Pinni Lukijatutkimus: ”Aina samat naamat.”
Onko? Ainako samat?
Sukua ”samoille naamoille” on pääkaupunkikeskeisyys.
”Liikaa pääkaupunkiseudun korostusta”
”Jalkautukaa maakuntaan! Pieniä kampaamojakin löytyy”
”Kaikki ei ole Hesa -glitteriä!”
”Elämää on Helsingin ulkopuolellakin”
Kuten vaalien jälkeen: Kansa on puhunut. Pulinat pois. Vuoden lopulla tehdyn lukijatutkimuksen palautteita lukiessamme ymmärsimme Pinnissä miten muutos, jota me olemme luulleet näkyväksi, tulee huomatuksi hitaasti.
Pinni päätti 2020-luvun alussa etsiä uusia kasvoja ja nostaa esiin enemmän maakuntien taitajia. Alan kilpailuja voittavat ja omia kokoelmiaan julkaisevat kuitenkin pitkälti samat henkilöt vuodesta toiseen. Koska esikuvia ja johtotähtiä tarvitaan, on kaikkien etu että roolimallien tutut naamat näkyvät Pinnissä.
Eli jatkossa tiedossa on uutta, tuttua ja lainattuakin, sillä myös kansainvälisyys sisällössä lisääntyy.
Uudet palstat, kuten Mitä kuuluu, Muhos? ja Ma-Mu ovat tuoreimpia esimerkkejä maakuntien taitajien esiin nostamisesta. Helsingissä on eniten kampaamoja, mutta myös suosikki Miljöön kamera kiertää nykyisin ympäri maata.
Pinnille etätyö on ollut siunaus. Nykyisin on mahdollista tehdä haastattelu kasvokkain, vaikka oltaisiin satojen kilometrien päässä. Toimittajan lähettäminen Muhokselle tulisi pienelle ammattilehdelle liian kalliiksi.
”Tapahtumasivut, ihmiset skumppalasit käsissä eivät edistä alaa millään lailla. Enemmän juttuja ja teemoja, joista alamme ihmiset saisivat oppia. Muuten hyvä lehti.”
SAMAAN SARJAAN ”samojen naamojen” kanssa asettuu moite juorupalstoista. Pienikuvaiset tapahtuma-aukeamat, jotka vielä kymmenisen vuotta sitten olivat olennainen osa Pinnin sisältöä, vähenivät ensin hiljalleen ja lopulta jäivät kokonaan pois.
Skumppaa toki juodaan edelleen, mutta tapahtumien ja erilaisten palkintomatkojen määrän jatkuvasti vähentyessä skumppakuvia ei oikein kerry julkaistavaksi. Pinnin NHS Gaala tekee parhaansa ylläpitääkseen perinteitä, samoin yhdistykset ja HOF juhlineen, mutta vanhat ajat eivät enää palaa. Tapahtumat ovat kuitenkin alan yhteishengelle tärkeitä ja tapahtumasivut, silloin kun tapahtumia on, tutkitaan tarkkaan. Siksi Pinni on iloinen jokaisesta gaalakuvasta. Printti-lehden kalliiden tuotantokustannusten vuoksi kuvasato keskitetään nykyisin digi-Pinniin, onhan matka- ja bilekuvia muutenkin totuttu etsimään kännykästä. Eli Eläköön tapahtumasivut. Lähettäkää vain kuvia.
Siinä olivat Pinnin lukijoiltaan saamat moitteet: samat naamat, pääkaupunkikeskeisyys ja juorupalsta. Muuten tuli suurimmaksi osaksi kehuja ja kehoituksia jatkaa samaan tyyliin:
- ”Lehti on tyylikäs ja kestää monetkin selaukset. Laatutavaraa.”
- ”Aiheet mistä kirjoitettu on ollut mielenkiintoisia ja ajan hermolla! Lisää hyvän mielen asiaa.”
- ”Tykkään Pinnin henkilötarinoista. Jatkakaa samaan malliin.”
Miljöö on suosikki
Epävirallisen Mikä on Pinnin suosituin palsta?-kilpailun voitti Miljöö. Se keräsi hiuksenhienosti enemmän mainintoja kuin Hiustrendit/Hiusmuoti, Luottokampaaja ja Pesupaikka, jotka hengittivät aivan sen niskaan.
Miljöön ykkössija selittyykin helposti. Rauhallinen, tyhjä ja tyylikäs kuvasto antaa ideoita muillekin kuin niille, jotka suunnittelevat oman liikkeensä uudistamista.
Yleisesti ottaen näyttää siltä, että kaikilla vakiopalstoilla on lukijansa. Yksi tykkää Luottiksesta ja toinen Työparista.
Yksi Pesupaikasta, toinen Kauneudesta. Trendit, hiuskuvat ja ne inspiroivat henkilöhaastattelut, kaikki nousivat vapaissa kommenteissa jatkuvasti esiin.
Mitä lisää? Mitä enemmän? Hiusmuodin editointiin ehdotettiin mm. seuraavaa:
- ”Enemmän normaalia asiakkaille tehtävää kampaus/leikkaus kuvaa.”
- ”Kuvia suomalaisille hiuksille sopivista leikkauksista.”
- ”Kannessa voisi olla suomalaisten töitä enemmän.”
- ”Hiustrendejä myös miesten osalta ja lasten muotia ois kiva myös nähdä, naisia unohtamatta. Toki nämä ”sukupuolettomat” trendit ovat myös ok. Lyhyiden hiusten trendejä, värejä ois kiva myös olla… itse en tee juuri lainkaan pitkiä hiuksia.”
Toivomuslistalla yrittäjäaihe
Mitä toivoisit lisää? -kysymykseen tuli siihenkin selkeä voittaja: Yrittäjyysaihe. Hyvänä kakkosena: Hiusalan tilanne.
Joka numerossa oleva vaihtuva Teema on Yrittäjä-aihe, mutta lisää kaivataan.
Voimme iloksemme ilmoittaa, että PINNI syyskuun numeron teema on Menestyvä kampaamoyrittäjä.
Ehdotukset, kuten: ”Enemmän sisältöasioita kampaamobusineksesta”, ”Pureutumista ammatillisiin asioihin syvemmin” tai ”Pohtimista yleisesti alan kipukohdista, vaikeiden asiakkaiden kohtaamista, miten kannustaa muita kollegoita ja vaalia yhteisöllisyyttä. Miten osoittaa toisista välittämistä, ei kilpaillen vaan nostaen toista nähdyksi”, kiteyttävät lukijoiden yhteisöllisiä toiveita, joihin yhteinen media voi auttaa löytämään vastauksia.
”Mitä suomalaisille kampaajille kuuluu? Onko heillä menestystä.” (Oletamme, että vastaaja ei tarkoita tässä kilpailumenestystä. Toim huom.)
”Haastatteluja sopimusyrittäjistä ja opiskelijoista. Mitä näkemyksiä opiskelijoilla on, mitä he odottavat, jotta jäisivät alalle…”
Lausumme lämpimät kiitokset kaikille kyselyyn vastanneille. Otamme palautteen tosissamme ja pyrimme olemaan odotustenne arvoisia. Myös jatkossa.