Pinni on jo vuosia jakanut ammattihiuskosmetiikan Vuoden paras-palkintoja. Niin teimme taas tänä vuonna, ja kymmenen hiusbränditaloa vastaanottivat ylpeinä ja tyytyväisinä ansaitut palkintonsa. Pinni ei palkitse pelkästään bränditaloja, vaan samalla myös jokainen palkittava brändituote saa terveiset hiusammattilaisilta ja kampaamo- ja parturikuluttajilta, jotka tuotteita ostavat ja käyttävät. Tuomareina on Pinnin toimituksen lisäksi kauneustoimittajia ja hiusammattilaisia. Näin siis koko hiusala saa huomiota ja tunnustusta näinä kovin aikoina. Pienimuotoinen, juhlava palkintohetki syyskuisena perjantai-iltapäivänä yhdisti hiusalan bränditalot samaan tilaisuuteen kahden vuoden koronan aiheuttaman eristäytymisen jälkeen. Tunnelma oli vapautunut ja kollegiaalinen. Positiivinen mieliala oli yhteinen, tunnelin päässä on valoa.

Palkinnon saajien ja meidän jakajien iloa himmensi, että samaan aikaan, kun palkintojuhlamme oli vielä kesken, Instagramissa toimiva, hiusammattilaisista koostuva ryhmä nimeltään Hairdressers of Finland/HOF julkisti avoimen kirjoituksen Pinnille (10.9.). Siinä lehtemme saa paheksuvaa kritiikkiä siitä, kun jaamme palkinnot Vuoden paras Naisten- ja Miesten-tuotteille. Kirjoittajat huomauttavat, että ”Tänä päivänä elämme yhteiskunnassa, missä sukupuolittunut markkinointi ei ole hyväksyttävää. Suomen laissa on kiellettyä syrjintä sukupuoleen perustuen”. Tällä lauseella HOF tuomitsee Pinnin lisäksi välillisesti myös tuotevalmistajat, kuluttajat ja hiusammattikollegat, jotka näitä naisille ja miehille valmistettuja ja markkinoituja tuotteita ostavat ja myyvät.
Korostaakseen sanomaansa HOF oli kaapannut postaukseensa kuvan Pinnin Vuoden paras-logosta, jonka ylle on paksulla punaisella maalimaisella sudilla vedetty valtava rasti.
Nämä HOF-kirjoittajat eivät suinkaan iloinneet hiusalan ainoasta bränditalot huomioivasta tilaisuudesta tai onnitelleet palkintojen saajia, vaan käänsivät hyvää tarkoittavan, alalle positiivista nostetta tuovan juhlatilaisuuden päälaelleen.

Vastauksena HOF:ille:

Pinnillä on kaikessa toiminnassaan ehdoton nollatoleranssi sukupuoleen perustuvalle syrjinnälle. Lehdessämme on aina vuosien  ajan ja aivan alusta asti tuotu esiin elämän moninaisuus ja rikkaus, jossa ei suljeta ketään pois mistään syystä. Muotikuvissamme niin printissä kuin somessa on aina ja vuosia esiintynyt kaikennäköisiä, -värisiä ja -kokoisia ihmisiä. Kilpailuissamme on ollut malleina kaiken sukupuolisia, myös kilpailijoina. Artikkeleissamme ovat äänensä kuvineen saaneet kaikki ihmiset, kokivat he sukupuoli-identiteetikseen minkä tahansa. Työyhteisömme on moninainen ja ikähaarukaltaan kaiken kattava. Tiedämme missä mennään, ja mikä on sallittua. Kuten Pinni on ilmoittanut, emme suvaitse lehdessämme emmekä sosiaalisessa mediassa minkäänlaista viha- tai syrjimiskulttuuria. 

Koska me emme tunne, eikä pyynnöistämme huolimatta meille ole kerrottu HOF-nimen takana toimivia ihmisiä, haimme tietoa netistä. HOF.fi-niminen  julkinen nettisivusto paljastaa, että kyseessä on kaupallisesti toimiva yhteisö: Olemme nopeasti kasvava sosiaalisen median alusta, joka kokoaa yhteen kaikki hiusalan ammattilaiset kuvien ja ammatillisesti hyödyllisen sisällön äärelle. Tutustu alla esimerkkihinnastoomme. Kysy myös lisää erilaisista palveluistamme, annamme mielellämme juuri teidän tarpeisiin kohdistetun tarjouksen! Yhteistyö voi olla esimerkiksi: haastattelu, vierailu koulutuskeskuksella tai tukkumyymälässä, tuote- tai tekniikkakoulutus, uutuuden esittely, kilpailu, ”markkinointitutkimus”. Tukkuriluettelon hinta / vuosi: xx€”

Koska HOF:in toiminta on kaupallista, on hämmentävää, kuinka he haluavat mustamaalata alan ainoaa hius- ja kauneusalan ammattilehti Pinniä, joka on aina toiminut vain ja ainoastaan alan parhaaksi. HOF on jo aiemmin hyökännyt Pinniä vastaan julkaisemalla täysin paikkaansapitämättömän ja valheellisen postauksen. Senkin jälkeen Pinni on halunnut tehdä yhteistyötä ja tarjonnut sitä, mutta HOF on siitä kieltäytynyt. 

Pinnillä ei ole mitään sitä vastaan, että hiusalalle tulee uusia toimijoita. Päinvastoin. Monipuolisuus rikastuttaa hiusalaa. Me olemme Pinnissä yli kolme vuosikymmentä tehneet täysin omaa työtämme tavalla, joka on laajalti hyväksi tunnustettu. Perusteeksi riittänee, että olemme puolueettomalla ja rehellisellä sekä avoimella toiminnallamme matkalla juhlimaan ensi vuonna täyttyvää 35. julkaisutaivaltamme. Kiitos siitä kuuluu suomalaiselle hiusalalle, jonka ihmisiä ja toimintaa emme koskaan ja missään väheksy. 

Mitä tulee Pinnin jakamiin naisten ja miesten tuotepalkintoihin, hiusalan tuottajat maailmalla ja Suomessa valmistavat ja markkinoivat tuotteita näillä kategorioilla edelleen. Uskomme, että he tekevät sen täysin vilpittömin aikein ja syrjimättä mitään muita sukupuolia. Me toivomme, kuten varmasti HOF:kin, että hiusalan teollisuus alkaisi ottaa näkyvämmin markkinoinnissaan ja tuotevalmistuksissaan huomioon myös sukupuolten moninaisuuden.  Myös Pinni terävöittää tässä toimintaansa.

Suomessa laki kieltää parturi- ja kampaamoalan (ainoana maailmassa) palveluhinnoittelun nais- ja mies -sanoilla ja ne on korvattu joko aikahinnoittelulla tai parturi – ja kampaamopalvelut -käsittelyillä. Suomen laki ei toistaiseksi kiellä mainostamista naisille tai miehille, oli tuotteena mikä tahansa, eikä sitä katsota sukupuoliseksi syrjinnäksi.

Pinni julkaisi tammikuussa 2018 pääkirjoituksen, jossa päätoimittaja Rainer Nyman otti näyttävästi kantaa sukupuolten moninaisuuteen.

Toivomme sydämestämme HOF:lle kaikkea hyvää ja iloisempaa asennetta elämään ja hiusalaan, josta löytyy heille varmasti muutakin puheenaiheita kuin Pinni.
Me mielellämme kyllä kerromme jatkossakin Pinnin toiminnasta avoimesti ja rehellisesti nimillämme ja kasvoillamme niin sosiaalisen median kanavilla kuin printtilehdesämme. Emme hauku emmekä syyllistä muiden toimintaa, vaikka olisimme mitä mieltä tahansa. Perusteltu kritiikki on aina tervetullutta, sitä osaamme ottaa vastaan ja parantaa toimintaamme, mikäli sellaiseen on lukijan mielestä tarvetta. Kuten olemme tehneet jo kohta 35 vuotta – ammattilaisen apuna ja hiusalan hyväksi.

Ja lopuksi vielä varmuuden vuoksi: Pinni sanoutuu jyrkästi irti kaikesta sukupuolisesta syrjinnästä eikä hyväksy minkäänlaisia perättömiä syytöksiä aiheesta.

Jatkossa keskitymme edelleen omaan työhömme Pinnin parissa ja päätämme tämän aiheen tähän.

Rauhaa ja rakkautta sekä positiivista asennetta syksyyn!

Helsingissä 16. syyskuuta 2021.

Pinni-lehti

Jukka Perkonsalo, toimitusjohtaja
Hannu Perkonsalo, kustantaja
Rainer Nyman, päätoimittaja
Pia Paalasvuo, toimituspäällikkö
Meri Mäkinen, myyntijohtaja
Kristiina Grönlund, asiakaspalvelupäällikkö
Veerti Koski, markkinointi ja viestintä