Tutkija ehdottaa: Kuukausimaksulla kampaajalle?
Kulutuksen ja markkinoinnin muutokset kiinnostavat Helsingin yliopiston Kuluttajatutkimuskeskuksen tutkimusjohtajaa Petteri Repoa, joten hän vastasi mielellään Pinnin kysymyksiin, jotka olivat osin samoja kuin bränditaloille esitetyt haastattelukysymykset. Vastauksissakin oli paljon samoja huomioita kuin hiusalan ammattilaisilla, mutta myös raikkaita ajatuksia ja kurkistuksia ”laatikon” ulkopuolelta ja ulkopuolelle.
Petteri Repo, millaisena näet tulevaisuuden kampaamoasiakkaan? Kuka hän on ja mitä hän haluaa?
– Tulevaisuuden kampaamoasiakas hakee joko tehokasta tai elämyksellistä palvelua tai sekä että. Asiakaskunta monimuotoistuu ja seniorit ovat mieleltään ikinuoria.
Miten uskot kampaajan roolin muuttuvan asiakaspalvelijana?
– Moni hakee helposti saatavaa palvelua ja hankkii sitä usein, jos sen saa huokeasti. Kenties palveluja voisi tarjota kuukausimaksupohjaisesti. Nopeasti toteutettu hyvä laatu edellyttää paljon taitoa.
– Samaan aikaan elämys- ja wellness-tyyppiset palvelut voivat kehittyä tarkoittaen uusia osaamisia ja myös uusien teknologioiden käyttöönottoa.
Miten tuotekehitys voi vastata muuttuviin kulutustottumuksiin?
– Saatavuus on tärkeää kuten myös asiakkaan toiveiden kartoittaminen. Ravintola-alan tilausjärjestelmistä voi ottaa mallia. Lisäksi kannattaa katsoa, kuinka kuvantamisteknologioita voisi kehittää alalle tarjoamaan monipuolisuutta ja leikkisyyttä
Helsingin yliopiston Kuluttajatutkimuskeskuksen tutkimusjohtaja Petteri Repo muistuttaa monikulttuurisuuden huomioimisesta palveluiden tarjonnassa ja rekrytoinnissa.
Kuva: Joel Grandell
Onko tuotteiden ostamisessa nähtävissä jotain selkeitä muutoksia?
– Verkkokaupan merkitys niin tuotetiedon lähteenä kuin hankintapaikkana on suuri. Kampaamo voi oman verkkokaupan kautta tarjota laajan valikoiman niin yleis- kuin erityistuotteita.
Miten näet taloustilanteen vaikuttavan hiuspalveluiden ja -tuotteiden ostoon tulevaisuudessa?
– Vaikeina aikoina vähennetään tai siirretään kalliita hankintoja. Itselle tärkeistä palveluista ja tuotteista pidetään mielellään kiinni.
Onko jotain aiheeseen liittyvää, jota haluaisit kommentoida?
– Monikulttuurisuus kannattaa huomioida niin palvelujen tarjonnassa kuin rekrytoinnissa.