa, liiketyössä, hän halusi keskittyä parturiasiakkaisiin. Heino koki parturituoliin istuvat miesasiakkaat mukaviksi ja rennoiksi, toisinaan kuin ”pieneksi breikiksi” työntekijällekin.
Sanna Heinon kokemuksen mukaan miesasiakkaat haluavat, että heille kerrotaan tuotteista, niiden ominaisuuksista ja käyttötarkoituksista. Heino näkee, että tuotemyynnissä on vielä paljon kasvuvaraa. Kaikki lähtee tuotteiden oikeasta esillepanosta ja myyntityöstä. Tuotetta pitää esitellä ja käyttää asiakkaalle.
– Mantrani myyntityössä koostuu kolmesta asiasta. Ensiksi: Kerro tuotteista asiakkaalle. Toiseksi: Käytä tuotetta niin, että asiakas näkee konkreettisesti, miten sitä käytetään. Kolmanneksi: Kysy asiakkaalta tarvitseeko hän tuotteen. Moni unohtaa nämä yksinkertaiset asiat, joilla myyntiä on helppo lisätä. Parturiasiakas ostaa niitä tuotteita, joita suosittelet, Sanna Heino kiteyttää.
Myös parturiliikkeen myyntihyllyn pitää olla kunnossa. Asiakasta kutsuva tuotehylly on helposti lähestyttävässä paikassa, siinä on riittävästi tuotteita, joita on helppo mennä tutkimaan. Ja kun asiakas on kiinnostunut, asiantuntijan on helppo auttaa häntä tekemään oikeita ostopäätöksiä.
– Parturin tehtävä on ohjata ja suositella. Tällä tuotteella saat muotoiltua, tällä hiuspohjan kuntoon ja tällä partakarvat aisoihin. Tuotesuosittelu on tärkeä osa parturin ammattitaitoa.
Parta ja muita karvoja
Kaikki karvat kaulasta ylöspäin kuuluvat parturille. Kysyntä lisäpalveluista, kuten kulmien siistimisestä, on lisääntynyt. Etevä parturi huomioi myös korvakarvat, joiden poistaminen voi olla asiakkaalle itselleen hankalaa.
Mutta miten on partaosaamisen laita? Parrasta kai parturin ammattinimikekin juontaa juurensa. Osataanko parrat ja pitääkö ne osata?
Tässäkin lajissa harjoitus tekee mestarin. Tero Hellgrén toteaa, että ammattikouluissa päästään tekemään vain vähän miesasiakkaita ja partoja. Koulutusta pitää silloin etsiä muualta.
Vuonna 2012 ammattikoulussa aloitettuaan Nikolaos Giakoumis pääsi heti kiinni parturibisneksen murrokseen. Samoihin aikoihin Suomessa syntyi uusia palvelukonsepteja ja erikoisliikkeitä vastaamaan myös parrakkaiden tarpeisiin. Kampaamosuvun vesa kuuli äidiltään, että vastaavaa ei ollut nähty meillä päin aikoihin.
– Parrat ja koneleikatut hiukset tulivat silloin isosti muotiin osin maahanmuuttoliikkeen myötä. Parturointi oli Suomessa ollut pitkään vähemmän tehty laji, Giakoumis sanoo.
Osa uusista liikkeistä kilpaili hinnalla ja riisutulla palvelulla, mutta rinnalle nousi myös ammattitaitoon panostavia tekijöitä. Parturointi ei ollut enää ”välityötä”, vaan vaativaa käsityötä.
Giakoumisin mukaan Suomessa genrejaottelussa ei mene selkeitä rajoja, mutta hän nostaa muutamia parturiliikkeiden tyylejä esimerkeiksi. Lähi-idästä tulevat parturit panostavat tehokkuuteen ja tekevät nopeaa muotoilua, vahauksia ja kulmien lankauksia. Eurooppalainen barber shop -kulttuuri tulee puolestaan Hollannista ja Briteistä. Nämä parturiliikkeet ovat ”maskuliinisia olohuoneita”, joissa tehdään lyhyitä, sliipattuja lookkeja ja estetiikka ammentaa tatuointimaailmasta. Itä- ja Etelä-Eurooppaa myöten suosittu, moderni parturimuoto on minimalistista ja miehistä. Afroparturit keskittyvät puolestaan tiettyihin kaupunginosiin ja houkuttelevat erityisosaamisellaan asiakkaita matkojenkin päästä.
Toiseksi murroskaudeksi suomalaisessa parturoinnissa Giakoumis mainitsee 2020-luvun jälkeisen ajan. Vahvojen ketjuliikkeiden rinnalla myös parturiliikkeiden erikoistuminen näyttää jatkuvan.
– Suomessa on nyt nuorille suunnattuja barber shop -henkisiä liikkeitä, joissa tehdään pörheämpiä tyylejä, Giakoumis kertoo.
Tero Hellgrén vertaa partojen osalta osaamistasoja yleislääkärin ja erikoislääkärin osaamiseen. Etevältä ja kouluttautuneelta parturilta saa varmemmin parrankäsittelyn kuin perusopinnot suorittaneelta parturi-kampaajalta.
– Parta on miehen meikki. Sen avulla voi muotoilla kasvoja ja leuan linjaa. Ammattilainen osaa myös neuvoa kotihoito-ohjeet, Hellgrén toteaa.
Välineet kondikseen ja koulutukseen
Nykyisin hiustenleikkauksiin ja parranajoihin erikoistunut Nikolaos Giakoumis on Prof Töölön osakas ja tekee liiketyön lisäksi koulutuksia Miraculosilla. Hän kutsuu itseään ”leikkaajaksi”, sillä värit eivät kuulu enää työportfolioon. Kouluttajana Giakoumisillä on selkeä näkemys hyväksi parturiksi aikovan marssijärjestyksestä.
– Ensin työkalut kuntoon. Tarvitset hyvän koneen ja hyvät sakset, siitä ei pääse yli eikä ympäri.
Kun perustason koulutus on kunnossa, voi opiskella parturimestariksi. Hän kannustaa myös tutustumaan bränditalojen koulutuksiin ja e-koulutuksiin. Syventävää koulutusta voi lähteä hakemaan maailmalta tai tutustua YouTuben videotarjontaan.
– Tutki, mitä tyyliä haluat tehdä. Klassisempaa oppii Hollannissa ja modernimpaa parturointia Lontoossa, Giakoumis vinkkaa.
Älä petä luottamusta
Vanhan sanonnan mukaan mies on uskollisempi parturilleen kuin puolisolleen. Tämä ei toivottavasti pidä täysin paikkaansa. Joka tapauksessa parturiasiakkaasta on mahdollista saada uskollinen kanta-asiakas niin parturiliikkeessä kuin parturi-kampaamossakin.
Sanna Heinon mukaan parturin valintaa ohjaavat monet tekijät. Niitä ovat muun muassa liikkeen rento ja mukava ilmapiiri, sijainti, autoilijoille kätevä pysäköintimahdollisuus, toimiva ajanvaraus, tuotevalikoima ja palvelun taso. Samoilla linjoilla parturin valintaan vaikuttavista tekijöistä on myös Nikolaos Giakoumis. Hän liputtaa erityisesti parturien taitotason puolesta.
– Asiakkaat pelkäävät huonoa kokemusta. Tutulle parturille tullaan varmuuden takia. Haetaan luottamusta. Parturiin saatetaan matkustaa kaukaakin. Hius on miehelle entistä tärkeämpi.
Entä pitäisikö perinteisten kampaamoiden unohtaa parturointi vai vahvistaa ja laajentaa osaamistaan?
– Olen erikoistumisen kannalla, mutta jos olet kiinnostunut parturoinnista, laajenna siihen. Pienellä paikkakunnalla se voi olla välttämätöntäkin, Giakoumis sanoo.
– Parasta on, jos parturi-kampaamossakin on erillinen parturipiste. Se on luvananto miehille siitä, että he voivat tulla liikkeeseen sisään. Se on tasa-arvoa. Mielestäni on myös silkkaa hulluutta sanoa rahalle ei kiitos, Sanna Heino pohtii.
Parturialalla on loistavat mahdollisuudet jatkaa kasvuaan, sillä toivo elää tässäkin asiassa nuorisossa. Nuoret miehet panostavat pukeutumisen lisäksi myös tuoksuihin ja haluavat näyttää hyvältä jokaista hiuskarvaa myöten.
– Miestä ei saa aliarvioida asiakkaana. Teknisesti ajatteleva mies uskoo suosituksia, eikä lähde etsimään vain halvinta vaihtoehtoa, Tero Hellgrén summaa.
Barbers’ Bestsellerit eli aineet, joilla asiakas pidetään (kotonakin) tyytyväisenä
Käytä tuotetta näkyvästi asiakkaasi hiuksiin/partaan/kasvoille ja selitä työtä tehdessäsi miksi pidät juuri tätä nimenomaista tuotetta asiakkaalle erityisen sopivana.
Seerumi joka hoitaa, vahvistaa ja kosteuttaa
Tuotteessa yhdistyvät hiusseerumin ja hoitonesteen parhaat puolet. Allantoiinia, bisabololia, E-vitamiinia ja pantenolia sisältävä koostumus vahvistaa, hoitaa ja kosteuttaa kuivia hiuksia sekä partaa. Se myös rauhoittaa hiuspohjaa ja tuoksuu raikkaasti sitrukselta, laventelilta ja tonkapavulta.
Stmnt, Serum 150 ml. Lisätiedot ja tilaukset: Henkel Beauty Care -edustaja tai p. 0800 136 370
Muotoiluvoiteesta tuki kiharalle
Tämä tuote korostaa, erottelee ja tukee miehistä kiharaa sekä kesyttää pörröiset ja karkeat hiukset. Se tekee hiukset pehmeiksi ja hoidetun tuntuisiksi ja vähentää sähköisyyttä. Kermaisen täyteläinen koostumus. Sisältää arganöljyä sekä kasvipohjaisia vahoja.
Stmnt, Curl Cream 150 ml. Lisätiedot ja tilaukset: Henkel Beauty Care -edustaja tai p. 0800 136 370
Hyvä pito hiuspuuterilla
Muotoilurutiineja murtava puuteri levittyy tasaisesti hiusten tyvelle asti ja muuttuu käsin muotoilemalla puolimataksi vahaksi. Antaa joustavaa tukea, tuuheutta ja keskivahvan pidon. Ei tahmaa ja on helppo pestä pois. Ripotellaan kuiviin hiuksiin kuten puuteria. Työstäessä hiuksia käsin tuote muuttuu vahamaiseksi. Muotoillaan kuten vahalla. Tuotetta voi myös käyttää kuin vahaa, hieromalla sitä ensin käsien välissä ennen levitystä. Staygoldin nimikkotuoksu: sitrus, veden ja puun vivahtein.
Stmnt, Wax Powder 15 g. Lisätiedot ja tilaukset: Henkel Beauty Care -edustaja tai p. 0800 136 370
Nopeasti parta kuosiin. Öljyllä.
Kevyeltä tuntuva partaöljy, joka imeytyy nopeasti jättämättä rasvaista tunnetta partaan tai iholle. Partaöljy suojaa ja kosteuttaa partaa ja ihoa sen alla, ja ehkäisee tällä tavoin yleistä parran kutinaa. Partaöljy soveltuu erinomaisesti käytettäväksi ennen töihin lähtöä tai ennen tärkeitä treffejä, kun parta pitää laittaa nopeasti kuosiin. Se ei tee parrasta liian rasvaista.
Nõberu Stockholm, Beard Oil Heavy Tobacco Vanilla 30 ml. Lisätiedot ja tilaukset: www.pro.fourreasons.fi, aspa@ fourreasons.fi tai [email protected]
Partaöljystä helpotus herkkäihoiselle
Tämä öljy lisää runsaasti kosteutta ja ravitsee sekä ihoa että partaa. Öljy pehmentää partakarvat, antaa parralle kiiltoa ja kosteuttaa ihoa. Kosteuttava manteliöljy, pehmentävä aprikoosinsiemenöljy, ravitseva rypälesiemenöljy, tasapainottava auringonkukkaöljy, antioksidanttinen mustakuminansiemenöljy ja suojaava arganöljy luovat täydellisen tasapainoisen ihon. Partaöljyssä on raikas sitruksen ja yrttimyskin tuoksu.
IdHAIR, Beard Oil pre- & after Shave 30 ml. Lisätiedot ja tilaukset: id-hairpro.fi tai 010 279 9000
Pomminvarma cocktail
Jos pitäisi valita yksi hiusten muotoilutuote loppuelämäksi, se on tässä! Monipuolinen, helppokäyttöinen, moneen tyyliin ja hiuslaatuun taipuva pomminvarma hiusvaha, jossa lempeän sitruksiset aromit yhdistyvät pirskahdukseen inkivääriä luoden maskuliinisen raikkaan kokonaisuuden. Mehiläisvahaa ja kaoliinia sisältävä hiusvaha antaa hiuksiin mukavan napakan pidon ja luonnollisen kiillon.
BRBR, Morning Mule Molding Wax 100 ml. Lisätiedot ja tilaukset: komeastock.fi, [email protected] tai 050 372 1425
Mattavaha vahvaan pitoon
Erittäin vahva ja mattainen vaha, jolla mutoilet hiukset vaivattomasti ja nopeasti. Pitokerroin 10, kiiltokerroin 2.
Keune, 1922 Premier Paste 100 ml. Lisätiedot ja tilaukset: [email protected], www.kinnunen.fi tai 010 680 1000
Piikkiparran pehmentäjä
Voimakas öljyseos täydelliseen parran hoitoon ja viimeistelyyn. Sisältää manteliöljyä, joka pehmentää, kosteuttaa ja antaa luonnollisen kiillon. Sisältää myös aprikoosinsiemenöljyä ja avokadoöljyä. Käyttö: Hiero öljyä parralle pehmentämään piikikkyyttä, tuomaan kiiltoa ja kosteuttamaan ihoa. Pitokerroin 2, kiiltokerroin 10.
Keune, 1922 Beard Oil 50 ml. Lisätiedot ja tilaukset: tilaukset@ kinnunen.fi, www.kinnunen.fi tai 010 680 1000
Luottoshampoo pitää hyvänä
Tämä shampoo on niin hellävarainen, että voit käyttää sitä joka päivä. Se puhdistaa ja hoitaa hiukset, parran sekä vartalon. Sisältää sekä kreatiinia, joka vahvistaa hiusta että bambu-uutetta. Sopii käytettäväksi kaikille hiustyypeille.
Keune, 1922 Essential Shampoo 250 ml. Lisätiedot ja tilaukset: [email protected], www.kinnunen.fi tai 010 680 1000
Nestekierron tehostajaksi kasvoille
Erityisesti miehen iholle suunniteltu kosteuttava ja virkistävä kasvogeeli. Kofeiinilla ja Baobab -uutteella rikastettu koostumus antaa iholle elinvoimaa, kiinteyttä ja miellyttävää raikkautta. Kofeiini lisäksi stimuloi ihon mikroverenkiertoa ja ehkäisee nesteen kertymistä. DEPOT tarjoaa parturimaailman kattavimman valikoiman tuotteita hiuksille, parralle ja ihonhoitoon. Minimalistisen tyylikkäissä tuotteissa käytetään vain tarkoin valittuja, laadukkaita raaka-aineita ja niissä on miedot ja miellyttävät tuoksut.
DEPOT No. 805 No Hang Over Face Gel 50 ml. Lisätiedot ja tilaukset: komeastock.fi, [email protected] tai 050 372 1425
Miehekkäästi ja ilman kiillon häivää
Liquid Death -lähdevettä, arganöljyä ja aloe veraa sisältävä pomade tarjoaa todella voimakkaan pidon ilman kiillon häivääkään. Omenasalsalta tuoksuva vesiliukoinen mattaihme sopii kaikille hiustyypeille ja antaa hiuksiin rouheaa rakennetta ja erottelevuutta, jota on helppo työstää päivän mittaan.