Timma kansainvälistyy vauhdilla
Suomalaislähtöinen Timma on laajentanut toimintaansa ensin Ruotsiin ja nyt myös Norjaan. Suunnitelmissa on viedä palvelu myöhemmin myös muihin pohjoismaihin ja lisäksi Saksaan tai Espanjaan. Suomessa Timman tuntevat kampaamo-, hyvinvointi- ja kauneusalan yrittäjien lisäksi kuluttajat.
Timman toimisto sijaitsee pohjoismaiden johtavassa, yli 90 startup-yrityksen keskittymässä Helsingissä. Entisen Marian sairaalan pääoven yläpuolella lukee nyt Not a Hospital, mikä tiivistääkin hyvin uusien yrittäjien asenteen: Täällä luodaan uutta ja kehitytään, ei korjata vanhaa. Lari Mykrä, Jaakko Hyytiäinen ja Lauri Orkoneva perustivat Timman kolme vuotta sitten alalle, jossa oli muutama tunnettu saman alan yritys jo ennestään. Timma tahtoi kuitenkin tehdä asiat hiukan eri tavalla: Näkemys oli, että tulevaisuudessa sähköisessä muodossa toimivat ajanvaraus, kassajärjestelmä, raportointi, asiakasrekisteri ja markkinointityökalut eivät olisi ainoastaan isoimpien liikkeiden etuoikeus vaan kuuluisivat jokaisen yrittäjän liiketoiminnan peruspilareihin.
– Ajoituksemme oli täydellinen. Kun aloitimme, oli Suomessa pari tuhatta yrittäjää, jotka käyttivät nettiajanvarausta. Nyt heitä on yli 4000 ja määrä kasvaa koko ajan, sillä kokonaisliikemäärä alalla on 10 000 ja 15 000 välillä, Lari tietää.
Timma on vuosittain tuplannut liikevaihtonsa, mikä kertoo, että palvelulle ja Timman tavalle erottua kilpailijoista on ollut tarvetta.
– Kun aloitimme alalla, oli yleistä, että kaltaisemme ajanvarauspalvelut ottivat yrittäjältä heti alkuun tuhansien eurojen avausmaksuja. Tämä on mielestämme kohtuutonta, sillä netissä toimivat palvelut ovat nykypäivää ja näiden palvelujen käyttöönotto tulisi tapahtua asiakasrekistereiden siirtoineen tunnissa. Haluamme, että toiminta kanssamme on helppoa, reilua ja kannattavaa. Uskomme, että olemme tässä onnistuneetkin, Lari ja Jaakko sanovat yhteen ääneen.
Laajennus Ruotsiin ja Norjaan
Timmalla tiedetään, että Suomen markkinoilla on vielä paljon tehtävää. Kokonaiskonsepti on kuitenkin hiottu niin toimivaksi, että yrittäjät päättivät kokeilla, kuinka ruotsalaiset ottaisivat palvelun vastaan. Kansainvälistymisessä auttoi Tekes.
– Tutkimme Pohjoismaisia markkinoita ja Ruotsi tuntui näistä houkuttelevimmalta: markkinoilla ei ollut meidän kaltaista, järkevällä kustannuksella toimivaa modernia systeemiä. Kilpailutilanne tosin oli siellä haastavampi, sillä markkinajohtajana toimi vanha, vakaa ja tunnettu yritys, jonka palveluja oli totuttu käyttämään. Toisaalta taas nettiajanvarausta käyttäviä liikkeitä oli tuplasti enemmän Suomeen verrattuna, Lari sanoo.
Ruotsin ”valloitus” on sujunut hyvin, tosin kompastellen. Lari ja Jaakko naurahtavat tehneensä varmaan kaikki virheet, mitä yritystoiminnan viemisessä toiseen kulttuuriin on voinut tehdä.
– Oppirahat on niin sanotusti maksettu ja virheistä opittu, onneksi!
Ruotsin jälkeen suunnitelmissa on ollut viedä Timman palvelut muihin Pohjoismaihin, Espanjaan tai Saksaan. Näillä markkinoilla nettiajanvarauspalvelut ovat kasvava bisnes ja kuten kolme vuotta sitten Timmassa todettiin – ajoituksen täytyy menestymisen kannalta olla täydellinen. Kesäkuun puolivälissä varmistui, että seuraava Timma-maa olisi Norja.
– Löysimme sattumalta Norjasta erinomaisen yhteistyökumppanin, jolla oli kontaktit ja tieto alasta valmiina, mutta ei näin toimivaa softaa kuin meillä. Nyt kun heillä on takanaan meidän osaamisemme ja brändimme, pääsemme täysillä rummuttamaan tietoa Timmasta eteenpäin myös siellä, Jaakko sanoo.
– Tilanne on Norjassa mielenkiintoinen myös siksi, että siellä ei ole markkinoilla niin isoja kilpailijoita kuin mitä Ruotsin markkinoilta löytyi ja lisäksi ensi vuoden alussa tulee voimaan laki, joka käytännössä velvoittaa yrittäjän siirtämään toimintansa sähköiseksi. Tämä uudistus nopeuttaa varmasti kasvuamme, Jaakko lisää.
Kuluttajapalvelu tuo yrittäjälle lisäeuroja
Timman kuluttajille suunnattu palvelu toimii tällä hetkellä Suomessa ja Ruotsissa. Viime hetken vapaiden aikojen jakaminen Timma-palvelussa antaa vahvan markkinakanavan kuluttajien suuntaan ja mahdollistaa myös parhaimmillaan tuhansien eurojen lisätulon. Norjalaiskuluttajat saavat oman pika-aikataululla haettavan vapaan hius- kauneus ja hieronta -palvelunsa sitten, kun yrittäjäkäyttäjiä on tarpeeksi.
– Kuluttaja pystyy vertailemaan paikkoja muun muassa käyttäjäarvosteluiden ja sijainnin perusteella. Tämä toimi vain, jos palvelu on aktiivisesti ja isosti käytössä, Jaakko sanoo.
Tulevaisuudessa Timma-yhteisö tulee kasvamaan Norjan jälkeen eteläisempään Eurooppaan. Markkinatilanteeltaan houkuttelevimmilta näyttävät Larin ja Jaakon mielestä Espanja ja Saksa.
– Saksa on vasta heräilemässä nettiajanvarauksiin, kuten myös Espanja. Täytyy vielä tehdä paljon taustatyötä näiden markkinoiden kanssa ennen kuin sinne lähdemme. Upeaahan olisi, että lopulta voisimme luoda yrittäjille oman ison kansainvälisen Timma-yhteisön, joka olisi tunnettu myös kuluttajapuolella, Lari sanoo.