Pinnin IG-livestä vinkit tukihakemusten tekoon: kaksi tukea saanutta yrittäjää kertoo
Pinnin IG-livehaastatteluissa kuullaan parturi-kampaajia ja hiusalan muita ammattilaisia viikoittain vaihtuvin vierain. Neljännessä Pinnin Instagram livehaastattelussa vieraina oli kaksi koronakriisiin rahallista tukea saanutta yrittäjää: M Roomista yrittäjä Toni Kylätasku, jonka johtama parturiketjuliike sai Business Finlandilta 98 000 euron tuen sekä Sevil Maralija, jonka yritys Lady & Gentleman sai ELY-keskukselta 7200 euroa liiketoiminnan kehittämiseen ja laajentamiseen. Livelähetyksessä haastattelijana toimi Pinnin toimituspäällikkö Pia Paalasvuo.
Miesten parturiliikeketju M Room perustettiin 12 vuotta sitten. Ketjun perustajat Toni Kylätasku ja Petri Sipiläinen ovat kehittäneet yrityksen liiketoimintaa ja teknologiaa kehityksen tueksi koko yrityksen olemassaolon ajan. Business Finland ja eri tukien ja lainojen hakuprosessi onkin kaksikolle tuttu jo aiemmista hakukerroista.
Vuonna 2013 M Room haki ensimmäistä Tekesin (nykyinen Business Finland) tukirahoitusta ja sai myönteisen päätöksen kauneusalan ensimmäisenä toimijana. M Room onkin onnistunut raivaamaan tietä myös muille kauneus- ja kampaamo alan yrityksille, kun heidän myötään ymmärrys alan toiminnasta on kasvanut myös rahoituspäätöksiä tekevien Business Finlandin virkamiehien suuntaan.
– Muistan kesän 2013 kun jouduin rautalangasta vääntämään, kuinka hiusalalla ollaan innovatiivisia ja yritystoimintaa voidaan kehittää kuten muillakin aloilla, Toni muistelee.
Hanke, jolla M Room nyt haki tukea on osa isompaa kokonaisuutta, joka heillä on suunnitteilla.
– Haimme jo aiemmin rahoitusta isompaa kokonaisuutta varten, mutta tämä hakemus ei mennyt läpi. Kun haettavaksi tuli koronakriisiavustukset, päätimme ottaa kokonaissuunnitelmasta tietyn osan, joka sopi tähän hetkeen täydellisesti. Perussuunnitelma oli siis valmiina. Tämän uuden työn avulla vahvistamme kansainvälisyyttämme ja muutamme palveluympäristöämme niin, että liikkeissämme maksaminen viedään vahvasti mobiiliin. Tämä tarkoittaa, että tulevaisuudessa M Room -liikkeissä ei ole kassoja lainkaan, Toni avaa tulevaisuuden suunnitelmia.
Monia hakuprosesseja läpikäynyt Toni tietää, että koronasta johtuva kriisitilanne on nyt yksinkertaistanut tukien hakuprosessia. Tuen hakemista on näin haluttu helpottaa. Silti tuen hakuprosessi on aina hankala ja Toni kannustaakin ihmisiä kysymään reilusti neuvoa, jos tuen hakemisen solmut eivät aukene.
– Minäkin autan mielelläni kaikessa, joten olkaa vain yhteydessä, jos tarvitsette apua, Toni kehottaa.
Myös tukia myöntäviltä tahoilta löytyy Tonin mukaan apua, kunhan vain kysyy.
– Yritystoiminnan säilyminen on sekä hakijan että tuen myöntämän tahon yhteinen tahtotila. Se on virkailijallekin voitto, kun hakemus on tehty hyvin ja sen voi hyväksyä samalla tietäen, että tuki todella auttaa yritystä kehittymään tai nykytilanteessa ylipäätään selviytymään, Toni muistuttaa.
Toni myös vakuuttaa, että kun kerran on saanut tukihakemuksen läpi, on kaikki jo helpompaa seuraavalla kerralla.
– Kun tukea myöntävän tahon virkailijat ja tapa toimia on tuttu, helpottaa se jo suuresti molemminpuolista ymmärrystä.
Tonin vinkit, jotka heillä on opittu tukien hakemisesta:
- Pohdi aidosti tekemisen kannattavuus.
- Hanki tukea ja sparrausta ulkopuolelta.
- Budjetointi on tärkeää hahmottaa hyvin.
- Täytyy muistaa, että tukihakemuksia käsittelevät virkamiehet, joiden ajatusmalli on erilainen kuin luovilla ihmisillä.
- Hankeessa on ajateltava laatikon ulkopuolelta ja myös pidemmän tähtäimen toimintaa.
Parturi-kampaamo Lady & Gentleman on nuori, kolme vuotta vanha perheyritys. Sevil Maralija iloitsee, että he saivat 7200 euron tuen ELY-keskukselta koronakriisin aiheuttamaan asiakaskatoon. Konkreettisesti tuki auttaa muun muassa palkanmaksuun. Liikkeessä on yksi työntekijä.
Tuen hakumahdollisuus avautui 31.maaliskuuta ja Sevil sai tietää tuesta Suomen yrittäjien ylläpitämästä Facebook-ryhmästä. Ensikertalaisena hän pyysi apua yritysneuvojalta ja kirjanpitäjältään, kun hakemuksessa kysyttiin tuloja ajalta 2018-2019 sekä arvioita 2021-2022 tuloista.
Sevil yllättyi, kun hakemukseen tuli nopeasti päätös.
– Päätös tuli kahden viikon sisällä, pääsiäisen pyhinä. Nopeammin kuin oletin, Sevil iloitsee.
Sevil uskoo, että koronakriisi on madaltanut kriteerejä, joilla hakemukset menevät läpi. Heidän kohdallaan hakemuksessa piti vain osoittaa, että koronaviruskriisi on vaikuttanut asiakasmääriin.
– Hakemuksen teko oli näin ensikertalaiselle silti todella hankalaa. En oikein osannut perustella hakemusta muuten, kuin että asiakaskato on ollut todellinen ja meillä on vaikeuksia selvitä. Onneksi tällainen ihan tavallinen perustelu riitti ja sain lähes koko summan, mitä hain, Sevil kertoo.
Sevil haki ELY-keskukselta tukea 10 000 euroa. ELY-keskuksella oli kuitenkin tehty laskelmat, joissa arvio tarvittavasta tuesta oli laskettu 7200 euroon.
– Tottakai olen tästäkin hyvin kiitollinen. Veikkaan, että ELY-keskuksella osattiin kyllä laskea tuen tarve lähettämieni paperien perusteella paremmin kuin mitä minä osasin, Sevil naurahtaa.
Samaan hengenvetoon Sevil kuitenkin toteaa, että nyt myönnetty tuki toimii vain hätävarana, luultavasti toukokuun loppuun.
– En ollut hakuvaiheessa varma, kannattaako minun hakea tukea koronakriisiin vai yrityksen kehittämiseen. Nämä olivat kaksi eri hakuvaihtoehtoa. Sain neuvoa ELY-keskukselta, että ensin kannattaa hakea pikaista tukea koronakriisiin ja tästä kuukauden päästä varsinaista kehitystukea, jos tarvetta on.
Uuden, nimenomaan yritystoiminnan kehittämiseen tarkoitetun tuen hakeminen vaatisi Sevililtä kehittämisidean kirkastamista ja laajempaa hakemusprosessia.
– Olen miettinyt kehittymistä ja ajatellut liiketoiminnan laajentamista uusiksi yrityksiksi sekä uusien työntekijöiden palkkaamista. En kuitenkaan halua kiirehtiä, Sevil hymyilee.
Kuinka pääset katsomaan PINNIn sisältöjä koronateemalla?
PINNI livelähetys #ammattilaisenavuksi torstaina 16.4.2020 oli neljäs Instagramissa @pinnilehti kanavalla nähty hiusalan asiantuntijoiden haastattelu – tarjolla on nyt viikottain kaikille avoin live, joka on myös katsottavissa tallenteena aina 24 tuntia suoran lähetyksen jälkeen. Tulevista IG-lähetyksistä kerromme myös PINNI Facebook-sivulla, tervetuloa kuulolle & kommentoimaan jälleen seuraavan ajankohtaisen teeman äärelle! Kaikki Pinni.fi-sivustolla julkaistut jutut koronateemalla löydät kootusti pinni.fi/korona.
Seuraavassa PINNI-lehden numerossa 4/2020 on mukana korona-spesiaali, jossa kerromme tarkemmin myös IG-livelähetystemme teemoista. Tilaamalla hiusalan ammattilaisille suunnatun PINNI uutiskirjeen saat 30.4. ilmestyvän PINNI 4/2020 digilehden lukuoikeuden maksutta: uutiskirje.pinni.fi