Tukkatalo testasi! Taustamusiikilla kampaamosta viihtyisämpi kaikille

Huolella valitun taustamusiikin soidessa asiakkaiden tyytyväisyys ja innostus kertoa saamastaan hyvästä palvelusta kasvaa. Lisäksi musiikki vaikuttaa merkittävästi kampaamoammattilaisten työssä viihtymiseen. Tämä selvisi Musiikkilupien ja Tukkatalon yhteisprojektissa.

Musiikkiluvat tutki yhdessä Parturi-Kampaamo Tukkatalon ja tutkimusyritys VibeVisionin kanssa, miten taustamusiikki vaikuttaa kampaamon asiakkaiden tunnetilaan ja asiakaskokemukseen.

Tutkimuksessa kampaamossa soi joka toinen päivä musiikki, joka toinen päivä taustamusiikki pidettiin pois päältä. Jokaisen päivän aikana asiakkailta kysyttiin käynnin päätteeksi sama kysymyspatteristo.

Soitettu taustamusiikki valittiin Tukkatalon brändin mukaisesti. Tässä oli apuna Musiikkilupien kumppani, joka työsti Tukkatalolle ensin musiikkiprofiilin ja sen jälkeen konkreettisen soittolistan. 

– Työntekijöille musiikki on aina ollut tärkeää. Nyt halusimme selvittää, mitä asiakkaamme ajattelevat taustamusiikistamme ja asiakaspalvelusta kokonaisuudessaan. Joskus aikoinaan soitimme sopivia radiokanavia, mutta uutiset ja mainokset eivät meille oikein sovi. Siirryimme käyttämään musiikkipalvelua, johon tein soittolistat itse. Soittolistojen tekeminen ja päivittäminen vie kuitenkin aikaa, eikä kukaan halua kuunnella samoja kappaleita päivästä toiseen. Siksi päätimme käyttää ammattilaisten tekemiä soittolistoja, Tukkatalon yrittäjä Kadri Oja kertoo.

Tutkimuksesta selvisi, että tuttu musiikki tarjoaa kampaamon asiakkaille ahaa-elämyksiä ja taustamusiikki innostaa asiakkaita ja työntekijöitä. 

– Innostuneet asiakkaat ovat yritykselle tärkeitä: juuri he sitoutuvat yritykseen, suosittelevat yritystä ja kertovat siitä eteenpäin. Innostuneiden asiakkaiden määrä nousi tutkimuksessa yllättävän korkealle. Yleensä näitä on tutkimuksissa alle 5%, nyt innostuneiden osuus oli taustamusiikin soidessa jopa 22%, GT Musiikkiluvat Oy:n toimitusjohtaja Harri Kaasinen kertoo.

GT Musiikkiluvat Oy:n toimitusjohtaja Harri Kaasinen tietää, että musiikilla on myös vahva tiedostamaton merkitys. – Taustamusiikki vaikuttaa asiakkaiden viihtyvyyteen tunnetasolla. Se pysyy taustalla, mutta vaikuttaa suoraan asiakkaiden viihtyvyyteen, heille asioinnista jäävään oloon ja kokemukseen.

Taustamusiikilla oli vaikutusta siihen, missä tunnelmissa asiakkaat poistuivat liikkeestä. Taustamusiikin soidessa täydet 100 prosenttia asiakkaista poistui liikkeestä positiivissa tunnelmissa. Musiikittomina päivinä 35 % asiakkaista vastasi pitävänsä liikkeen musiikkimaisemasta, taustamusiikin soidessa musiikista ilmoitti pitäneensä 71 % asiakkaista. 

Tutkimustulokset osoittivat myös, että taustamusiikki vaikutti vahvasti työnteon fiilikseen.

Tukkatalon työntekijät  kertovat, että ilman musiikkia kaikki äänet, kilinät ja kolinat ja toisten ihmisten puheet kuuluvat häiritsevän kirkkaasti. Vaikka musiikki ei ole Tukkatalolla koskaan soinut kovalla, niin se antaa sellaisen taustan, missä on mukava olla ja työskennellä. Kuvassa Laura, Najila, Taina, Stella, Ulla, Elena, Säde, Gabor ja Kadri.

– Yksi työntekijä jopa sanoi, että jos tämä musiikiton kausi jatkuisi pitkään, niin ottaisin loparit. Onneksi tiesimme, että tutkimusjakso on väliaikainen, Kadri Oja nauraa.
Tutkimus tehtiin kesäkuussa ja vastauksi saatiin 184.
– Tutkimuksessa varmistui, että musiikki – ja nimenomaan se oikea, brändiin valittu musiikki, on tärkeää niin asiakkaille kuin työntekijöillekin, Tukkatalon yrittäjä Kadri Oja kertoo.

Juttu on julkaistu Pinnissä nro 8-9/20.

LUE LISÄÄ artikkeleita hiusalalta TÄÄLTÄ!
Hius- ja kauneusalan ammattilehti Pinnistä nyt erikoistarjous! Koko vuoden lehdet -30% – 69,90 euroa. Ammattilehtenä Pinnin tilausmaksu menee täysin verovähennyksiin. Osta omasi TÄÄLTÄ! Kiitos <3

 

Scroll to Top