Redken & Miika Kemppainen & Fashion in Helsinki
L’Oréalin brändit yhdistyivät ensimmäistä kertaa osana Fashion in Finland -tapahtumia.
Fashion Week on käsite. Se tuo esiin suomalaisen muodin uudet kyvyt ja vahvistaa vanhoja.
Tämänvuotinen Fashion in Helsinki kutsuvierasnäytös keräsi lähes tuhat muodin ammattilaista ja harrastajaa Helsingin Shipyardille, jossa esiteltiin tunnettujen designereiden uusimpia muotiluomuksia.
Näytöksen kampauksista vastasi Redken ja toteutuksesta Miika Kemppainen. Näytöksen stylistina toimi Minttu Vesala.
TÄNÄ VUONNA muotinäytöksen hiukset heijastivat kestävän kehityksen ja ekologisten ratkaisujen merkitystä ja nostivat esiin modernin hiusmuodin uusimmat trendit. Kemppaisen luomat hienostuneet hiustyylit täydensivät saumattomasti suunnittelijoiden innovatiivisia kokoelmia.
– Kaikki mukana olevat L’Oreal-brändit, niin hius- kuin meikkibrändit Lancôme ja NYX Professional MakeUp, ovat tuttuja catwalk-brändejä, joten on mahtavaa että saamme myös Suomessa olla mukana muotimaailmassa, iloitsi L’Oréal Professionnelin ja Kérastasen Suomen Trade Marketing Manager & local PR Jonna Rämänen.
Fashion in Helsinki suunnittelijat: @hedvigcollection, @jenny_hytonen, @sofiailmonen, @rolf_ekroth, @vain_official.
Fashion in Helsinki on paras katsaus jo tunnettujen suunnittelijoiden ja uusien lahjakkuuksien tämän hetken osaamiseen.
Miika Kemppainen, Fashion in Helsinki:
”Hiuslookit luotiin tukemaan mallistojen henkeä”
Hiusmuoti on tärkeä osa Fashion in Helsinki näytöksiä. Millaiset ohjeet sait suunnittelijoilta hiusten suhteen?
– Näytöksessä oli mukana 5 brändiä ja stylistina toimi Minttu Vesala, jolta tuli luonnollisesti viimeinen sana lookeihin. Jenni Jansson vastasi Lancome-meikeistä, joten meitä oli kolme rakentamassa palapeliä. Mintun kanssa ollaan tehty yli 10 vuotta yhteistyötä, joten sain vapaasti suunnitella ja ehdottaa hiusten osalta lookeja, joihin Minttu sitten antoi mielipiteensä ja joita yhdessä jalostettiin eteenpäin. Lopulliset lookit syntyvät tiimityönä.
– Näin suuressa kokoluokassa ei ole tilaa sooloilulle, joten kaiken on onnistuttava tiimityönä ja yhteen hii- leen puhaltaen, jo ihan alkumetreistä lähtien.
Miten lähdit suunnittelemaan käytännön toteutusta? Aikaa tunnetusti näytöksissä on vähän.
– Näytös on iso kokonaisuus, jossa pitää tarkoin miettiä mallien määrä ja resurssit. Vaikka aikaa oli reilusti, malleja oli valtava määrä. 5 mallistoa käveli peräkkäin ja myös hiusten piti lookien osalta erottua toisistaan.
– Tehtiin aika ääripäitä. Oli luonnollisia lookeja, joissa mallien omia piirteitä työstettiin ja oli uniformumaisia, teknisiä kokonaisuuksia. Hiuslookin tuli tukea mahdollisimman paljon malliston henkeä.
Suurin haaste onkin suunnitella palapeli olemassa olevien resurssien puitteissa, jotta saadaan mahdollisimman paljon irti. Kaikki pitää toteuttaa niin hyvin kuin mahdollista. Saada kaikki käytännössä toimimaan ja tiimi työstämään omat tehtävänsä juuri siinä ajassa mitä on annettu. Kaiken on oltava valmista sekunnilleen.
Jos saisit suunnitella pelkästään hiusnäytöksen, millaisen tekisit?
– Olen tehnyt pitkään kampaajan uraa ja kulkenut viimeiset 10 vuotta vahvasti muodin kanssa, joten en juurikaan osaa ajatella hiusnäytöksiä ilman kokonaisuutta, johon kuuluvat vaatemuoti ja mallin kokonaislook. Ne kulkevat käsi kädessä. Hiukset ovat osa henkilöä ja kokonaisstailia. Kaiken on sulauduttava yhteen.