tietokone meikkien ja kukkien ympäröimänä

Afrikan tasangoilla pilkkujaan huippunopeudella ulkoiluttavan kissaeläin gepardin suomensukuinen pikkuserkku Wepardi haluaa olla kuin kaukainen sukulaisensa: ketterä ja tehokas, mutta ei se äänekkäin ja isoin tekijä savannilla. ”Safarin nopein” onkin Wepardin tunnuslause.

Wepardin perusajatuksena on jo 24 vuoden ajan ollut tuottaa räätälöityjä, helposti ymmärrettäviä verkkopalveluita suunnittelusta ylläpitoon, ohjelmistojen tuotantoon ja digitaaliseen markkinointiin.

– Arvojemme perustana on aito, rehellinen ja palvelualtis asenne. Haluamme aidosti ymmärtää asiakkaitamme ja heidän liiketoimintaa, Wepardin toimitusjohtaja Christina Daous kertoo.

Haastattelussa Christina puhuu hius- ja kauneusalasta kuin omasta ydinosaamisestaan, vaikka ei hiusalan opintoja omaakaan. Taustatyötä on siis tehty ja hius- ja kauneusalan kiehkuroita ovat avanneet myös alalla olevat ystävät ja asiakkaat.

– Meillä on jo paljon asiakkaita hius- ja kauneusalalta ja olemme siksi siellä vahva tekijä. Ymmärrämme ensikättelyssä tarpeet, mitä alan ihmisillä on omia kotisivuja rakennettaessa. Tavoitteemme onkin ratkaista haasteet parhailla ja edullisimmilla työkaluilla.

Wepardi työstää verkkosivuja pääasiassa WordPress-alulla, joka antaa lähes rajattomat mahdollisuudet tehdä verkkosivuille erilaisia sisältöjä ja palveluita.

– Tehtävänämme on tarjota oikeat työkalut haluttuun tarpeeseen. Yksi haluaa yksinkertaiset sivut logolla ja yhteystiedoilla, toinen taas sivustoon upotetun ajanvarausjärjestelmän, videoita ja asiakaspalvelua reaaliaikaisesti. Siksi se ratkaisu, mikä naapurikampaamossa on, ei välttämättä sovikaan itselle, Christina sanoo ja vertaakin verkkotyökalujen käyttöä osuvasti kampaaja-parturin luottovälineeseen saksiin.

– Jos työvälineet eivät ole kunnossa, voi työn tekeminen olla hyvinkin tuskaista. Jos on tylsät sakset, jotka vähän natisee ja vikisee, ei lopputulos on täydellinen eikä kukaan ole tyytyväinen. Ja vaikka olisikin täydelliset sakset, mutta ne eivät sovi käyttäjänsä käteen tai tarpeisiin, ovat ne turhat ja jäävät käyttämättä.

Verkkopalveluiden ostaminen voi olla monimutkaista puuhaa: on domain ja webhotelli ja pluginit ja päivitykset ja se koodaaminen. Jo parin päivän perehtymisellä ja minibudjetilla saa aikaiseksi perus verkkosivut, joita ei tarvitse viikoittain päivitellä, mutta jos aikaa eikä haluja tähän ole, voi Wepardista ostaa koko paketin suunnittelusta koodaamiseen ja ylläpitoon.

– Siksi on tärkeää ymmärtää asiakkaan tarpeet ja tarjota kokonaisuutta, joka toimii ketterimmin juuri tähän tarpeeseen. Tätä samaa työtä teemme omassakin yrityksessä: ovatko työkalumme niitä, mitä tässä hetkessä tarvitaan, vastaammeko tarpeisiin koko ajan muuttuvassa maailmassa ja edistävätkö järjestelmäratkaisumme liiketoimintaamme.

Wepardin perusti Christinan vanhemmat vuonna 1998. Christina kutsuu isäänsä hulluksi neroksi, jolla oli tapana syventyä uusimpaan teknologiaan ja vielä uskoa siihen, vaikka kukaan muu ei niin tehnyt.

– Vielä 1990-luvulla ei uskottu siihen, että kukaan tarvitsisi sähköpostia, koska kirjeissä tieto kuitenkin meni perille luotettavasti. Tai että tietokoneella tulisi luoda yritykselle omat verkkosivut sinne ihmeelliseen internettiin. Tälle asialle lähinnä hymähdettiin, Christina naurahtaa.

2000-luvun alussa syttyi kuitenkin verkkosivubuumi, missä silloin INT2000 -nimeä kantava Wepardi oli yksi maan harvoista ykköstekijöistä.

– Yritys lähti kasvuun vauhdilla, gepardin loikin. Pian päätimme laajentaa jo Viroonkin ja palkkasimme lisää väkeä.

Christina on yrittäjäperheen ainut lapsi, mutta kokee Wepardin olevan hänelle kuin pikkuveli, jonka kanssa vuodet ovat vierähtäneet niin leikkiessä kuin nahistellessa. Keväällä Christinan isä kysyi, jos tytär lähtisi vetämään yritystä kohti 2030-lukua.

– Olen ehtinyt tehdä töitä jo monella alalla, mutta aina tunnun palaavaan tietoteknisiin kysymyksiin ja koen intohimoakin tätä alaa kohtaan. Minun tehtävänäni on tänä päivänä varmistaa se, että kaikilla on parhaat työkalut ja verkkoympäristö oman työn tekemiseen: niin meillä Wepardilaisilla kuin asiakkaillammekin.